28 april 2024, 16:24:46

Catharina parkieten bij valkjes?

Gestart door Suzanne, 7 november 2003, 16:13:16

« vorige - volgende »

Stijn dc

hello

100€ is inderdaad wel veel geld voor catharina's maar de mutaties zijn wel niet mis he. denk er maar goed over na.

SDc:D

Sander

Tja, 100 euro is wel niet niks ;D  Komt er nog bij dat je best een broedkooi gebruikt als je nageslacht wilt want in een gezelschapsvoliere komen ze naar het schijnt minder goed tot kweken.

groetjes
sander

Suzanne

Ik heb nog ruim een week om er over na te denken  ;D

En ik heb een boekje over catharina's besteld, kijken wat ze daar zeggen over het kweken  ;)

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hello

een broedkooi is neit zo heel duur hoor. ik heb de mijne gekocht voor 30€. en die is 1 meter lang.

SDC:D

Sander

Hello Stijn

Voor welke vogels gebruik jij dan een broedkooi? Ik had er vroeger ook 2, maar die dienden gewoon voor het transport voor de vogels.

groetjes
sander

Stijn dc

hello

ik gebruikte die kooi voor kanaries, maar omdat ik daar nu mee stop, zitten daar nu roodruggen in om de winter in de garage door te brengen.

SDC:D

Stijn dc

hello suzanne

ik heb nog een "beetje" informatie gevonden :D :D

De Catharina parkiet behoort tot het geslacht der diksnavelparkieten. De Catharina parkieten komen in 2 ondersoorten voor, namelijk de Bolborhynchus Lineola, deze leeft als berglandbe­woner in Mexico en Panama, en de Bolborhynchus Lineola Tigrinus die leeft in de Andes en Venezuela.

De Peru Catharina (tigrinus), is wat donkerder van gevederte dan de andere ondersoort.

De Catharina's hebben een lichaamslengte van ongeveer 17 cm. De wildkleur is groen en het verenkleed geeft een zwarte golftekening weer. De voorhoofdband is geel-groen en de vleugelboog een zwarte vlek. De staarttekening mondt uit in een zwarte punt. Bij de pop vertoont zich minder zwart in de staart en op de vleugelbocht. De poten zijn vleeskleurig met zwarte nagels.

De voeding moet veelzijdig zijn en bestaan uit: een goed grote parkietenzaad, eivoer van de bekende merken, trosgierst, fruit, appels, kersen etc., en niet te vergeten gekiemde zaden. Af en toe groenvoer verstrekken zoals andijvie, witlof of paardebloem. Grit, sepia en wilgentakken mogen niet vergeten worden, evenals elke dag vers drinkwater. Ze houden er ook van om besproeit te worden met de bloemenspuit, doch gebruik hiervoor wel lauw water.

De Catharina parkiet gaat gemakkelijk tot kweken over en brengt meestal zonder problemen meerdere jongen groot. De kweek lukt zowel in kooien als in volières waarin ook meerdere paren kunnen worden gehouden zonder dat het kweekresultaat daar onder lijdt. De kooi of volière voor Catharina's moet zo ingericht worden dat ze zowel kunnen vliegen als klauteren. In het voorjaar, als de eerste zonnestralen de broedlust van de Catharina's opdrijven, kan men de paringen waarnemen. De nestkast van 40 x 15 x 15 wordt in de kweekkooi geplaatst met hierin een laagje zaagsel. Zelf kweek ik in kooien van 100 x 40 x 40. Na een korte tijd worden de eieren gelegd die ik na 10 dagen schouw. Na 3 weken komen de eitjes uit, de jongen hebben dan een witte dons en na een dag of 10 ring ik mijn jongen met een 5 mm ring.
Tijdens het opgroeien van de jongen moeten de broedblokken voorzien worden van nieuw zaagsel, dit om verzuring van de ontlasting van de jongen te voorkomen. Na 40 dagen verlaten de jongen het nest om zelfstandig te worden. Meestal begint het kweekstel dan aan een nieuw broedsel. De jongen zijn na een jaar geslachtsrijp.

Zelf kweek ik met de wildkleur lichtgroen, de donkergroene en lutino's. Als men mutaties wil kweken, doe dit dan altijd met splitvogels om het formaat te behouden. Catharina's zijn goede show- en TT vogels waar goede resultaten mee te behalen zijn. Dit maakt de Catharina parkiet bij grote parkieten liefhebbers nog meer geliefd. Als men deze soort in een onverwarmde volière of een ander vogelverblijf houdt, doe dit dan wel vorstvrij om te voorkomen dat hun pootjes bevriezen.

De Catharina's kunnen onder goede verzorging zeer oud worden. Zelf heb ik nog een kweekkoppel van 8 jaar oud, welke nog steeds voor zeer goede nakomelingen zorgt.

Ik hoop op nog veel plezierige jaren met het houden van en kweken met deze soort vogels.


zo, mss heb je er wat aan

SDC:D

Suzanne

Ja, daar heb ik zeker wel wat aan. Alleen had ik ergens gelezen, weet niet meer waar (zie het hier niet zo gauw terug) dat ze van rust houden tijdens de broedperiode, en valkjes zouden dan te wild zijn.

En mijn nachthok hou ik vorstvrij, maar hoe zit het dan met de vlucht, zouden ze zelf weten dat ze naar binnen moet als het te koud is?

Hoe zit dat bij de mensen die ook catharina's in de voliere hebben? Hoe gaan jullie om met vorst?

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Oh ja, Daan, kun je me ook vertellen hoe oud dat koppeltje van 100 euro is? En hoe oud zijn de andere koppeltjes over het algemeen?

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hello

op al die vragen, heb ik geen antwoorden.
maar de man die dit geschreven heeft, heeft dit uit eigen ervaring geschreven, dus ik weet ook niet wat er allemaal waar is of neit;

SDC:D

daan

Hoi Suzanne,

Ja ik heb Suske en Wiske dus ook gewoon de in buitenvoliere zitten en ze gaan regelmatig in het binnenhok zitten. Maar eigelijk slapen ze in hun blokje (die ik heb laten hangen) daar slapen ze dus altijd in.

Tja het kweken. ik heb verschillende mensen gehoord over het broedresultaat van de Catharina's. Bij mij is het dit jaar niet gelukt, en bij mijn vader 2 koppeltjes die wel jongen hadden.

Hier een foto bij mijn vader in de voliere.
Dus het kan wel hoor, das waar. Misschien bij mij volgend jaar ook wel.

Het koppeltje Creme ino en lutino zijn nu ongeveer 2,5 jaar oud en die groene en blauwe zijn van verschillende leeftijden hij heeft ze van dit jaar en ook van 2002. Dan moet tie ff op de ringen kijken.
Ja 100 euro is best een hoop geld, maar ja dat is net als bij de valkjes een bonte witmasker betaal je ook een hoop geld voor. En ik zal je zeggen dat mijn vader er zelf 120 euro voor heeft betaald toen hij ze kocht. Maar ja hij wil nou wat anders dan Catharina's dus vandaar dat ze bijna allemaal weg gaan.
Het is ook best iets bijzonders dit koppeltje.
En ja die groene en blauwe zijn maar 15 euro dus dat is veel goedkoper he', hihiihihi

Groetjes Daan

Suzanne

Hoi Daan,

Ik heb er eens een nachtje over geslapen en ben tot de conclusie gekomen dat de groene en blauwe kleuren me eigenlijk veel meer aanspreken. Dus de lutino en creme ino koop ik niet van je vader  ;) Maar misschien kan hij wel 2 koppels voor mij "reserveren" waar hij al kweek resultaten mee gehad heeft (als er tenminste ook blauwe tussen zitten  ;), want die vind ik wel erg mooi), aangezien ik zelf heel graag jonge catharina's zou willen proberen te kweken. Lijkt me zo leuk. Die foto van de broedende catharina met jong vind ik ook ontzettend lief.

Groetjes

Suzanne  :D

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

daan

Hoi Suzanne,

is goed joh. Je moet maar gewoon ff kijken wat mijn vader allemaal heb zitten en dan kan mijn vader je wel vertellen of het koppel al gebroed heb ja of nee. En dan komen jullie er wel uit hihihihi.

Groetes Daan

Suzanne

Ik heb er nu al zin in zeg  ;D Ik vind ze er zo lief uit zien. Ben echt heel benieuwd naar ze. Heb ze nu 1 keer vluchtig gezien bij de kweker waar ik afgelopen maandag Gizmo (volgens mij uiteindelijk Gizzie, denk nog steeds dat het een pop is ipv een man) heb opgehaald, maar daar kan je niet veel van zeggen. Maar wat ik er over heb gelezen lijken ze me schitterend.

Waarschijnlijk gaan de valkjes vanavond de voliere in  ;D, en anders wel dit weekend! Kan niet wachten. Vind het zo fijn voor ze dat ze de ruimte krijgen, en gewoon hun vleugels uit kunnen slaan en een stukje vliegen.

Groetjes

Suzanne die helemaal geen zin heeft in haar werk  :-X

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

daan

hoi Suzanne,

ja ze zijn echt heel erg lief joh.
Ja ik heb er ook wel zin, dan kan ik je gelijk ontmoeten. hihi
O gaaf joh dat je vogeltjes al lekker de voliere in kunnen.
ja dat is heerlijk als ze lekker buiten hun vleugels kunnen spreiden en lekker vliegen, daar kun je echt van genieten hihihi

Groetjes Daan, die ook geen zin heeft om te werken hahahahha