Stereotiep gedrag, 'tic' bij de Kuifjes van Wilgendaal

Gestart door Marc van de Kuifjes, 11 augustus 2008, 09:57:54

« vorige - volgende »

Marc van de Kuifjes

Onze Elmo heeft een 'tic' waarbij hij met z'n snavel langs een horizontale tralie zit heen en weer te bewegen. Dat had hij reeds van toen hij nog bij zijn vorige eigenaar woonde.

Intussen heeft Tuurke diezelfde tic overgenomen van Elmo! ::) En dat is nog niet alles... gisteren zag ik dat Rikske dat gedrag ook begint te vertonen! :o ::) ::) ::)...

Dat er eentje is die zulk gedrag vertoont vind ik nog niet zo erg, maar als ze dat allemaal beginnen te doen vind ik eigenlijk niet meer zo leuk :(. Soms is het om gek van te worden als je ze zo bezig ziet.

Ik vraag me af of er een manier bestaat om dit soort gedrag te ontmoedigen en misschien af te leren ???...

Het filmpje hieronder toont Tuurke met het "traliepoets"-gedrag:

De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

Kimm

hoi,

dat is appart, dat heb ik nog nooit gezien.
groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Caroline

Hoi MArc .... ik heb het flmpje 3 x bekeken en hier mijn conclusie.  ;)

Wat ik hier zie is een valkje wat mogelijk verliefd is op een valkje in de kooi ernaast. Tuurke wil in ieder geval dolgraag naar de andere kooi. Het lijkt misschien of ze de tralies poetst maar ik denk dat ze zich alleen maar vasthoudt met haar snaveltje .... door het nerveuze op en neergeklim lijkt het dan of de de tralies door haar bekkie rolt.  :P

De nerveuze manier van doen herken ik hier als ik bijv. de helft van een koppeltje al naar de kweekkooi breng en de partner zit nog in de kooi .... die gaat dan ook zo nerveus in de tralies op en neer klimmen/open.

Dus ik denk dat je verliefde valkjes op dit moment gescheiden hebt.  ;)

Maar ..... ik kan er helemaal naast zitten hoor.  ::)

Ben benieuwd wat andere erover schrijven, ik zal dit ook even in je dagboekje plaatsen.  ;)

Succes!!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Marc van de Kuifjes

Hmmm... echt verliefd denk ik niet dat Tuurke is, want als ze met z'n allen uit de kooi zijn heeft ze nauwelijks aandacht voor de andere valkjes. Tenzij Tuurke eruit zou willen om naar mij toe te kunnen komen natuurlijk! ;D
Maar het gedrag zelf is 100% geïmiteerd van Elmo.

Elmo zelf is soms wat gestresseerd door het gedrag van zijn kooigenoot Swingie, die behoorlijk dominant is. Ik heb al met de idee gespeeld om Elmo met Tuurke samen te zetten en Swingie in een aparte kooi. Ik weet alleen niet of dat dan weer voor andere problemen kan gaan zorgen... ???

Tuurke is overigens ook niet gewend aan een kooigenoot, wat dan weer voor andere stress-situaties zou kunnen zorgen...

De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

Angelique84

Hoi hoi...

Mijn vorige valk deed precies hetzelfde. Echt precies. Maar dat deed ie als ie heel graag de kooi uit wilde. Als ik hem dan de kooi uit haalde hield ie op. In de kooi was hij echt heel gestresst. Maar ja, hem dan steeds de kooi uit halen heeft geen zin....................Misschien helpt het om Elmo toch apart van Swingie te zetten. Want als jij zegt dat ie door hem vaak gestresst raakt. Je kan het in ieder geval proberen. Of genoeg afleiding in de kooi bijv. (wilgen)takken waar hij lekker aan kan knagen. Of speeltjes, veilige sloopdingen.
Volgens mij kan je dit geschuif niet afleren. Succes...

Groetjes, Angelique