29 maart 2024, 15:38:05

2 in 1

Gestart door Sonnetje87, 19 juli 2008, 18:29:51

« vorige - volgende »

Sonnetje87

19 juli 2008, 18:29:51 Last Edit: 25 juli 2008, 00:10:14 by Sonnetje87
Hallo!
nou heb ik sinds kort een valkparkiet een hele jonge hij is sinds gister 9 weekjes oud. nou is hij/zij toen die 6 weken was weg gevlogen bij mij uit de winkel na 2 dagen zat de vogel voor de deur bij de winkel is dat toevallig of wist hij/zij waar die egt vandaan kwam?
nou heb ik nog een vraag mijn valkparkiet is helemaal grijs met wit gemelleerd dus geen geel koppie en geen oranje wangen. maar nu zou ik tog wel graag willen weten of het een mannetje of vrouwtje is kan je het ook ergens anders aan zien dan aan de wangetjes (als leek).
nou ik hoor het graag van jullie want ja hij heeft een mannetjesnaam maar als het een meisje is sta je tog een beetje voor paal  ;)
en eigenlijk nog een heel klein vraagje wanneer gaan valkparkieten eigenlijk praten want ik krijg steeds andere verhalen te horen!
alvast bedankt!

Groetjes Sonia

hier eindelijk een foto van mijn tutje! :)

Groetjes *Sonnetje*

Anke

Hoi,
Zo te lezen heb je een bonte witmasker.Je kan bij deze mutatie pas zien of het een man of pop is na de eerste rui.
Als het een man is dan wordt zijn koppie wit en de rest van het lijfje grijs.
Heb je een foto?
Wel fijn dat je valkje weer terug is gekomen :)
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Sonnetje87

hoi Anke
ik heb wel een foto maar die is te groot voor de site dus helaas kan ik hem er niet op zetten :( hij heeft nu al een beetje een witte kop of zegt dat nog niks?
en weet jij toevallig wanneer ze kunnen praten want de een zegt alleen mannetjes praten en de ander zegt dat ze niet praten en dan hoor ik weer pas na 5 á 6 maanden ik ben een beetje in de war :S;)
nou in ieder geval bedankt!

Groetjes Sonia
Groetjes *Sonnetje*

Hermien

Niet alle valkjes hebben evenveel talent om te praten, hoor. Voorzover mij bekend kunnen mannetjes het sneller leren, maar popjes doen het ook wel. Of ze gaan praten hangt ook van jou zelf af. Je moet heel, heel, veel met ze oefenen. Er komt dus veel geduld bij kijken. Zelf heb ik drie mannen, maar er is er niet één die echt praat. De jongste, Silvo, fluit wel een bepaald deuntje, krast soms iets onverstaanbaars in mijn oor en roept voortdurend "goed zo!" Meer dan dat is er nog niet, maar ik vind mijn valkjes zonder 'gesprek' toch heel leuk en gezeliig. ;D

Sanna

Hoi Sonia,

Wanneer je een bonte witmasker hebt, kun je zelfs na de eerste rui nog niet zien of het een mannetje of popje is. Bij bont kun je dat nooit aan het uiterlijk zien, dat moet je dan aan het gedrag afleiden of je moet een dna-test uit de veren laten doen. Maar om nou echt te kunnen zeggen welke mutatie jouw valkje heeft, kun je toch het beste een foto van hem plaatsen. Hier kun je lezen hoe je dat moet doen (ook als jouw foto te groot is):

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16188.0.html

Maar een popje met een mannennaam is helemaal niet erg hoor. Ik heb hier ook een trotse dame met de naam Pino, en nog een kleintje genaamd Joepie, dat ws toch een meisje is... ;).

Groetjes, Sanna

Sonnetje87

hoi Sanna,
sorry voor de late reactie!  :) maar wat voor gedrag tonen mannetjes en wat voor gedrag tonen vrouwtjes? want dan kan ik even opletten!
alsvast bedankt!

Groetjes Sonia
Groetjes *Sonnetje*

Sanna

Hoi Sonia,

Lees dit maar eens:

http://www.valkparkiet.com/nl/vraag/1.htm

Hier staat het heel duidelijk beschreven.

Groetjes, Sanna

mariejj

Zo te zien staat nu de foto erbij  ;)  Hij/Zij is een  opaline witmasker!   (de oude benaming is  gepareld witmasker, dus zo worden ze nog vaak genoemt.)

groetjes Marie

Sanna

Hoi Sonia,

Inderdaad, een hele mooie witmasker geparelde. Wanneer hij/zij in de rui geweest is zul je al wel gauw kunnen zien hij/zij pareltjes verliest (=man) of behoudt (=pop).

Groetjes, Sanna