2 mei 2025, 15:36:41

jong, 6.5 week oud

Gestart door Annika1980, 14 augustus 2008, 12:50:38

« vorige - volgende »

Annika1980

Hallo allemaal, mijn naam is Annika, ik ben nieuw hier en heb een vraag.
Gisteren een valkje opgehaald van 6.5 week. Krijgt nog 1 keer per dag pap, wat er gisteravond goed in ging.
Verder zie ik haar (of hem) alleen niet eten in de kooi. Ik heb vanmorgen Muis, zoals ik haar/hem gedoopt heb, op tafel gezet met een schoteltje voer, eivoer en wat eivoer pap en daar at ze wel iets van. Ik zie haar ook zonnebloempitjes pellen maar dit gaat nog wel moeizaam.
Gisteravond zag ik duidelijk de krop, nu niet.
Er werd me gezegd dat ik alleen 's avonds hoefde te voeren, maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Heeft iemand advies, tips oid ?

Groeten Annika en Muis

I_Xyzyx_I

Ik zou het valkje wegen en dan kijken in het gewichtstabel hoe zwaar hij/zij moet zijn. Als hij ondergewicht heeft zou je 2 voedingen kunnen gaan geven.. En de meeste valkjes zijn pas met 8 weken zelfstandig ;).

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Annika1980

bedankt voor je reactie.

Ik heb helaas geen digitale weegschaal maar de keukenweegschaal kan ik wel eens proberen.

Ik heb Muis net even op mijn hand gehad en in mijn hand zaden en daar zat ze lekker van te smullen. Ze eet en kraakt dus wel de zaadjes en probeer haar ook naar het voerbakje te lokken.
Nu zit ze lekker met de kop in de veren te slapen  :D

PS  Ik heb overigens een grasparkiet erbij in de kooi, dus kan wel het goede voorbeeld geven waar het eten te halen is.

Annika1980

keukenweegschaal is een beetje lastig, maar volgens mij is het tegen de 80 gram aan, niet echt aan de stevige kant maar ook niet veel te licht als ik zo de tabel zie.

Annika1980

Muis heeft vanavond weer voer uit de spuit gehad maar ik zit met het volgende probleem : ze blijft om voer krijsen.
Ze vloog weg dus leek genoeg te hebben, kropje was lekker gevuld, maar nu, een uur later, zit ze al minstens een kwartier aan 1 stuk om voer te krijsen. Het gaat echt door merg en been.

Wat nu ?

Kirsten

Hoi Annika,

Dat schreeuwen om voeding wil niet altijd zeggen dat ze honger heeft. Hoe is haar ontlasting?
en als ze schreeuwt om voeding kan je twee dingen doen. Of haar zaadjes, bijv op je hand aanbieden of negeren net als ouders normaal gesproken ook doen.

Uiteraard moet je uitsluiten dat ze vermagert en niet voldoende binnen krijgt.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Annika1980

de ontlasting is 1 geheel maar wel wat nattig, wat natuurlijk niet vreemd is met de pap die ze nog krijgt.
Ik weet eigenlijk niet of het bij valkparkieten normaal net zo is als bij grasjes, vast zo op te pakken of dat het altijd wat slap blijft.
Ik heb net een poos geoefend met naar de kooi lopen en praten en sssttt fluisteren, als ze begon te krijsen weglopen en als ze stil was terug komen. Dit leek na enige tijd wat te werken, dus dat ga ik maar volhouden.
Goed gedrag (stil zijn) dus belonen met aandacht, schreeuwen negeren en weg gaan.
Net nog wat zaadjes op mijn hand aangeboden waar ze nog wat van at en nu is het bedtijd.
Bedankt voor de reactie!

PS vanavond had ik een klein stukje sla, komkommer en gekookt ei in de kooi gehangen en daar zat ze ook van te eten. Mijn grasparkieten hebben er erg lang over gedaan voor ze dat soort dingen gingen eten  ;D