mijn vogeltje ruikt erg naar stof en zit niet lekker in zijn vel.

Gestart door stephanie-polly, 1 augustus 2008, 22:45:54

« vorige - volgende »

stephanie-polly

Hey!
Ik heb een valkparkiet (polly) van ongeveer 4 jaar. Hij zit de laatste drie maanden niet goed in zijn vel.
Ik schok 2 maanden geleden heel erg omdat er allemaal bloed in zijn kooi lag. Op het eerste gezicht was er niets te zien. Het enige wat wel anders was dat hij heel veel zijn veren aan het poetsen was.
We hebben hem uit de kooi gehaald en bleek dat hij 2 grote wonden had aan de onderkant van zijn vleugels. We hebben hem toen onder de kraan gedaan om alles beter te kunnen bekijken en zijn veren waren erg makkelijk uit zin vleugels te halen heel zachtjes trekken en ze vielen er uit). We dachten dat hij niet goed door de rui heen kwam, want je kon zien dat er alweer nieuwe pennen (van ongeveer 3 cm) naast de oude veren groeiden. Ik heb vitamine druppels voor in zijn drinken gekocht en speciaal voer met nog meer vitaminen. Dit bleek goed te gaan. Na 1,5 week leek hij al meer opgeknapt, de wonden waren goed aan het genezen en hij kreeg weer een mooi verenpak. Een paar weken later had hij weer gebloed aan 1 kant onder zijn vleugel. Ik ben naar de dierenarts gegaan. De dierenarts heeft hem onderzocht. Hij is erg schilverig onder zijn vleugels en de dierenarts dacht dat hij vogelmijt zou hebben, maar zeker wist hij het niet (leuk zo'n dierenarts  >:(). Ik heb medicijnen voor polly gekregen. Hij heeft 3 weken geleden weer bloed gehad op de rand van zijn vleugel en hij begint te stinken naar stof ook is hij nog erg schilverig!!! Ook fluit hij veel minder zijn deuntjes en is hij regelmatig aan de diarree en zit regelmatig op 1 poot.
Hij wordt een paar keer per week natgespoten, eet goed, drinkt goed, zit niet overdreven met opgezet verenpak in zijn kooi, mag een paar keer per week zijn kooi uit, gaat in de buitenvolliere met mooi weer, hij komt niets tekort. Naar de dierenarts wil ik niet meer gaan omdat ij er blijkbaar niets vanaf weet en hierdoor heb ik in andere dierenartsen niet veel vertrouwen.
Wie weet wat dit kan zijn?????

Het bericht hieronder las ik ook op het forum (lijkt wel op wat mijn Polly heeft) de reacties waren echter niet op Polly van toepassing omdat hij zich nergens aan kan verwonden en ook niet tegen de spijlen van zijn kooi is aangevlogen o.i.d.
hoi, hoi,
het lastige is dat ik ze niet heb zien vechten. ze hebben het trouwens beiden. alleen de een heeft het op de rand van de vleugel,het maar aan de binnen kant van de vleugels dus je ziet het aleen als de vleugels opengeslagen zijn.
Het zijn niet de schachten v/d veren. het is dus echt opgedroogd bloed.
Ze komen nog niet uit de kooi omdat ze nog niet tam zijn. ze zitten toch ook niet in een kleine kooi.
misschien heben ze idd ergens tegenaan geslagen met de vleugels 
Ik heb ze nu alweer bij elkaar gedaan ik vond het toch ook erg zielig ze doen niets anders dan fluiten naar elkaar.
ik  hou het gewoon even goed in de gaten, heb toch vakantie 


Kimm

hoi,

jee wat zielig. als ik jou was zou ik naar een vogelarts gaan en alles even laten onderzoeken de ontlasting en evt. het bloed. hij/zij kan jouw veel meer duidelijkheid geven over wat jouw polly mankeert en zo evt. een goede behandeling starten.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010