SPOED, Babyvalk 10 dagen, maar 10 gram!!

Gestart door Puck, 26 juli 2008, 19:49:53

« vorige - volgende »

Puck

Mijn babyvalk is de 4e (en jongste) in het nest.
Direct vanaf dag 1 werd het valkje verstoten en aan de andere kant van het broedblok gelegd.
Elke keer dat het gebeurde hebben wij hem weer terug tussen de andere kuikens gelegd en na 2 dagen werd hij niet meer verstoten.

Daarna het volgende probleem:
Hij bleef erg achter in groei bij de anderen.
Dit viel echt op bij dag 6. Ook elke keer na voeren van de anderen had hij een lege krop.

We zijn gelijk gaan bijvoeren, een aantal keren op een dag.
Nu zijn we 4 dagen verder en hij blijft maar 10 gram.
De pap accepteert hij goed en geven we zo'n 5 keer op een dag. Meer dan 2cc krijgt hij niet binnen, dan zit z'n kropje vol.

Hij ziet er nu na 10 dagen nog steeds uit als een valkje van 3 dagen, ook lijkt hij uitgedroogd.
Als we hem eruit halen om te voeren trilt hij, erg zielig!

Wat kunnen we verder nog doen en geven?
Hoe vaak op een dag moeten we pap geven?
We proberen nu elke 2 a 3 uur maar vanwege werk lukt dat ook niet altijd, zit er soms 5 a 6 uur tussen!
Zoals ik al eerder in een ander onderwerp heb aangegeven, hebben wij ook een grasparkietennestje, kan hij voor een paar daagjes daar bij?

Heeft iemand nog adviezen?

Alvast bedankt!

Gerda

Hoi,

Om maar met het meest vervelende nieuws te beginnen:
Soms is er meer aan de hand met een jong dan je kunt zien.
De ouders voelen dit vaak aan en voeren het jong dan niet en verstoten het.
Heel vaak leid het met handopfok opkweken van zo'n jonkie veel verdriet, omdat ze vaak uiteindelijk toch nog overlijden.

2 cc is echt het maximum wat je kan geven per keer. Geef ook wat extra druivensuiker door de pap. Probeer het jong tussendoor gewoon bij de ouders te laten.
Het zou goed kunnen gaan in het grasjesnest, maar ook totaal fout. Het blijft gokken.

Zelf denk ik dat het de meeste kans heeft als je het in het nest laat en dan tussendoor extra voeding geeft.

Veel succes, Gerda

Puck

Bedankt voor de reactie.

Ik heb het kuiken net gewogen, 11 gram, is dus maar 1 gram aangekomen in 3 dagen tijd!

Ik denk ook dat er meer aan de hand is, maar nu ik begonnen ben met handvoeren vind ik het ook zo wat om daarmee te stoppen.

Hij wordt wel geaccepteerd in het nest.
De andere veel grotere jongen houden hem wel warm dus ik haal hem er ook alleen maar uit om te voeren.

Het jong is ongeveer even groot als het oudste grasparkietjong, deze is 7 dagen oud. Alleen het valkje is veel magerder.
Hij heeft al wel zijn oogjes open, maar nog geen enkel beginnend veertje terwijl de anderen echte stekelvarkens zijn!

Is het trouwens normaal dat de oudervogels het nest al hebben verlaten toen het oudste jong een dag of 10 was en de jongste dus 4 dagen?
Ze gaan regelmatig het nest in om te voeren en blijven soms een half uurtje zitten, maar ze zitten er niet continu meer op.

Puck

het is nu 9 dagen later, het valkje is dus 19 dagen oud, en is nog steeds maar 14 gram!!

We voeren hem zoveel mogelijk om de 2 uur 2cc bij, maar hij lijkt wel iets groter te zijn geworden, maar er zit nog steeds geen grammetje vet op en hij heeft alleen nog maar wat donsjes zoals de kuikens net uit het ei.

Hoe lang moet ik nog zo doorgaan?
Hij krijgt gewoon niks van zijn ouders en wij zijn ook niet altijd thuis. Nu heeft hij ook van 12.00 tot 20.00 niks gehad.
Ik vind het een beetje zielig.

Heeft iemand alstublieft tips???

Vriendelijke groet,
Puck

sofie

hallo,

is er dan niemand die het vogeltje kan voederen als jullie er niet zijn.  Ik heb ook zo'n vogeltje,het was wel 2 weken als het niet meer gevoederd werd door de ouders. Heb het dan uit het blok gehaald en zelf beginnen voederen. Als k ging werken deed mijn pa dit.
Heb de fout gemaakt van geen lamp te hangen en veel teveel te voederen,wat ook niet goed is. Mijn vogeltje is nu 3 maand en weegt nog maar 65 gram. Pluimpjes zijn ook niet zoals het moet. Als je jouw vogeltje toch kan redden,zal hij ook kleiner blijven en achterstand hebben zoals die van mij,die op sommige plaatsen nog geen pluimpjes heeft. Ik vind dit niet erg want hij is superlief en rotverwend. Dus als je jouw vogeltje kan redden zal je er wel een tof kameraadje aan hebben.

Hopelijk vind je een oplossing voor je voederprobleem. Zijn er geen kinderen in de familie of in de buurt,aangezien het vakantie is zou dit een mogelijkheid zijn,maar dan moet je hem wel binnennemen.

sterkte en groetjes Sofie 

Puck

Hij zit gelukkig wel binnen en wordt warm gehouden door zijn broertjes en zusjes. Dat is dus het probleem niet.
Alleen het voeren.
Maar we zijn veel dagen wel thuis geweest en heeft hij 7 voedingen op een dag gehad.
Ook op die dagen kwam hij geen grammetje aan!

Sanna

Citaat van: Puck op  4 augustus 2008, 20:21:11
Heeft iemand alstublieft tips???

Hallo Puck,

Het klopt niet hoor, dat het vogeltje zo weinig aankomt. Ik ben bang dat je nu toch wel kunt concluderen dat de ouders het niet voor niets verstoten hebben. Misschien is de tijd gekomen om er eens serieus over na te denken het beestje in te laten slapen.

Succes met de moeilijke beslissing.

Groetjes, Sanna

Rianne

Hoi Puck,

ik ben het met Sanna eens. Niet alleen voor jullie is dit frustrerend maar ook voor het valkje is dit een martelgang.
Jullie hebben gedaan wat jullie konden maar soms beslist de natuur anders en kun je niks meer doen.

sofie

hallo,

ik ben het er mee eens.  Het is erg en ik zou het zelf ook verschrikkelijk vinden maar een diertje laten afzien is ook geen oplossing.

Sterkte

Dominic

Indien het minder dan 8km fietsen is vanaf Nieuwerkerk aan den Ijssel wil ik wel uw valkje voeding geven.
Hoewel ik bang bent dat u verder woont dan Rotterdam..

Erg jammer.. mijn valkje had dit volgens mij ook dat hij weinig aankwam maar nu is hij ook best klein maar weegt hij toch 85/95 gram.

Houdt het goed in de gaten, maak eventueel een webcam met live verbinding naar werk (hebben veel mensen met huisdieren)

En sterkte.

Groetjes
Dominic

kenay86

7 augustus 2008, 12:14:00 #10 Last Edit: 7 augustus 2008, 20:34:49 by kenay86
ik heb geen idee waar je woont, maar als het optijd voeden een probleem voor je is dan wil ik graag proberen dit kleintje te helpen.. Ik voed al enkele jaren jonge valkjes met de hand groot en natuurlijk gaat dit wel eens fout, maar ik ben van mening dat het het proberen waard is. Ik ben 24 uur per dag thuis en heb goede contacten met de dierenarts hier in de omgeving maar ook met feld.

Het feit dat het kleintje al zolang overleeft is toch wel een teken dat hij sterk genoeg is. Ik zelf zou het zeker niet hebben opgegeven want juist zulke hummeltjes breken mijn hart en heb er dan ook alles voor over om hem erdoor heen te helpen. Natuurlijk moet je wel kijken of het diertje geen pijn heeft of iets dergelijks. dit zou natuurlijk de beslissing een andere wending geven.

Mocht je willen dat ik het jong bij je op kom halen om hem met de hand groot te kunnen brengen hoor ik het graag van je. Ik hoop in ieder geval dat jij en het hummeltje het goed overleven en sterk genoeg zijn hiervoor.

Heel veel sterkte met dit alles.