5 mei 2025, 00:43:13

Hoe lang uit kooi zonder eten?

Gestart door Mandy - Noa&Mango, 18 augustus 2008, 21:47:34

« vorige - volgende »

Mandy - Noa&Mango

Hallo valkjes-liefhebbers!

Ik heb sinds een week een wildkleur valkje.
Alles gaat hier prima, maar ik had toch een vraagje.

Hoe lang kan een valkje van rond de 4 maanden uit de kooi blijven, zonder eten? Mijn valkje is namelijk door de dierenwinkel gekortwiekt en kan dus niet zelf terug vliegen naar de kooi, waar het eten staat.
Ik zet hem/haar regelmatig terug de kooi in, maar vaak zit hij/zij meteen weer voor op het klepje om er weer uit te mogen.

Eten buiten de kooi zetten is niet handig had ik begrepen, omdat het valkje dan niet meer de kooi in te krijgen is?

Groeten van Mandy en Noa!

PS Noa denkt vaak dat ze kan vliegen, met als gevolg dat ze soms ergens tegenaan vliegt of op de grond terecht komt... Zo heeft ze haar borstje al een keer open gestoten (wat overigens wel heel snel weer geheeld is). Iemand nog tips hoe ik dit kan voorkomen? Ik hoop dat de vleugels snel weer aangroeien zodat ze lekker kan fladderen!

Mijn twee schatten: Noa en Mango :D

Kimm

hoi,

gefeliciteerd met je valkje!
ik zou hem inderdaad niet te lang uit de kooi laten omdat hij ook nog moet wennen aan jou en aan haar nieuwe omgeving.
gewoon even een uurtje of een paar keer wat korter. meestal als ze honger hebben zie je wel dat ze wat onrustiger worden.het voorkomen is moeilijk hoor met dat vliegen. als ze de boel een beetje kent zal ze ook beter gaan landen en valkjes die gekortwiekt zijn landen ook erg beroerd. zorg ervoor dat gevaarlijke scherpe dingen uit de kamer zijn.
als ze straks in de rui komt dan komen erweer mooie veren voor terug :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Mandy - Noa&Mango

Bedankt voor je reactie Kim!
Ik kan alleen maar hopen dat de rui dan snel komt (en weer gaat :P) zodat het vliegen steeds beter gaat!

Ik heb een vriendje voor mijn Noa erbij besteld en deze komt over een week of 3 ook hier wonen :D
Hopelijk kunnen ze dan samen de kamer rondfladderen!

Groetjes

Kimm

hoi

de eerste rui komt tussen de 7 tot 9 maanden. daarna zal je weer snel een rui kunnen verwachten.

wat leuk dat er een vriendje komt voor noa! :D

groetjes kim

Mandy - Noa&Mango

Ja ik hoop dat ze het goed met elkaar kunnen vinden!
Als ik dan stage ga lopen, dan kunnen ze zich samen vermaken en hoeft er niemand alleen te zitten  :D
Ik heb vandaag een mooie gele geparelde vogel uitgezocht.

Klopt het trouwens dat ze dan beide wel iets minder tam worden?
En klopt het dan 1 valkje dan vaker alleen zit ook minder tam wordt? (Een vriend van mij wil ook graag een valkje, maar dan 1)

Groetjes!

Kimm

hoi

nee ze worden niet minder tam. het ligt ook aan jezelf hoeveel aandacht je erin gaat steken. een valkje die alleen word gehouden heeft veel aandacht nodig hoor. het mooiste is gewoon 2 valkjes bij elkaar, zodat ze niet vereenzamen. het zijn groepsdieren. dus veel tijd erin steken :D

groetjes kim

Mandy - Noa&Mango

Ik zal er zeker zo veel mogelijk tijd in steken. Als ik thuis kom of wakker wordt gaat de kooi meteen open. Nu is Noa er minstens de halve dag uit, maar dat zal wel minder worden als ik stage moet lopen. Maar ook dan gaat de kooi open zodra ik thuis kom en zorg ik ervoor dat ze minstens een uurtje of 3 tot 4 hun kooi uit mogen.

En ondertussen kunnen ze elkaar vermaken :)

Anke

Hoi,
Ik zet jonge valkjes (die dus net zelfstandig van een kweker afkomen) hier als ze losvliegen met regelmaat even in een voerbak die buiten de kooi staat.

Ik heb  hier nog nooit gemerkt dat een valkje niet zijn kooi in wil omdat hij ook buiten de kooi kan eten.

Maar ze gaan bij mij ook pas los als ze voldoende aan mij gewend zijn en opstappen :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Mandy - Noa&Mango

Hoi Anke,

Bedankt voor je reactie  :)
Ik denk dat dit per valkje zal verschillen idd. Ik zal gewoon eens wat gaan experimenteren met eten buiten de kooi en mocht Noa daardoor de kooi niet meer inwillen, dan stop ik ermee.
Want ik merk dat ze het buiten de kooi heel prettig vind, ze zit altijd op het uiterste puntje van haar kooi en stapt meteen op mijn vinger zodra ik in de buurt kom  :D
Als ik haar terug zet om te eten bijvoorbeeld, klimt ze meteen weer omhoog en gaat zitten wachten  ;D

Groetjes