15 mei 2025, 04:16:38

Wit vlekje op tongetje

Gestart door Romy, 4 augustus 2008, 19:53:19

« vorige - volgende »

Romy

Dag iedereen

Ik zie bij Flupke een wit vlekje op haar tongetje. Ik vraag me af wat dit is. Ze oogt verder helemaal niet ziek of zo. Ze eet goed, drinkt, is levendig, poetst heel veel (ze is in de rui),...
Nu moet ik er wel iets genant bij vertellen. Ikzelf heb mondschimmel (dat is nu bijna weg hoor), maar zou het kunnen dat ik Flupke heb aangestoken? Het is geen bacterie of virus, maar een lichaamseigen iets wat is gaan woekeren. Dus ik vraag me af of dit wel naar vogels besmettelijk is (m'n vriend heb ik wel besmet).

Ik neem hiervoor zalf en pillen. Op zich is de zalf voldoende, de pillen zijn om het sneller te doen gaan. Dus ik vraag me af of ik eventueel Flupke een hapje ervan mag laten nemen (op de bijsluiter staat dat je er geen overdosis van kan nemen). Maar dan moet ik wel 100% zeker weten dat dit die mondschimmel is én dat ze van dit medicament niet dood gaat of ziek wordt.

Dankje
Romy

Sanna

Hoi Romy,

Je mag nooit zomaar mensen-medicijnen aan een vogel geven hoor!! Wat voor een mens goed of niet schadelijk is kan voor een valkje toch heel wat anders betekenen. Nooit zelf gaan dokteren wat dat betreft. Ik zou gewoon morgen even een afspraak bij een (vogel)dierenarts maken. Dan weet je waar je aan toe bent.

Groetjes, Sanna

Romy

Hoi Sanna

Ik zou dat zeker nooit zomaar gaan doen hoor! Daarom vroeg ik het hier eerst.
Morgen zal ik de dierenarts even opbellen. Als het nodig is, ga ik dan even met haar langs.

Is er niemand die een idee heeft wat het witte vlekje kan betekenen? Ik heb al gedacht dat het misschien wat wit van de poederveren is wat eventjes in een plooitje is blijven steken of zo.

Vroeger heeft ze eens een groenachtig vlekje gehad. Toen zei de DA dat het een teken was dat er ergens iets niet in orde was met haar. (ze had toen een oogonsteking) Maar nu is het dus een wit vlekje.

Is er niemand die het al eens bij z'n vogel heeft gezien?

Groetjes
Romy

Kimm

hoi romy,

helaas ik kan je niet helpen. ik heb het nog nooit gezien bij een vogel.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Romy

Hoi Kim

Toch bedankt!
Eigenlijk ben ik maar al te blij dat je het nog nooit hebt gezien bij Happy en Bemmie :)

Groetjes
Romy

Romy

Hoi iedereen

Tot m'n grote verbazing is het witte vlekje verdwenen! Ik zie wel nog waar het gezeten heeft, maar het ziet er nu wel gezond uit.
Misschien was het toch wat van die poederveertjes, of was het maar een 'onschuldig' vlekje. Want ze heeft 2 dagen niet gegeten toen we op weekend waren. En nu eet ze terug heel normaal. Misschien dat dat de oorzaak kan geweest zijn...

groetjes
Romy

kiertjuh

Het kon toch ook een blaartje zijn geweest!
maarja het is iig weg!