tattoo wil niet eten en weegt maar 65 gram,zal hij sterven?

Gestart door sofie, 21 juli 2008, 08:28:33

« vorige - volgende »

sofie

hallo,mijn valkje is ongeveer 9 weken en weegt maar 65 gram.  Dit alles komt omdat ik het op 2 weken uit de nestblok moeten halen heb omdat het niet meer gevoederd werd door de ouders.  Papvoeding ging redelijk goed,maar omdat dit de eerste en de laatste keer was,heb ik er niet aan gedacht om n lamp te hangen,alles ging goed gedurende n 2'tal weken.  Het werd buiten kouder en Tattoo was bijna dood op maandagmorgen. We hebben m dan goed opgewarmd en k ben in de dierenwinkel raad gaan vragen omdat z'n kropje niet goed leegde ook. we zijn nu 7 weken verder en Tattoo is redelijk actief maar hij blijft klein.kan nog niet goed vliegen,heeft lelijke en nog niet alle pluimpjes. Zijn broertje in de voliere ziet eruit als n volwassen vogel en is zelfstandig. Mijn sukkeltje is heel lief maar kan nog altijd niet zelfstandig eten. Ik hoop dat dit goed komt want ik wil m niet kwijt.  Kan niemand mij helpen met n beetje raad of iemand die t zelfde meegemaakt heeft? Is Tattoo alsnog ten dode opgeschreven? :-[ :'( 

Valerie

Hoi Sofie,

Allereerst: rustig aan. Je bent goed bezig.
Heb je een foto van Tattoo, zodat we kunnen zien hoe hij er nu uitziet?
Als hij een slag kleiner is dan een ander valkje, kan het normaal zijn dat hij nog maar 65 gr weeg. Wel is het beter, wanneer hij naar de 70 gr toegaat.
Probeert hij al trosgierst te eten? Als hij dat kan, dan zou je hem grasparkietzaad kunnen geven. Dat heb ik hier ook om jongen zelfstandig te maken. Als je ziet dat ze dat kunnen pellen, dan kan je overgaan op het normale parkietenzaad.
Om de krop beter te legen, lees ik wel eens over de krop leegmasseren (maar daar heb ik niks ervaring mee).
Zoalng Tattoo niet afvalt en op gewicht blijft, hoef je je nog niet te veel zorgen te maken.
Sterkte!



sofie

hallo,bedankt voor de bemoedigende raad.  Hij prutst wel aan vanalles,er staan zaadjes,eivoer en trosgierst in zijn kooitje.  Maar ik betwijfel of hij er wel iets van opeet,ik had ook al gelezen dat je ze kunt dwingen te eten door geen papjes meer te geven,maar dat durf ik niet omdat hij al zo klein is.  Ik zal eens proberen om n foto te nemen en te plaatsen,ik moet eerst nog uitzoeken hoe ik dan moet doen. Denken jullie dat hij nog zal groeien? Van mij hoeft dat eigenlijk niet,als hij maar gezond is,dat is volgens mij het belangrijkste. Ik heb al zoveel moeite gedaan om m te helpen en aangezien ik een enorme dierenvriend ben ...  ;)

sofie

sorrie,heb geprobeerd om foto te plaatsen,maar ik denk niet dat t gelukt is,snap niet hoe je dat moet doen

Valerie

Hoi Sofie,

Hoe groot is je foto (kb?) en waar heb je hem staan? Als hij op photobucket (website, waar je kan uploaden) staat, is het kwestie van link tussen te zetten. Als hij kleiner is dan 60 kb, kan je hem hier uploaden.

Zie je bij de zaadjes lege hulsjes liggen? Daaraan kan je zien of hij de zaadjes kan pellen.
Hoeveel pap geef je hem nog?



Fre

Hoi Sofie,

Zoals Valerie ook al zegt, je doet het hardstikke goed! Ik heb zelf een valkje die erg achter liep (hij heeft een terugval gehad en at niks meer, kon niet meer vliegen, was verselijk mager). Ik ben hem toen bij gaan voeden met pap en langzaam aan trok hij bij. Echter vond hij dat pap blijkbaar lekkerder en misschien wel lekker makkelijk, want zijn voerbakje liet die compleet links liggen.

Ik ben toen de pap op een schoteltje gaan geven, gemengd met parkietenzaad en ben gaan rekken tussen de voedingen. Op een gegeven moment kon hij het wat mij betreft bekijken (toen hij weer op gezond gewicht was en normaal kon vliegen) en moest hij het doen met zijn voerbakje, trosgierst en af en toe wat rul gemaakt eivoer (dit kan ook door de pap, maar met mate) en kreeg nog 1x per dag pap op het schoteltje. Ik gaf hem dit op verschillende tijden, zodat hij geen klok leerde kijken.

Nou heb ik me ook wel eens laten vertellen dat vogels die met de hand worden groot gebracht er wat langer over doen om zelfstandig te worden. Ik denk dat jij je daarover dus geen zorgen moet maken, maar alleen goed opletten dat hij geen grammetje meer verliest.

Ik weet niet hoe dik je de pap maakt, maar dit moet echt lekker smeuig zijn (zoals appelmoes) en geef er gewoon wat kleine zaadjes en evt. 1 tot 2 keer per week een theelepeltje eivoer doorheen. Dat eten van het schoteltje heeft bij mijn valkje veel goed gedaan, een stapje dichterbij naar zelf eten.

Ik hoop dat je misschien iets hebt aan mijn verhaal. Veel suc6!
Groetjes, Fre

sofie

 Hallo ... Eigelijk zie ik niks van lege hulsjes liggen,maar hij zit sinds vandaag dikwijls met zaadjes in z'n bekje.  Hij is verzot op garnaaltjes die hij in t eivoer vind,om kapot te knabbelen,maar hij eet ze niet volledig op,is eerder spelen. Hij zit ook nog altijd onder de lamp s nachts,ik weet niet of dit nog nodig is,maar voor de zekerheid ...
Hij krijgt nog pap om 7u,om 17u en dan om 21u.  Voor s middags kijk ik naar z'n kropje en soms krijgt hij en soms niet.
Krijsen doet hij de hele dag,alhoewel t de laatste 2 dagen toch ietwat verbeterd. Is raar want iemand anders kan geen kwaad,maar als hij mij ziet of hoort,begint hij aan een krijsconcert. fotootje lukt nog altijd niet,ik zal eens raad vragen,want ik heb hier geen of weinig ervaring mee,sorry ???

Valerie

Hoi Sofie,

Dat krijsen doet ie waarschijnlijk om te bedelen. Hij associeert jouw met eten, denk ik.
Als hij enkel speelt en je ziet geen lege hulsjes, dan zal hij nog niet zelf zaadjes pellen. Lukt het hem wel met trosgierst?



sofie

hoi,
ik denk dat ik n beetje geduld zal moeten hebben,hij zit vandaag opvallend meer aan z'n potje met zaadjes en ik zie stipjes draaien in z'n kropje,dus begint hij stilletjesaan toch te proeven,ik hoop dat hij de smaak te pakken krijgt en ik eens kan gaan afbouwen met papjes.
Ik had hier ergens gelezen dat iemand z'n valkje ineens goed bijkwam toen hij zelf begon te eten,dus ik leef op hoop ...
de laatste tijd zit hij ook al niet meer bol,behalve wanneer hij slaapt en dat is toch al een goed teken. Het is spijtig dat jullie niet kunnen kijken naar een foto van tattoo,het is misschien een raar mormeltje,maar hij is echt superlief.  ;)

Valerie

Hoi Sofie,

Ik stuur je even een IM (persoonlijk bericht) met mijn mailadres. Dan mag je me de foto mailen en plaats ik hem hier voor je.;)



Valerie

Dit is het valkje van Sofie:



Sofie,

Hoe oud is deze foto precies?
Hij ziet er nog niet zelfstandig uit, maar wel als een flink baby valkje.

Mooie foto.



Hermien

Ach....daar zou ik toch zomaar ook verkikkerd op raken. Wat een droppie!

sofie

hallo,
Hoe oud deze foto is? Dit is een foto van gisteren!
Zoals je ziet hij is wel erg klein he voor een valkje van bijna 10 weken. Misschien is hij wel dik voor z'n grootte met z'n 65 gram?!  Alhoewel ik vind dat hij de laatste 2 dagen weer een beetje gegroeid is. Hij is in elk geval sterker dan ik dacht,ik had hem mee buiten genomen daarstraks op het gras en hij was bijna weggevlogen,een geluk dat hij nog niet te hoog gaat en dat ik sparren voor de omheining heb staan. Als t warm is zal ik hem in t vervolg buitten zetten in zijn kooitje om naar de andere vogels in voliere te luisteren. Ik vind dat eigelijk wel grappig want volgens mij praten ze met mekaar. Ik probeer nu de tijd tussen zijn voedingen een beetje te rekken en ik merk wel dat hij meer bij zijn zaadjes zit te spelen.
By the way,bedankt valerie om mijn foto te plaatsen,t was me zelf niet gelukt :)

Valerie

Graag gedaan hoor, Sofie.

Je hebt echt veel geluk gehad dat hij niet is weggevlogen. Aan z'n staart kan ik zien dat hij al een stuk ouder is als dat hij oogt.
Dat hij meer met z'n zaadjes speelt, is alleen maar een goed teken. ;)



sofie

ja,z'n staart en vleugelpennen zien er goed uit maar al de rest is niet zo fris,hopelijk komt dat in orde na de rui. En komt het niet in orde dan is t maar zo,hij is supertam en lief en dat is t belangrijkste. tIs ook een beetje mijn fout dat hij zo is he,had ik hem maar direct een lamp gegeven. Mrja,dat is nu voorbij en dat kan ik niet meer veranderen. Ben al blij dat hij niet gestorven is ;)