16 mei 2025, 19:09:48

weer broeds?

Gestart door Yvie, 18 augustus 2008, 13:59:25

« vorige - volgende »

Yvie

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik hier juist ben, anders neem ik aan dat het bericht word verplaatst....

Wij hebben een popje van nu 1,5 jaar wat door ons met de hand is opgevoed nadat het verstoten was.

Begin juli waren wij helemaal blij, we dachten dat ze eindelijk kon fluiten.. Dit bleek dus niet het geval, mevrouw wilde vrijen. Niet lang daarna kwamen er 3 onbevruchte eieren, die ik nav alle tips hier op het forum na 3 weken verwijderd heb. Hier gaf ze ook niks om, vrij snel nadat de eieren weg waren hadden we ons normal meisje weer terug.

Gisteravond begon ze ineens weer zich aan ons aan te bieden en kipje te zitten met haar gezang erbij... Vanochtend liep ze maar in mijn nek te vrijen, doet ze anders nooit?

Betekent dit dat ze weer eieren gaat krijgen? Zo ja, is dit wel gezond/normaal? We willen wel graag een keer een nestje met haar, maar omdat we over 2 weken op vakantie gaan willen we dat nu niet....
Kan iemand me vertellen hoe of wat en of dit normaal is? Weet iemand hoe vaak ze dit per jaar doen?

Bedankt, maak me toch wel een beetje zorgen!

Gr Yvie

I_Xyzyx_I

Het is gewoon normaal hoor dat valkjes dat doen, je zou eventueel de broegelegenheid kunnen weghalen zodat er geen plek is om eitjes neer te leggen... dit stopt meestal het broedgedrag.

Heb je er een mannetje bij zitten? Zo ja en je krijgt eitjes dan zou ik deze gewoon laten liggen zeker als je een nestje wilt. En als je een goede oppas hebt kan dit prima omdat er alleen wat meer voer in het bakje gegooit moet worden zodra er jongen zijn. En ook een voordeel is dat je niet de hele tijd de neiging hebt om in het kastje te gaan kijken als je toch op vakantie bent ;) .

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Yvie

Hi jasper,

Nee, het is een popje alleen. Komt bij vrienden uit de voliere waar het verstoten is... Ik moet dus op zoek naar een mannetje wat haar kan bevruchten. Wat betreft de oppas, dit is een hele goede maar ik vind het zo vervelend voor haar

Ze heeft geen echte broedgelegenheid, ze gaat gewoon onder in haar kooi zitten...En om die nou weg te halen ::)

Maar het is dus normaal dat dit zo snel weer gebeurd?

Bedankt voor je antwoord!