12 mei 2025, 01:19:49

partner wisselen?

Gestart door Theetje, 2 november 2003, 01:52:36

« vorige - volgende »

Theetje

Hallo iedereen,

Vanochtend heb ik na drie weken broeden de laatste onbevruchte eieren maar uit het nestje gehaald. Helaas is het niets geworden. Dokus (het popje) interesseert zich eigenlijk meer voor Ricky (de buurman in een andere kooi) dan in Henkie waar ze net drie weken mee heeft geploeterd om die eieren te verzorgen. Eigenlijk zijn Henkie en Dokus nooit echt close geweest, maar zoals gezegd kijkt ze geinteresseerd naar Ricky die de gekste capriolen uithaalt en verleidelijk naar haar fluit. Is het dan mogelijk dat ik haar bij Ricky in de kooi laat? Henkie is altijd wat pikkerig naar haar, dus het verbaasde me altijd al dat ze een nestje hadden. Maar ik begreep eigenlijk uit de boekjes dat je een koppeltje niet zomaar uit elkaar kan halen. Ricky zit nu bij Lizzy, maar die hebben ook nog niet echt een band. Kan ik de partners ruilen of doe ik er beter aan om alles zo te laten en te zien waar het schip strand?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan adviseren.

Groetjes,

Theetje

Karin

Als ze niet echt close zijn kun je inderdaad aan partnerruil doen. Is het hun eerste nestje ? Dan kun je nog een  ronde proberen, want ik heb gehoord dat het eerste nestje vaak niet bevrucht is en ze daarna de smaak te pakken krijgen  ;D Lukt het nog niet en blijven ze lonken naar de ander dan kun je ze eens proberen te ruilen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Theetje,

Hier zoeken de valkjes eigenlijk zelf hun partner op en ze blijven dan ook daarna bij elkaar zitten ook als ze geen nestje hebben.
Als het niet klikt tussen een koppel kan je ze prima verwisselen lijkt me want dat is ook het fijnste voor je valkjes lijkt me.
Wel heel jammer dat het met de eitjes niet gelukt is het is erg leuk om de jongen te zien opgroeien namelijk :-)
Maar je zal zeker met een goed koppeltje beter resultaat hebben.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi Karin en Paul,

Bedankt voor jullie reactie. Ik vind het best moeilijk, ik kan het natuurlijk nog een keer proberen, maar ik heb ze eigenlijk nog nooit zien kroelen laat staan wipwappen. In het nestkastje waren ze wel heel lief voor elkaar. Ze zaten lekker dicht tegen elkaar aan op de eitjes. Zullen ze hierdoor wat meer naar elkaar toegegroeid kunnen zijn, of komt dit gewoon door het instinct? Een nestje is natuurlijk geen verplichting, maar toen die eieren er eenmaal waren ging het natuurlijk behoorlijk kriebelen bij mij. het is toch enorm leuk om kleintjes te zien opgroeien. Het is hun eerste nestje geweest. In iedergeval wel van Dokus, want die heb ik van jongs af aan. Henk was al weer wat ouder, dus wellicht heeft die ooit eerder een nestje gehad, alhoewel mij dat niet waarschijnlijk lijkt, want hij was 1,5 jaar oud toen ik hem kreeg.
Vandaag ga ik het nestkastje even lekker schrobben en dan hangi k hem nog even terug. Hebben ze na drie weken nog niets dan denk ik dat ik aan partnerruil ga doen. Waar maken jullie het nestkastje mee schoon? Gewoon met water, of met een ontsmettingsmiddel of iets?

Groetjes,

Theetje

Karin

2 november 2003, 16:01:57 #4 Last Edit: 2 november 2003, 16:02:15 by kazoo
Ik zou het gewoon met heet water doen. Ontsmetten kun je beter na de broedperiode doen en ook dan erg goed uitspoelen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Theetje,

Eerst haal ik met een plamuurmes alle troep van de broedhokken af.
Dan maak ik de broedhokken ook met heet water schoon en dan spuit ik ze in met een spray tegen de luis en mijt en dan goed uit laten luchten.
Als ze aan het broeden zijn veranderd hun gedrag heel erg en zijn ze vaak aggresief tegen hun baasjes en tegen elkaar heel lief.
Dat kan weer veranderen als het broedhok weg is.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi Paul en Karin,

Dank je voor de schoonmaaktips.
Wat betreft de karakters heb ik inderdaad gemerkt dat tijdens het broeden ze ineens wel goed met elkaar overweg konden.
Vandaag werd er weer flink gepikt naar elkaar. Om de valkjes een beetje van het verloren nestje af te leiden heb ik een bakje kattengras in de kooi gezet. Was meteen feest natuurlijk. Alleen niet samen, dat was te close!
Om het partnerruil toch maar eens uit te proberen heb ik de kooien dicht tegen elkaar aangezet en ja hoor, door de tralies heen werd er flink versierd en gefloten. En het toeval wilde dat Lizzy erg geinteresseerd leek in Henkie, dus de grote wisseltruc maar uitgevoerd en aan partnerruil gedaan.
Viel me wel gelijk op dat valkjes ook totaal geen schuldgevoel hebben hierbij!  :D Uit het oog uit het hart blijkbaar.
Er wordt niet meer geblazen en gepikt en alle valkjes vreedzaam.
Eens kijken of dit gaat werken. Zodra Dokus weer broedse neigingen gaat vertonen (zal wel in het voorjaar zijn) hang ik de nestkast er maar weer in. Lizzy is nog erg jong, dus die twee moeten maar wachten tot voorjaar 2005.

Groetjes,

Theetje

Paul

Hoi Theetje,

Het belangrijkste is toch dat ze goed met elkaar opschieten en het naar hun zin hebben.
Zo te horen is die ruil heel erg goed en zeker heel fijn dat ze niet meer naar elkaar pikken nu :-)
Valkjes kunnen met een jaar al een nestje maken en voor een mannetje is het minder erg als ie wat jonger is.
Een te jong popje zou legnood kunnen krijgen maar bij een mannetje kan er weinig fout gaan.
ik heb ook een nestje gehad met een mannetje van 10-11 maanden oud pas en dat ging prima.
Hij leerde best wel snel wat ie allemaal moest doen hoor :-)

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi Paul,

Ondanks dat er op het ringetje van Lizzy staat dat ze uit 2002 komt is ze pas een week of 9 a 10. De ringen van de kweker waren op en hij wilde natuurlijk toch zijn identiteit meegeven.
Dus in het voorjaar van 2005 is ze plm 1,5. Dat is toch een mooie leeftijd. Met mijn Dokus denk ik dat ze mij een beetje gefopt hebben. In een dierenwinkel gekocht (eigenlijk niet best natuurlijk) zonder ring. Ze zeiden dat ze ongeveer 13 weken oud was. Het was mijn eerste valkje, dus wist ik niet beter. Achteraf bekeken was toen al duidelijk te zien dat ze een bont popje was. iets wat pas na minstens een half jaar zichtbaar moet zijn (wist ik toen ook nog niet). Dus ik vermoed dat Dokus minimaal een maand of drie ouder was dan ze zeiden. Ze is dus nu plm 1,5 jaar oud.
Toch jammer dat die dierenwinkels je zo voorliegen. Als ze het eerlijk hadden gezegd had ik er ook gekocht. Ze ziet er gewoon zo leuk uit. (kan geen foto bijsturen, is te groot bestand :() Als ik nu Lizzy zie die eigenlijk twee weken geleden nog echt een baby was om te zien weet ik zeker dat de leeftijd van Dokus niet klopte.
Ricky is nu twee, dus voor Ricky en Dokus is er geen belemmering meer. Zodra die willen mogen ze van mij. Ik heb al in de mutatielijst gekeken wat de combinatie van een witmasker man en een bont popje kunnen krijgen. Hopelijk zit er in de toekomst een bont jong bij. Ben ik helemaal weg van.

Groetjes,

Theetje

Theetje

3 november 2003, 00:48:33 #9 Last Edit: 3 november 2003, 00:49:45 by Theetje
Hoi allemaal,

Hierbij dan een foto van mijn popje Dokus

Groetjes

Theetje

pona

Hoi Theetje

Ik lees net dat je dus partner ruil hebt gedaan, gezellig.
Nou hopen voor het beste. Ik zit nog steeds te wachten op een foto van Lizzy. Ben er benieuwd hoe ze er uit ziet. Heb je al enig idee wat er uit zal komen, als Henk en Lizzy het doen.
Ik wacht nog braaf op Paco, als ie er is hoor je het gelijk van me.
Groetjes Ilona

p.s. leg jij mij eens uit hoe je die foto's er op zet want daar snap ik niet veel van hoor. Ik heb al een foto van mijn kale draakje maar kan hem er niet op zetten. :D
grtjs Ilona

Theetje

7 november 2003, 00:28:36 #11 Last Edit: 7 november 2003, 00:29:18 by Theetje
Hoi pona,

Goede vraag, mijn buurman heeft mijn foto's verzendklaar gemaakt. Hierbij dan een foto van Lizzy, die als het goed is een vrouwtje is. Als het niet goed is dan heb ik over een maand of 4 een grijze witmasker in de aanbieding, want ik heb anders een mannenoverschot.
Vooral maar flink hopen dus.
Partnerruil pakt geweldig goed uit. Alles peis en vree in de kooien. En misschien volgend voorjaar wel een nestje.
We wachten het gewoon maar af he!

pona

Hoi Theetje

Tis wel een plaatje hoor.
Nou maar hopen dat het een vrouwtje is. Hoelang moet je nog wachten voor dat je dat weet. Ze zou nu toch iets van drie maanden zijn? Ik krijg er trouwens twee hé, we nemen paco zijn broer\zus er ook maar bij. Kon het weer niet laten. Maar dat zag je al aan komen waarschijnlijk.

Groetjes daar van ons
Ilona Erik Romy
grtjs Ilona