19 april 2024, 20:41:41

2 (jonge) valkjes tam van kweker?

Gestart door Suusx, 10 augustus 2008, 13:01:01

« vorige - volgende »

Suusx

10 augustus 2008, 13:01:01 Last Edit: 10 augustus 2008, 13:27:23 by Suusx
Heey..

Ik wil al een hele poos een valkparkietje, maar ik mocht nooit vogels (was niet gezond op mn slaapkamer), nu mag ik eindelijk een valkparkiet aanschaffen, maar heb nog wel een paar vragen..

Ik lees overal dat 1 valkje makkelijker tam te maken is, en daarom wou ik er eerst ook maar 1.. Maar aangezien ik nog naar school ga (elke dag Maximaal om 3/4 uur thuis, heb het rooster nog niet ;)) denk ik dat het toch leuker is voor het valkje om met een ander valkje te zitten (Of is het wel mogelijk een valkje in deze situatie alleen te houden.. Als ik thuis ben, ben vrijwel altijd op m'n kamer en dus bij het valkje... verder staan er ook 3 waterschildpadden en 2 gerbils op m'n kamer..)

Ik heb gelezen dat het dan het beste is om eerst 1 aan te schaffen, deze tam te maken en vervolgens een 2e aan te schaffen, deze ook eerst tam maken en ze dan gaan koppelen.

Maar ik heb ook ergens gelezen (kan het niet weer vinden :D) dat er ook kwekers zijn die ze zelf al (gedeeltelijk?) tam maken en als je dan 2 tegelijk koopt, ze gelijk bijelkaar kunnen blijven en dan dus ook tam zijn ( misschien nog niet helemaal, maar dan gaat het tam maken iig makkelijker). Is dat inderdaad zo?

En kun je als ze nog jong zijn, ook al zien of het een man of een pop is? (Ik zou namelijk graag 2 popjes willen en dan is dat wel zo handig :P)

Alvast Bedankt! ::)

Suzan

xxMarieke

Ik zit hier met dezelfde vragen.. dus ben benieuwd!   :D

Rianne

Hoi Suzan,

er zijn inderdaad kwekers die handtamme valkjes verkopen. Dan kun je er gelijk 2 nemen. De meeste kwekers kunnen adhv het ouderkoppel berekenen welke jongen man of pop zijn. Dit gaat niet altijd voor ieder koppel op.
Ik weet niet waar je woont, ik verwacht binnenkort jongen van 4 verschillende koppels en maak deze op verzoek tam :)

Suusx

10 augustus 2008, 16:57:24 #3 Last Edit: 10 augustus 2008, 17:19:54 by Suusx
En dan worden ze wel gewoon zo tam als wanneer ik er 1 neem? (dat ze bij je gaan zitten enzo)

Miekk

11 augustus 2008, 13:34:39 #4 Last Edit: 11 augustus 2008, 15:17:12 by Miekk
Hoi,

Gaan 2 mannetjes bij elkaar ook goed? (en tam?) En als ze bijelkaar zitten.. Maken ze dan veel lawaai?

xxx Mieke

Kimm

hoi mieke,

2 mannetjes gaan ook samen hoor.
of ze veel lawaai maken is afwachten :D
dat weet je niet van te voren.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Rianne

Citaat van: Suusx op 10 augustus 2008, 16:57:24
En dan worden ze wel gewoon zo tam als wanneer ik er 1 neem? (dat ze bij je gaan zitten enzo)


Ja tuurlijk. Ze zijn dan immers aan mensen en handen gewend. Het kan soms aan het karakter van een valkje liggen dat hij/zij niet wil kroelen, daar kan ik natuurlijk niks aan doen. Maar van de tamme valkjes die ik verkocht heb, heb ik nog geen klachten gehad dat ze niet tam waren. :)

Kirsten

Hoi,

Allereerst leuk dat je een valkparkietje als huisdier gaat nemen. Een leuke ontdeugende vogel, die echte maatjes met je kan worden.

Mannen en poppen, alles kan bij elkaar.
Mijn advies is wel als je er twee wilt, je er inderdaad eerst met 1 begint. Je kunt ze wel allebei handtam laten maken, maar dan nog moeten ze aan jou wennen. Ze trekken instinctief naar elkaar toe, dus als je ze tegelijk neemt moet je er een beetje tussen gaan zitten.
Na een paar weken is de eerste valk aan jou gewend en jij natuurlijk ook aan het bezit van een valkparkiet ;)
Hierna kan je een tweede valkje erbij nemen. Indien je de mogelijkheid hebt zou ik deze ook eerst een paar weken apart zetten om aan je te laten wennen. Hierna inderdaad langzaam aan laten wennen aan elkaar.

Groetjes en succes met je keuze, want er zijn tegenwoordig zoveel kleuren mogelijk  :D

Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Suusx

Denk dat ik inderdaad eerst gewoon 1 neem.. en dan een paar week later een 2e (kan eerst wel in een goedkope 2ehands kooi :))

Maar als de eerste al tam is.. en ik heb de 2e.. Wanneer moet ik ze dan koppelen? Pas als de 2e ook geheel tam is.. of kan ik ze al eerder samen los laten vliegen..? (moeten ze natuurlijk wel tam genoeg zijn om de kooi weer in te kunnen :P)

Kirsten

Hoi,

Ik zou ze dan kennis met elkaar laten maken als het tweede valkje ook goed aan jou gewend is. Je kan ze dan eerst eens met elkaar laten vliegen bijv.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Mandy - Noa&Mango

Ik zit met hetzelfde idee!

Ik heb zelf net een week een valkje en heb nu heel veel tijd voor hem/haar. Maar vanaf half oktober ga ik stage lopen 4 volle dagen per week en dat voor 9 maanden lang. Ik wil dan eigenlijk een maatje voor mijn schat erbij hebben.

Ik weet alleen nog niet of mijn Noa een mannetje of een popje is. Ik vind dit best wel jammer, want ik wilde heel graag een stelletje!

Weet iemand toevallig een goede kweker bij Nijmegen in de buurt met nestjes op komst?

Groetjes van Mandy en Noa

Mijn twee schatten: Noa en Mango :D

Kimm

hoi mandy,

kijk eens links bij het vakje kwekers. en blader eens wat dagboeken door, daar zitten ook goede kwekers. ik weet nl zo niet uit mijn hoofd wie waar woont ;)
of je moet er een stukje voor rijden.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010