tattoo wil niet eten en weegt maar 65 gram,zal hij sterven?

Gestart door sofie, 21 juli 2008, 08:28:33

« vorige - volgende »

sofie

hey Ivie,

had jouw meisje dan ook zo weinig pluimpjes?
Ik denk ook wel dat het in orde komt,deze morgen heet hij bijna zijn pap niet aangeraakt en van het moment dat ik m in zijn kooitje zet begint hij aan zijn zaadjes,maar hij klungelt ermee en heeft bijna niks binnen. Oefening baart kunst zeker?! Ik zie wel dat het een sterk vogeltje is aangezien hij dit allemaal al doorstaan heeft. Dat krijsen denk eerder dat dat is omdat ik hem verwend heb,als ik aan de kooi kom staan,staat hij al te springen om eruit te kunnen. Als iemand anders voor de kooi staat,dan begint hij fier te fluiten,haha

groetjes sofie

groetjes sofie

Martha

Hallo Sofie,

Het komt vast goed met Tattoo (leuke naam trouwens)...

Toen we Soekie kregen had ze ook nog veel kale plekken maar dat is nu allemaal mooi opgevuld!
Ja, bedelen is inderdaad erg aandoenlijk, je gaat snel denken dat je iets verkeerd doet...

Zaadjes pellen is eerst wel moeilijk ja, maar als ze één keer de slag te pakken hebben is er geen houden meer aan :P

Succes, groetjes Martha, Oezie, Soekie en Koekie
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl

R.I.P. Pino 2006-22/07/2008
R.I.P. Soekie 04/2008-12/12/2008

sofie

hey martha,

ik ben gelijk eens in jouw dagboekje gaan snuffelen,vind het heel spijtig van jouw pino allereerst. Er staan ook prachtige foto's in.  Mijn tattootje is deze week 3 gram verdikt. Het probleem met zijn eten is dat hij eigenwijs is en eet alleen zaadjes die hij graag lust met name haver,zodra deze eruit zijn eet hij niks meer! k zou misschien eens moeten wachten met zijn potje te verversen zodat hij verplicht is ervan te proeven?? hij is wel heel slim want als ik zijn schaaltje neem om zijn papje op te maken is het kot (zijn kooi) te klein :)
gisteren moest mijn vader hierom hard lachen omdat hij dan zo fier in zijn potje zit te prutsen op de kast.

groetjes ...

Yvie

Hi sofie,

Echt alles duurt langer als ze vroeg uit het nest gaan.... Wat dat eten betreft, het duurt een heel tijdje voordat ze alle zaadjes eten... Het is niet eens eigenwijs, ze lusten nog niet alles... En je kunt hem gewoon pap blijven voeren zolang hij daarom vraagt, anders komt hij tekort... Wel zaad aan blijven bieden... Ons meisje is nu nog klein van stuk, maar heel lief en heel gezond!

SUcces!

Gr Yvette

sofie

hallo ... ,

jaja,ik zal m zeker blijven pap voederen want ik wil hem of haar niet kwijt.
Het is gewoon dat hij zich zodanig vol propt met pap dat zijn voorkant groter is dan zijn achterkant. Weet niet goe dit komt of misschien is zijn kropje wat uitgerokken en is het daarmee dat hier nog geen pluimpjes opstaan. K weet het niet maar het is allesbehalve in verhouding.

Groetjes

Yvie

hi sofie,

Hoe is het met tattoo? Ik zag zijn foto net, maar zo zag ons meisje er ook uit!

Gr Yvette

sofie

hoi yvette,

met tattoo is alles redelijk in orde,hij krijgt nog altijd 1 papje van mij,omdat ik hier nu vitaminedruppels in vermeng.  Hij eet zelf,maar enkel gepelde haver,de rest wil hij niet,zelfs geen trosgierst.
Heb dan een grote zak gekocht met enkel haver omdat ik dan met een gerust hart kan gaan werken dat hij geen honger lijdt.
Alle dagen zet ik hem op tafel bij mij en probeer ik m andere zaadjes te doen eten,die ik desnoods zelf pel,alhoewel hij dit zelf kan. Hij moet er niks van weten behalve heel soms een zonnebloempitje. Hij eet dus enkel haver en meelwormen,vandaar de bijkomende vitamines.  Ben blij van te lezen dat dit niet het enige vogeltje is dat zo is. Maak mij juist wa zorgen over zijn pluimpjes,vooral op de krop,hoop dat die kale plek ooit nog verdwijnt.

Groetjes sofie

Hermien

Doe je best meid. Je kúnt het!
Met een pakkerd van mijn 'Vliegtuig' als toetje.
;D

Fre

Hoi Sofie,

Zoals ik al eerder vertelde heb ik ook een valkje met een achterstand. Hij (ik zeg altijd hij, maar volgens mij is het een zij haha), mijn Chippie had ook een achterstand, lang aan de pap en at z'n krop zo vol dat het soms leek alsof die zou gaan barsten, verder wilde die niks van zaadjes weten. Chip heeft echt vreselijk zitten krijsen om eten, dat zelfs mijn buren er nerveus van werden (en dat terwijl ze zelf zo'n 20 valkjes hebben als het er niet meer zijn), maar ik wilde echt minderen met de pap en dat sloeg ineens met een dag om woondde zo ongeveer in het voerbakje en ook het gekrijs was weg ;). Hij (of zij) verloor al zijn veertjes op de krop en is erg lang kaal geweest daar, maar trekt met de dag bij en wordt de krop weer beetje bij beetje bedekt met veertjes. Chip heeft ook heel lang zonder kuif gezeten en toen die eindelijk een kuif kreeg, had ie een kaal koppie verder, maar ook dat is goed gekomen. Chip zit hier en daar gewoon nog wat in  dons, maar dat maakt 'm wel weer heel erg koddig om te zien  ;D

Volgens mij is mijn Chip net iets ouder dan Tattoo, dus laat ik optimistisch blijven en zeggen dat alles goed komt!

Groetjes, Fre

sofie

hey fre,

ja,mijn tattootje die woont ook in zijn voerbakje zolang er haver in ligt,haha. Het krijsen is ook al heel wat vermindert sinds hij zelf iets kan eten.
En ik denk ook dat het eerder een zij is want van fluiten komt niet veel in huis,fluit altijd op dezelfde toon,behalve als er iemand anders binnenkomt dan maakt hij ander geluid en zit hij heel fier op zijn stok en gaat zijn kopje altijd de lucht in,raar om zien wel.
Die haver en meelwormpjes zijn niet genoeg,hij propt zich hiermee vol maar dat is volgens mij geen volwaardige voeding. IK ververs elke dag zijn zaadjes en schotel hem elke dag alle zaadjes voor in de hoop dat hij de rest ook eet. Maar ik zie hem in zijn bakje krabben en zoeken achter de HAVER,het is net of hij ze er blindelings uithaalt. Moest ik hem wat dikker krijgen dan zou ik hem eens met zijn zaadjes laten zitten,een dagje,zodat hij verplicht is de rest te eten,maar dat zie ik nu nog niet zitten omdat zijn gewicht altijd 65gram blijft. En nee,mijn weegschaaltje is niet kapot want ik heb het al met een andere geprobeerd ook ;D

Groetjes sofie

PS:bedankt hermien voor de 'pakkerd',tattootje word zo al overstelpt met knuffels maar deze kan er nog bij ;)

Fre

Hai Sofie,

Meelwormen bevatten heel veel eiwitten, daar moet je hem (uuh haar  ;) ) niet teveel van geven. Dat is het zelfde als met eivoer. Als ze echt baby zijn dan krijgen ze dat wel dagelijks van paps en mams, maar als ze ouder worden, hoeven ze het hooguit twee keer per week te hebben. Ik heb mogen vernemen dat een theelepel eivoer (wel rul maken met beetje water) genoeg is voor 1 valkje. Ik geef zelf meestal gewoon wat op een schoteltje, ik weeg of pas eigenlijk nooit iets op 'maat' af zeg maar.

Misschien moet je eens proberen om een ander merk zaadjes neer te zetten. Dat heeft bij mij heel erg gewerkt. Als je maar oplet dat er niet al eivoer doorheen zit. Dat is een persoonlijke mening van mij, omdat het eivoer dan droog is, maar uitzet zodra er vocht bij komt, dat gebeurd dan IN je valkje. Ik geef het daarom dus apart.

Bij mij was Chip ook altijd op de bodem aan het scharrelen en pikken, dus heb toen een handje zaad over de bodem heen gestrooid en dat at ie dan ook op. Chip eet nu net als vriendje Cookie (ja dat is een echte man, hihi) alle soorten zaad die ik ze voorschotel en beginnen nu ook een beetje met vers voer (groente, fruit en brood met pitjes/zaden).

Elk valkje is zo verschillend, dus weet niet of Tattoo dit zal accepteren, maar proberen kan vast geen kwaad.

Groetjes,
Fre

sofie

hallo fre,

Heb al 3 soorten (merken) zaadjes,sla,druifjes enzo... dat lust hij(zij) wel en eivoer staat er ook bij en soms pruts hij er ook wel in,garnaaltjes daar is zij ook helemaal gek van,alhoewel sinds de haver in de smaak gevallen is,komen deze op derde plaats,na de meelwormen. zij heeft sinds deze week ook de sepia ontdekt en die gaat er ook goed door. Is alsof zij heel veel tijd nodig heeft om alles te ontdekken. Is wel raar dat het gewicht niet omhoog gaat.

Groetjes sofie

Yvie

Hi sofie,

Ben blij om te horen dat het goed gaat! Inderdaad, valkjes kunnen soms een achterstand hebben. Wat bij ons heeft geholpen is blijven aanbieden, ze gaan het echt vanzelf eten. Ze moeten ook wennen aan de smaak, je geeft een kind van 6 maanden ook geen pittig indisch gerecht toch?

Hou vol, en ook zijn kale plek komt goed! Wat fre zegt klopt inderdaad, pas op met te veel eiwitten!

Succes,

Gr Yvette

sofie

hallo iedereen,

ik heb mijn tattootje zojuist gewogen en hij weegt nu 70 gram!
Dus het gaat wel de goeie richting uit,nu nog zijn eetgewoontes aanpassen.
Ik ben heel blij met de vooruitgang,ik denk wel dat het zal beteren. Hij eet nog altijd HAVER,maar is ook vezot op sla en de zepia moet er ook vlug aan geloven. Hij eet soms ook eens een beetje eivoer nu,maar denk meest de kleine zwarte zaadjes die erinzitten,wat volgens mij nigerzaad is.

Groetjes sofie

I_Xyzyx_I

Wel oppassen met sla, hier kunnen ze dunne poep van krijgen. En teveel sepia is ook niet goed, ik dacht dat het zelfs afgeraden werd het de eerste paar maanden tegeven...

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.