tattoo wil niet eten en weegt maar 65 gram,zal hij sterven?

Gestart door sofie, 21 juli 2008, 08:28:33

« vorige - volgende »

sofie

k heb gisteren tattootje proberen voederen met n lepeltje,pap en eivoer gemengd,hij peuzelt wel maar t maakt niet veel uit,want hij krijgt niet veel binnen,hij was deze morgen 4 gram vermagerd. Hij is nu 10 weken en ik begin mij af te vragen of hij OOIT zelf zal kunnen eten. Het is raar want hij is wel actief en verspild volgens mij veel energie aan krijsen.  Misschien zou hij wel zelf beginnen met eten als ik hem NIET meer voeder maar wordt hij dan niet te zwak?! Dus dat durf ik niet goed. Ik weet het niet meer.

Fre

Ik persoonlijk zou hem toch nog even blijven bijvoeden met de papspuit. Het is een heel werk, maar geef hem puur en alleen wat hij echt moet binnenkrijgen. Je kan hem, omdat hij weer afgevallen is, niet eventjes laten uithongeren. Ik denk dat dit valkje doordat hij toen zo verzwakt is gewoon een achterstand heeft.

Probeer het dan weer af te bouwen als hij op gewicht is. Zet dan desnoods een schoteltje op de bodem met wat pap, gemengd met zaad. Houd alleen dan wel je valkje in de gaten, want ze kunnen zich heel erg smerig maken. Je kan de pap best even laten staan, het hoeft niet meer heel warm te zijn, maar nu het zo warm is buiten, bederft alles veel sneller.

Het is voor jou even lastig, maar blijf nog even volhouden. Dit is wat ik zou doen in jouw geval, sterker nog, zoals ik al eerder geschreven heb, heb ik ook een valkje met startproblemen gehad en dat is uiteindelijk ook goedgekomen.

Probeer alleen als het lukt, zijn gekrijs compleet te negeren, zorg desnoods dat net voordat je hem gaat voeden, hij jou niet ziet. Zodat hij dan niet eerst al een heel schreeuwconcert gaat geven en dan eten krijgt, dan gaat hij dit als een beloning zien.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik heb geen idee hoe anderen hier over denken, maar dit is zoals ik het zelf toen met mijn 'probleem-valkje' heb gedaan en dat is uiteindelijk ook goed gekomen  :)

Groetjes, Fre

sofie

oké,bedankt Fré

k had vandaag zelf een mengseltje gemaakt.
Een gekookt ei,een beetje brood en een beetje melk,hij vond dit niet zo lekker meer en at zelfs de spuit niet leeg,maar het vult wel goed,want na voeding woog hij 70 gram. Ik probeer ook vanalles,aardbeien,sla,...
Met de zaadjes is het probleem dat hij ze wel openhaalt maar hij eet de inhoud niet op.
Ik zie dit want hij neemt de zaadjes vantussen mijn vingers wanneer ik hem op de tafel zet.
Knabbelt alles kapot,maar eet niets op. Dus hij wil wel maar kan het niet volgens mij. K was gisteren een beetje teleurgesteld,wij hebben een nieuw valkje uit het blok gehaald voor mijn schoonbroer,het is ongeveer 5 weken en het weegt meer dan tattoo?! Het had ook overal pennetjes,zelfs waar tattoo nog geen pluimpjes heeft.

groetjes sofie

Bello

Er is speciale papvoeding voor valkjes.

Daar zit alles in wat een valkje nodig heeft.

CitaatK was gisteren een beetje teleurgesteld,wij hebben een nieuw valkje uit het blok gehaald voor mijn schoonbroer,het is ongeveer 5 weken en het weegt meer dan tattoo?!


Waarom laat je de jonkies niet bij de ouders tot ze zelfstandig zijn.

Dan krijg je ook tamme valkjes.

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

sofie

Ik heb tattoo naar binnen gehaald op 2 weken omdat hij niet meer gevoederd werd door de ouders,het was dat of sterven. Hij eet al 8 weken papvoeding. Het valkje van gisteren woog 82 gram,dus dat is niet zo klein meer en ik had op dit forum ergens gelezen dat er vanaf 6 weken zelfstandig zijn,het jong is groot en mijn schoonbroer woont niet dichtbij,drmee ...


Bello

Hoi Sofie,

Ja jullie Tattoo daar had je geen andere keuze bij.
Dat hij niet zo hard groeit is omdat hij een achterstand heeft en als hij maar bijkomt, de veertjes komen wel......

Sommige ouders laten jongen die niet goed gezond zijn liggen en geven ze geen eten meer.

Ik bedoelde eigenlijk voor het valkje voor je schoonbroer.

Sommige valkjes zijn nog niet zelfstandig met 5-6 weken.
Eet deze al zelfstandig?

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Fre

Ik begrijp dat je de pap altijd zelf maakt of was het nu alleen een probeerseltje? De pap die ik gebruik is Nutribird A21 en dat is helemaal prima. Hier zit alles in wat een jong valkje nodig heeft, hoef je alleen maar aan te maken met gekookt water en af laten koelen tot het voor ons lauw/warm aanvoelt op de vinger. Je maakt de pap aan zonder klonten en het moet een beetje eruit zien als appelmoes (de dikte).

Misschien heb je dit gewoon in huis, maar zo niet zorg dan dat je dit zo snel mogelijk hebt. Geen idee waar je vandaan komt, maar aangezien je dat op zondag niet ff kan halen, mag je desnoods wat bij mij komen halen (Leiden). Mocht je dat willen, stuur me dan even een berichtje.

Groetjes, Fre

sofie

hoi,
ik heb A21 in huis,hij krijgt dat al sinds hij binnen is. Had gewoon es iets anders geprobeerd omdat hij elke dag wel goed eet,maar hij komt niet bij,schommelt altijd rond zelfde gewicht.
Maar hij is ook echt niet groot,vandaag is een valkje uit het blok gekomen (zelf uitgekomen  ;)) en dat valkje is zeker even groot als tattoo,tattoo is missschien zelfs iets dikker. Dus ik begin mij af te vragen of zijn gewicht niet normaal is vr zijn grootte.

sofie

Hey dorothé,

Volgens mij hebben ze tattoo niet meer gevoederd door de geur van ons,t was de dag na het ringen dat ik hem verzwakt gevonden heb.
nee,het valkje at nog niet zelfstandig maar zoals je hierboven kan lezen is vandaag zn broertje uit het blok gekomen,helemaal zelf.
Ik weet zeker dat waar het jonkje is het heel goed zal verzorgd worden.
Het is ool de 1ste keer dat we dit doen,tattoo was een noodgeval en dit valkje omdat we zeker zijn dat er niets mee zal gebeuren. En dit zal ook de laatste keer zijn want ik ben ook van het principe dat ze beter bij de ouders blijven,want ik vind dat eigelijk een beetje zielig.  ;)

groetjes sofie

Rianne

Hoi Sofie,

als ik jongen heb, doe ik bijna dagelijks nestcontrole en bij mij zijn er geen jongen afgestoten, dus dat een jong wordt afgestoten door mensengeur, gaat echt niet op.
Oudervogels voelen vaak aan als er iets mis is met een jong, of dat het te zwak is. Bijvoeren of de voeding helemaal overnemen is dan een optie. Hierdoor kan het jong alsnog opgroeien tot een gezonde valk, als men maar consequent is in het voeren.
Men denkt vaak dat een jong elke dag een paar gram aankomt, maar als het lijfje de energie en voedingsstoffen ergens anders voor nodig heeft, zal dit niet zo hard gaan. Houd je dus aan het voedingsschema, geef de nutribird pap en bied eivoer, zaadvoer en trosgierst aan. Heb geduld, zolang het jong niet afvalt, gaat het 9 van de 10 keer gewoon goed.

Valkjes kunnen soms met 8 weken nog niet zelfstandig zijn, pluk dus niet zomaar een jong van 6 weken bij de ouders weg want dit kan vragen om problemen zijn.

sofie

hoi,
wel dan weet ik niet waarom ze hem laten liggen hebben,dacht dat het hierdoor kwam omdat ze haar eerste nestje met 4 jongen ook laten liggen heeft na het ringen. Daarmee hadden we nu de link gelegd omdat ze het jong dat niet geringd was (te groot) wel opgevoed heeft. We hebben nu het risico niet meer gepakt en niet meer geringd.  Volgens mij gaat tattoo er wel op vooruit,want hij peuzelt meer en meer aan zijn zaadjes. Misschien komt hij niet aan omdat hij op zn rugje nog pluimpjes aanmaakt,rond z'n oogjes is hij ook nog naakt en heeft hij zijn energie hiervoor nodig. Ben wel blij van iemand te horen die zegt dat het waarschijnlijk wel goedkomt.

groetjes ...

sofie

hallo iedereen,
Ik krijg tatto z'n gewicht niet hoger dan 65gram. 71 gram na laatste voeding en 's morgens weer 65gram. Ik voed hem nog 2 maal per dag,sinds een dag of 2 zit hij in zijn zaadbakje bezig van 's morgens tot 's avonds,maar hij haalt er enkel de haverpitjes uit,de rest lust hij niet. Zijn papje eet hij nu uit een potje,alhoewel hij er deze morgen niet goed wou van eten.
Misschien is 65gram wel z'n gewicht aaangezien hij ook niet groot is,hij weegt dit ondertussen al een week of 3

groetjes

trienke

Hallo

Ik heb ook een valkparkiet richting 10 weken moet voeren.
De laatste weken kreeg ie van mij gemalen pellets, en safropitjes? die kleine witte (zonnebloem) pitjes er door als pap.

Hij weegde rond de 75 gram altijd en nu nog steeds, je hebt dus kleine valkjes en grote valkjes.

Groetjes Trienke

sofie

hoi,
tattoo is wel actief en zijn oogjes staan mooi en zijn kakjes zien er volgens mij ook goed uit,is daarmee dat ik denk dat hij niet veel meer zal bijkomen,misschien als hij enkel zaadjes eet en van de pap af is. Het enige zijn nog zijn pluimpjes,maar dat komt volgens mij ook wel goed na de rui,juist daarmee dat hij er nog een beetje raar uitziet.
Deze morgen had ik eivoer door zijn pap gedaan,denk dat het daarmee is dat hij het niet wou. Want er staat ook een potje eivoer in zijn kooi en hij komt er ook niet aan.
Hij zou ook wel blijven pap eten,maar ik kan hem moeilijk voederen tot hij ontploft,als zijn kropje dik is dan stop ik ermee,k zie dit heel goed want ook daar heeft hij nog geen pluimpjes.

groetjes ...

Yvie

Hallo sofie,

Geen paniek, het komt helemaal goed!
Ikzelf heb een valkje na 3 weken bij zijn ouders te zijn geweest met de hand opgevoed. Hierdoor hebben ze gewoon een achterstand, ook met de voeding. Ons popje is ook kleiner dan voliere vogels, maar niks mee aan de hand.
Ons meisje heeft zeker tot een week of 12 pap gehad, terwijl ze ook vanaf het begin GROPAR en Trosgierst aangeboden heeft gekregen. Het schreeuwen wat ze naar je doet is aangeven dat ze honger heeft. Als ons meisje slecht at wisten we al snel hoe laat het was, de pap was koud en daar hield ze niet van. Ik had ook het idee dat ze nooit zelf ging eten, maar ineens gebeurde het. Toen langzaam de pap afgebouwd, en nu hebben we een heel gezellig meisje dat nu voor het eerst eitjes heeft....
Kan alleen maar zeggen, heb geduld en voer warme pap.
Oh ja, vergeet ik te zeggen, geef voer in makkelijk toegankelijke bakjes!

Succes en als je meer wil weten hoor ik het wel!