6 mei 2025, 04:36:25

Gedrag man vs pop

Gestart door Barbara, 7 november 2003, 03:28:00

« vorige - volgende »

Barbara

7 november 2003, 03:28:00 Last Edit: 7 november 2003, 03:31:31 by Barbara
Hallo allemaal,

mijn nieuwe valkje Buffy heeft wat eigenschappen die er volgens mij op kunnen wijzen dat het toch een mannetje is ipv een vrouwtje. Buffy is zeer ondernemend en speels, aapt Croky vaak na, komt al na een paar dagen uit zichzelf op me zitten en als ik ik gierst heb op mijn hand, terwijl ik nog niet veel tijd heb besteed aan tam maken. had weinig tijd. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met popjes vs mannetjes, dus vandaar deze poll.

Je hoeft niet voor alle 4 de stellingen een keuze te maken, maar dat zou wel leuk zijn!

Hieronder zie je een foto van Buffy die aan het spelen is, waarbij ze (voorlopig tot het tegendeel bewezen is ) haar pootje gebruikt, grappig hè?

Groetjes,

Barbara ;)

Paul

Hoi Barbara,

Ik heb hier twee hele tamme popjes en als je je vinger uitsteekt om ze te aaien maken ze eerst even een hapbeweging naar je vinger maar niet hard bijten.
Daarna kan je ze gewoon aanhalen en dat doen ze beide dat is me wel opgevallen.
Ze laten zich ook graag knuffelen maar dat laten mannetjes zich ook denk niet dat daar verschil in is.
En in ze zijn beide goed tam te krijgen in elk geval.
Ik denk niet dat daar veel verschil in zit.
Wat het bang zijn betreft heb je er ook hele bange mannetjes bij volgens mij is daar ook weinig verschil in te merken.
Ik denk wel dat mannetjes in het algemeen wat meer ondernemend zullen zijn en dat zie je bijvoorbeeld als je een broedhok neerhangt.
De man is er dan bijna altijd als eerste mee bezich hier.

Groetjes, paul

Barbara

mastolk

Hoi Barbara,

Ik kan je helaas niet echt helpen. Ik weet nl zelf niet echt zeker of Pino een popje of mannetje is. Ik denk nu een popje, ze komt in de rui en heeft bijna geen geel koppie meer..en dat had ze eerst wel.
Ze maakt niet zoveel geluidjes, af en toe. maar wil weer wel geaaid worden, ze knuffelt wel bij me (sinds nog niet zo heel lang hoor!). Ze pikt soms wel heel erg van zich af.

En wat Elmo is?! Al sla je me dood....geen idee.
En ik weet dat Taco een mannetje is en Sien een vrouwtje. Maar specifice kernmerken?
Sien is rustig, blaast als de kooi dicht gaat (heel vreemd!) maar wilde door de vorige eigenaar wel geaaid worden. Door ons helaas (ondanks alle inspanningen) nog niet.  
En Taco fluit erop los..echt hele leuke geluidjes. Soms maakt Elmo of Pino (heeeeel soms Sien) ook wel eeens een voorzichtig geluidje.

Succes ermee! Hopelijk krijg je van anderen betere reacties  ::)  :D

Groetjes MArgrietha

Hermes_Lucy_nest

hoi barbara,

volgens mij is jouw valkje een mannetje kwa uiterlijk.
fluit hij veel?
als hij veel fluit is het waarschijnlijk een mannetje en als hij helemaal niet tot heel weinig fluit weet ik het nie meer zeker :D

groetjes,

Valérie

mastolk

HOi Valerie,

Het is toch zo (verbeter me maar als ik fout ben hoor!) dat je valkje aan het uiterlijk niet altijd duidelijk een mannetje of popje is!?
Als Buffy nog niet door de eerste rui is, dan kun je het toch nog niet zeker zeggen!?
Pino hier was nl eerst ook best geel (koppie dan he?) maar heeft nu bijna al zijn geel van het koppie verloren. En is nu aan het ruien, dus ik denk dat het een vrouwtje is.

Groetjes MArgrietha

Barbara

hoi Valerie en Margrietha,

de verkoopster van Buffy zei dat ze al geheel door haar eerste rui heen was en omdat ze nog steeds vrij weinig geel heeft op haar kopje (en zigzagpatroon aan de onderkant van haar staart trouwens ook), zou ze dan een popje zijn. Maar ze is best klein voor een valkje dat al oud genoeg is om door de rui heen te zijn vind ik, dat zag ik daar op die beurs minder goed dan hier naast mijn 2 andere schatjes, die zijn groter maar wel mannetjes dus.

Over het algemeen zijn popjes stiller en fluiten mannen meer en beter, maar er zijn uitzonderingen bekend. Buffy imiteerde vanmiddag Croky heel behoorlijk, helaas wel het meest irritante geluid dat Croky voortbrengt ::) Maar popjes imiteren meestla niet, dus ik vrees dat ik pe rongeluk of expres ben opgezadeld met een mannetje..... maar ik vind Buffy toch al te lief en leuk om te ruilen, dus die blijft hoe dan ook, dan maar geen nestjes... ::) Of ik ruil hem een keertje tijdelijk met een popje van mijn moeder, maar dat zien we dan wel weer.... Eerst maar eens afwachten of ik meer duidelijkheid krijg over Buffy....

Bij de wildkleur heeft een mannetje een gele kop en een popje niet, en een popje houdt dus het geel/grijze zigzagpatroon aan de onderkant van haar staart, het mannetje niet. Voor witmaskers geldt hetzelfde als bij wildkleur alleen hebben ze wit ipv geel.

Bij geparelde valkjes verliezen de mannen vanaf de eerste rui steeds meer parels (tot ze (bijna) helemaal verdewenen zijn) en de poppen niet, ook houden de poppen het zigzagpatroon wel en de mannen niet.

Over lutino's is men het nog niet allemaal eens geloof ik. Je zou bij de pop een geel/wit zigpatroon moeten blijven zien. De oranje wangetjes en het geel van het kopje van het mannetje zouden feller zijn. Popjes zijn vaak geliger op de rug en vleugels, mannen meer gebroken wit, ik geloof dat daar iedereen het wel over eens is.

Bij bonte en albino's kun je het niet zien, dus ben je afhankelijk van gedrag om te beoordelen wat het geslacht is, of je kan een DNA-test laten doen.

Groetjes,

Barbara

Hermes_Lucy_nest

8 november 2003, 16:36:25 #7 Last Edit: 8 november 2003, 16:36:37 by Hermes_Lucy_nest
volgens mij is het een mannetje hoor want het lijkt alsof hij onder zijn staart zijn zigzagpatroon kwijtraakt en dat er gewoon grijze veren onder komen en zijn koppie is erg geel.
voor mij is hij 85% zekerheid een mannetje :-X
(sorry als ik me vergis ::))
fluit hij veel? :-/

Barbara

8 november 2003, 16:51:37 #8 Last Edit: 8 november 2003, 16:52:11 by Barbara
hoi Valerie,

ik heb net ergens gelezen dat cinnamon popjes vaak meer geel hebben op hun kopje dan wildkleur popjes, dus er is nog hoop! Hij fluit niet echt, maar doet dus wel de gilletjes van Croky na en zit af en toe wat voor uit te murmelen, maar er zijn teslotte ook popjes die redelijk wat lawaai kunnen maken en er is zigzagpatroon te zien hoor. We zien het wel, het is sowieso een leuk beestje!

Groetjes,

Barbara

Hermes_Lucy_nest

ah ja gewoon gedult hebben.
hmm zoals ik 1 minuut geleden ergens anders zei...gedult word beloont :P