16 juni 2024, 10:26:22

Het Grote Toilettraining Topic

Gestart door Lars, 10 juni 2008, 19:34:17

« vorige - volgende »

Lars

10 juni 2008, 19:34:17 Last Edit: 11 juni 2008, 22:09:14 by Lars
Graag vraag ik toestemming voor een leuk discussietopic.

De meningen verschillen er enorm over. Rustig aan tam maken of toilettraining? Over het algemeen is er een hoop te lezen over het stappenplan voor het tam maken van uw lieve valkparkiet.

De bedoeling van dit topic is:

  • Een nette discussie voeren

  • Meningen, tips en hulp geven aan iedereen die vragen heeft

  • Ervaringen delen over dit onderwerp



Dan even een inleiding over mijn thuissituatie. Dit is Ben



, 1 april geboren en al een hele vent. Hij woont nu ruim 1 week bij mij en is nogal een wisselvallig ventje. Hij komt bij Caroline vandaan (hier bekend als Caro) waar hij de eerste 9 weken is opgegroeid. Eenmaal aangekomen bij mij thuis heb ik hem de eerste twee dagen met rust gelaten. Na die tijd ben ik hem gaan benaderen. Praten, trosgierst aanbieden, op laten stappen op mijn vinger. Bij dat laatste wist meneertje niet hoe snel hij weg moest komen. Na een week stuntelen kreeg ik de suggestie door om Toilettraining toe te passen. Ik had er nog nooit van gehoord en ben op onderzoek uitgegaan. Ik kon er niet echt een centraal topic over vinden. Wel verspreid over diverse topics. Ik ben nu een dag of 2 bezig met deze manier van trainen en ik merk dat het in sommige gevallen zeker zijn positieve reacties opwekt. Ben is in het begin altijd enorm druk, maar na een tijdje wordt hij rustig en kan ik hem een beetje kroelen en door de kamer laten zitten. Op het moment dat ik dit schrijf zit mn ventje zichzelf hoog op een plankje te wassen. Hij lijkt het dus niet heel erg te vinden. Alleen het benaderen is nog een beetje eng, dat levert nogal eens wat vervelende momentjes op. Ik moet hem dan gewoon pakken, wat soms tot een kleine achtervolging kan leiden.

Daar staat tegenover dat als ik hem mee neem naar het toilet, ik hem helemaal kan kroelen, wat hij ook heerlijk lijkt te vinden.

Deze techniek heeft dus duidelijk zijn voors en tegens. graag hoor ik ervaringen en verhalen van andere mensen.

Ik ben nieuw met Valkparkieten, dus ik kan zeker tips en tricks gebruiken. Ik ben ook niet de persoon die mijn vogeltje wil mishandelen, maar ik wil hem wel leren dat ik niet eng ben.

Ik ben zeer benieuwd wat de komende weken brengt met Ben.

Sjaak

Ik ben ook nieuw met valkparkieten en sinds 16 april de dienaar van Gerrie. Gerrie, zou volgens de fokker 7 weken oud zijn en binnen een maand handtam zijn.

Nou dat heb ik geweten, 6 weken heb ik iedere vrije minuut aan haar besteed maar Gerrie gaf weinig sjoege! Hier en daar een stapje vooruit en daarna 2 stapjes terug. Wanhopig werd ik ervan. De toilettraining heb ik ook geprobeerd maar Gerrie raakte hier zo van in paniek dat ik op een gegeven moment dacht dat ze de geest zou geven. Kopje naar de kant en vuurrode neusgaten van opwinding.

Ik heb toen, met veel steun van dit forum, gekozen om toch maar het stappenplan te blijven volgen. Wel heb ik Gerrie laten kortwieken omdat haar vluchtpogingen mijn haren te bergen deden rijzen.

Hierna ging het alleen nog maar bergop. Gerrie mag los waar ze wil, maar stapt netjes op een stok of de vinger (waar de stok haar voorkeur wel nog geniet).  Ze wordt nog steeds niet graag aangeraakt maar ik merk dat dat ook steeds beter gaat. Ik neem haar bewust 1 x per dag op mijn schouder en ga met haar aan de wandel door het huis.  Al met al ben ik redelijk tevreden en Gerrie volgens mij ook.

Ik wil de toilettraining absoluut niet afkraken maar voor mijn Gerrie was het niet geschikt. Ik denk dat het gewoon een kwestie van het ene valkje voor het andere is.

Quinzy

Ik heb geen idee wat toilet training bij valkjes inhoud. Heb je misschien een linkje voor ons waar het uitgelegt staat?
Ik heb sinds eergisteren een tam valkje wel mijn kleren en bureaustoel dragen reeds de sporen ervan  ;D
Maar ik dacht altijd dat je een vogel niet zindelijk kon maken. Gewoon papiertje erover en opgelost.
Mocht het wel mogelijk zijn leer ik er graag alles over ik heb een jonge vogel dus denk dat het nog moet te leren zijn.

Yvie

wat een schatje zeg ben!

Toilettraining, nog nooit van gehoord... Bij ons is het toilet de enige plek waar we  zorkie makkelijk te pakken krijgen, het is donker en ze ziet niet zoveel...


Hermien

Hay Yvie,

En dat is nou volgens mij die toilettraining. Kleine ruimte, donker waar het valkje niet door iets anders wordt afgeleid en ook niet weg kan vluchten. Daar zou je hem/haar dus wel tam kunnen maken. Wat jammer is, is dat valkjes soms een erg koppig karaktertje kunnen hebben en dus tóch gaan vliegen in het toilet. En dat laatste vind ik dan weer link, want ze knallen dan sneller met grote vaart tegen de muren.

Zeg me maar als ik de toilettraining verkeerd heb geïntepreteerd..... ::)

Anke

Hoi,
Ik doe hier nu met de jonge valkjes een alternatieve toilettraining.
Ik hang doeken op zodat ze de achterkamer niet uitkunnen.
Normaal gesproken doe ik dat om ervoor te zorgen dat de valkjes de voorkamer niet uitkunnen als ze in de kooi wil hebben.

Het effect is hetzelfde: de jongen hebben maar een beperkte ruimte om te vliegen, ze worden niet afgeleid door andere valkjes.
Maar het is niet donker, toch wat groter dan het toiliet en ja ze vliegen weg om op hun kooi te gaan zitten.

Geduldig laat ik ze dan weer opstappen en prijs ze de hemel in als ze netjes blijven zitten en zich laten knuffelen :)
Het werkt erg goed moet ik zeggen.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

KiP

Oh, dit gaat over heel iets anders! Haha

Ik dacht dat toilet-training inhield dat je je beestje leert poepen op een bepaalde plek  ::)