28 maart 2024, 22:22:28

Catharina parkieten bij valkjes?

Gestart door Suzanne, 7 november 2003, 16:13:16

« vorige - volgende »

Suzanne

Hallo allemaal,

Ik zit weer eens met een vraag ;D.

Ik zie regelmatig catharina parkieten aangeboden worden op Marktplaats, en ik heb naar aanleiding daarvan het een en ander gelezen op internet over deze vogels. Ze komen mij erg leuk over, en zien er ook leuk uit. Alleen zit ik me nu af te vragen of ze bij Valkjes kunnen, zonder problemen. Ik weet dat grasjes de neiging hebben eieren van valkjes kapot te maken, en nog erger de jongen doodmaken  :-/. Heeft er iemand ervaring met het houden van valkjes en catharina's samen?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Ik heb al bijna 14 jaar grasparkieten en valkparkieten samen.
Grasparkieten zijn in het broedseizoen inderdaad feller dan valkparkieten, maar ik heb nog slechts een keer meegemaakt dat grasparkieten de jongen hadden verwond van de valkparkieten (en dat is verder goed afgelopen...), dus in principe gaan grasparkieten en valkparkieten best goed samen, mits je niet te veel vogels hebt en ruim voldoende nestkasten. Er moeten er altijd meer hangen dan dat er vogels zijn, dus bv. 1-2 nestkasten per koppel vogels.
Alle nestkasten moeten altijd even hoog hangen, omdat vogels een sterke voorkeur hebben voor hoge nestkasten. Verder nestkasten niet te dicht bij elkaar.
Je zou best 1 tot 2 koppels grasparkieten bij de valkparkieten kunnen houden, hoor. (ik heb eigenlijk altijd zo'n 4 tot 5 koppels gehad, waarmee ik altijd kweekte bij de valkparkieten)
Ik heb dit jaar wel het aantal grasparkieten verminderd, omdat ik nu 5 koppels valken heb ipv 2 koppels en het wordt daardoor gewoon te druk in de voliere.

Ervaring met Catharina parkieten heb ik niet echt, maar een kennis met voliere vlak bij mij heeft 6 catherina's, valkparkieten en grasparkieten in de voliere en dat gaat prima.
(de catharina's hebben ook een keer jongen gehad).
Bij de serie 'over dieren' is ook een boekje verschenen over Catharina parkieten (dezelfde serie als de boeken die je hier op het forum over valkparkieten kunt bestellen).

Verder kun je met valkparkieten ook bv. kakerik's, neophema soorten, als splendid, turquiosine en bourkes houden, deze laatste drie soorten zijn mooi gekleurd en erg rustige vogels, maar hebben beter wel een vorstvrij nachthok nodig.

Catharina's zijn in iedergeval wel grappige vogeltjes, en neem anders eens contact op met mensen die ze te koop aanbieden...

Succes!

gr Inger


Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Sander

Hello Suzanne

Van catharinaparkieten staat algemeen bekend dat ze zeer vredelievende parkietjes zijn. Ze zullen ook veel minder vlug vechten dan Australische of Zuid-Amerikaanse parkieten en zeker niet tegen groter parkieten zoals valkparkieten. Omdat ze liever klimmen dan vliegen hebben deze parkietjes dan wel klimmogelijkheden nodig in de voliere.

groetjes
sander

Suzanne

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb idd al contact opgenomen met een kweker die vlak bij mij in de buurt woont, gevraagd of ik eens mag komen kijken. Heb nog geen reactie gekregen op mijn mailtje, maar dat komt wel.

Ik moet idd wel oppassen dat ik de voliere niet te vol stop  :-/

Denk dat ik voorlopig maar even 3 koppels valkparkieten hou, en dan een paar koppels catharina's. Heb nu 4 valkjes, en ga maandag een Lutino halen  :D (sorry Stein, maar ben nu eenmaal een ongeduldig typje  ;))

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hello

ja, dat vind ik geen probleem hoor, anders moest je nog zo lang wachten he ;)
ik ben ook wel redelijk ongeduldig als het over vogeltjes kopen gaat:D

SDC:D

Suzanne

Grinnik, volgens mij zijn we dat bijna allemaal wel  ;D.

Hmm, ik krijg de reacties op mijn berichtjes niet meer via mijn mail te zien. Ik weet dat ik dat ergens in kan stellen, maar weet niet meer waar  :-/

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Sander

Hello Suzanne

Als je een nieuwe reactie geeft op dit onderwerp kun je aanvinken onder je bericht of je al dan niet een notificite wil ontvangen als iemand gereageerd heeft.

Nog veel succes met je valkjes en je catharina's!
groetjes
sander

Suzanne

Bedankt Sander!

Maar ik kreeg nu ineens wel weer een berichtje in mijn mail, en ik had nog niks gedaan  :-/

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Sander

Hallo Suzanne

Misschien was je inbox vol of heb je per ongeluk het hokje om een notifictie te ontvangen weggevinkt..

Welke mutaties van catharina's zou je zoal willen nemen?

groetjes
sander

Suzanne

Ja, zou kunnen  ::).

Ik heb zo eens zitten kijken, maar ik vind ze eigenlijk allemaal mooi. Maar zou dan toch wel een Lutino, Creme Ino, Zeegroen/hemelsblauw, kobaltblauw willen. Maar olijfgroen, donkergroen en lichtgroen, blauw vind ik ook mooi. Verder zag ik ergens op een site een zilveren, die vond ik echt schitterend! En ik heb ook een golden met donkerfactor gezien.
Er moet ook een cinnamon bestaan, maar die heb ik nog niet gezien. Ik heb ze ook nog niet in het echt gezien. De kweker waar ik contact mee opgenomen had, kon niet omdat de vogels uitbesteed zijn vanwege verhuizing  :(
Maar de kleuren en wat ik heb gelezen over het karakter spreken me ontzettend aan  :D

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Sander

Hello

Er bestaan blijkbaar meer mutaties dan ik dacht bij catharina's :o  Als je die allemaal in je voliere wilt krijgen...
Ikzelf vind lutino de mooiste, maarjah, jij maakt je keuze!

groetjes
sander

Suzanne

Hmm, die kleuren kan ik ook niet allemaal kwijt in mijn voliere hoor, zal toch keuzes moeten gaan maken  ;D

Hier zie je een paar mooie foto's van verschillende mutaties:

http://www.geocities.com/catharinaparkiet/


3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Mandy

De catherina's ken ik niet uit ervaring, maar de kweker waar ik vanmiddag was had ze ook bij zijn valken zitten en dat ging allemaal goed. :)
Maar net als mij heeft hij ook geen goede ervaringen met grasparkieten tussen de valken, alleen in het broedseizoen dan, vanwege het slopen van de nesten, en jongen... :'(
Ik vind ze wel leuk om te zien en groen vind ik eigenlijk het mooiste.  :P
Kan je niet beter alvast uitbreiden Suzanne, je nam er toch ook nog kwartels bij?  ;D
En als je het bij 6 valken houdt en maandag komt de 5e dan moet ik een aantal valkjes van je reserveringen schrappen of niet? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Suzanne

Nee hoor Mandy, laat de reserveringen maar gewoon staan, want ik neem wat minder catharina's, en kwartels ben ik nog steeds niet over uit. Ze lijken me wel heel leuk, maar ik kan niet alles in mijn voliere stoppen he. Dus moet ik gaan kiezen, en heb ik toch de voorkeur voor catharina. Als ik jouw reserveringen er bij heb, kom ik aan 8 valkjes (ik had geloof ik ino, witmasker bont en cinnamon bij jou gereserveerd he). En dan kan ik misschien 2 koppeltjes catharina's er bij zetten. Volgens mij hebben ze dan nog steeds genoeg ruimte, ook omdat de catharina's kleiner zijn dan de valkjes. ::)

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Hermes_Lucy_nest

hoi iedereen,
hihi zien er grappige beestjes uit :D
maar ik blijf bij valkparkieten ::)
ik heb ook nog 6 akarie's maar als er sterven neem ik er geen meer bij valkparkieten neem ik voordurend bij :P
nee ik hou het gewoon bij valkjes.
valgens mij gaan ze wel goed samen met valkjes hoor :)

groetjes,

Valérie