Beperken van stof/veertjes in huis

Gestart door Christa1, 16 september 2009, 08:07:50

« vorige - volgende »

Christa1

Hallo,

Wij hebben 4 valkparkietjes in een heel grote kamervolière.
Natuurlijk komt er veel stof vanaf maar dat heb ik nooit een probleem gevonden. De laatste tijd heb ik wat last van mijn luchtwegen en ik ben bang dat het van de vogeltjes komt.

We zitten aan een afzuigsysteem te denken, en ik ben aan het zoeken of er misschien een oplossing is d.m.v. iets over de kooi (geen dichte hoes) wat eigenlijk het stof en de veertjes een beetje tegenhoudt.

Heeft iemand hier ervaring mee en evt. een oplossing voor dit probleem? ???

Carola

Hallo Christa,

Ik heb astma en ben allergisch. Het verenstof van parkietachtigen staat bekend als irritatiebron voor de luchtwegen. Afhankelijk van hoe je precies reageert is daar al wat aan te doen. Ik reageer bv. met slijmvliezen, ook van ogen en neus (je longen zijn een heel groot slijmvlies, maar anderen hebben last van verkrampende longspiertjes) en kan met onderhoudsmedicatie en neusdruppels veel aan.

Natuurlijk los je niet alles op met een 'pilletje', je kunt al veel dingen doen in je omgeving. Ik heb geen kamervoliere, niet alleen omdat ik er geen plaats voor heb, maar ook omdat dit erger knoeit dan een kooi. Mijn kooi staat in een rustige hoek, waardoor er niet zoveel wegwaait. Mijn kooi heeft een diepe bak, waardoor hij niet zo knoeit. Ik maak elke dag de omgeving schoon en douche de vogels regelmatig, zodat ze minder stof verliezen.

Mijn kooi is 'ingepakt'. Ik haalde dik helder landbouwplastic en pakte daar zoveel kooi strak mee in, dat je een soort kistkooi overhoudt, met alleen de voorkant en het dak open voor het zicht en spelen, vastgezet met helder plakband. als je de inrichting niet te vaak verandert, kun je een gat knippen waar een stok uitsteekt. Eens in de zoveel tijd losmaken om te poetsen, het plastic houdt het erg lang, goedkope oplossing.

Het kan mooier met op maat gemaakte voorzetraampjes van plexiglas, maar daar maak je minder snel een gat in om bijvoorbeeld een stok door te steken. Veel Beo's worden zo gehouden omdat het sterke vogels zijn, die veel dunne ontlasting de kamer inschieten...

Naar keus kun je de onderste helft van de kooi inpakken of meer, daarom is het handig eerst met landbouwplastic te kijken wat voor jou de middenweg is tussen de rommel en het uitzicht op en van de vogels.

Succes, Carola

Heidy

Hoi Christa,

Wat vervelend voor je. Is het geen optie om de valkjes in een buitenvoliere te zetten (moet je nu misschien mee wachten tot het voorjaar)? Op die manier kun je toch je valkjes houden en er plezier aan beleven zonder dat je heel veel klachten hebt.

Groetjes,

Heidy

Christa1

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben nog steeds bezig om het probleem te verhelpen.

De kooi inpakken in landbouwplastic is voor mij geen optie, dat lijkt me  heel vreemd want dan zie je ze toch bijna niet meer? En een buitenvoliere, ik weet het niet hoor.
Dan zie ik ze niet echt de hele dag, en dat vind ik nu net zo gezellig.

Ik had ze, voordat ik hier een berichtje plaatste, te koop gezet. :-[ :o
Daar kreeg ik heel veel reacties op en op een gegeven moment was er iemand die ze zou ophalen. Een paar dagen lang ben ik in tranen geweest, zo verdrietig want ik ben zeer gehecht aan mijn valkjes.
Die persoon is (gelukkig :D) niet komen opdagen, en nu ben ik weer erg blij en gelukkig dat ze weer heerlijk hier bij mij in hun eigen paleisje zitten. Sja, een mens kan soms rare dingen doen! Maar o,o wat ben ik blij dat ik ze nog heb. Het probleem is natuurlijk nog niet opgelost maar ik wil alles proberen!

We (mijn man en ik) zijn nu bezig om te bedenken hoe we een soort afzuigsysteem kunnen aanleggen waardoor het stof enzo direct worden afgevoerd. Gelukkig heb ik een man die erg handig is met dat soort dingen.

Mochten we iets bedenken, dan zal ik dat hier ook even vertellen. Misschien hebben nog meer mensen daar baat bij.

Groetjes van Christa

jeroenn

je kan ook je valkjes 1 x per week zig laten douchen help ook.