28 maart 2024, 11:05:09

Help hoeveel van alles.?

Gestart door paco, 23 juli 2008, 18:34:16

« vorige - volgende »

paco

Hallo,
Kan iemand mij misschien hoeveel mijn valkparkiet mag eten? of zit daar geen limit aan?
Want ik zie mijn Paco zo'n 5 x per dag 15 minuten eten.
Ik gebruik een flesje, en moet echt steeds de vellen weg blazen, hij krijgt er maar geen genoeg van.

Kun je iedere dag een klein stukje trostgiers geven? dan bedoel ik 1 stengen verdeeld over de week?

In mijn voer zit al eivoer verwerkt, moet ik nu ook nog eivoer appart geven?

groetjes Sylvia en Paco

groetjes van ons

Kimm

hoi sylvia,

je kan best 1 stengel verdelen over 1 week ( trosgierst)
verder zorg ik altijd dat er dus altijd voldoende voer in het bakje zit. wat je eens zou kunnen doen is paco gaan wegen en dat gewicht in de gaten houden. wat betreft eivoer, zou ik niet nog eens extra geven. ik heb ook voer met eivoer erin.


groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Martha

Hey hoi Sylvia en Paco,

Ik gaf ze hier elke dag vers voer in een scharrelbakje, in een graansilo zit je inderdaad met het probleem dat de velletjes blijven liggen en ze gooien de zaadjes die ze niet lekker vinden eruit...
Ik gebruik wel een silo voor grit, dit blijft toch wel goed...

Sinds kort ben ik overgegaan op pellets, dit zijn een soort brokjes waar alles meteen in zit, maar dit koste wel wat doorzettingsvermogen van mijn kant gezien ze het in eerste instantie maar raar vinden...

Bij ons krijgen ze zo'n één tot twee keer per week een strengetje trosgierst maar tijdens tammaken gaat er wel wat meer doorheen  :P

Ook krijgen ze hier een bakje sla (gemengde sla) om de extra vitamientjes binnen te krijgen...
Gras, paardebloem, appel, meloen en een gedroogd stukje brood (liefst met pitjes) gaat er ook altijd in....

Ze hebben geen vaste tijden met eten hoor, vaak nemen ze hier uitgebreid de tijd voor, zitten ze meer te prutsen dan te eten...

Maar inderdaad wegen zegt een heleboel...

Succes, groetjes van Martha, Oezie en Soekie
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl



R.I.P. Pino 2006-22/07/2008
R.I.P. Soekie 04/2008-12/12/2008



paco

Hallo,
Bedankt voor de reacties,
nu wil ik alleen nog weten hoe weeg ik mijn schatje en hoeveel mag hij wegen?

hij ziet er niet mager of dik uit, dus ik denk dat het nog wel goed zit. Maar extra opletten kan nooit kwaad.

groetjes sylvia en Paco

groetjes van ons

Monky

Hi Sylvia,

Met eivoer moet je een klein beetje uitkijken, want als ze het erg lekker vinden eten ze alleen maar dat. Je valkje kan er te dik van worden als hij te veel ervan eet.
Ik denk dat een valkparkiet ongeveer een eetlepel tot anderhalf eetlepel zaad per dag eet.

Het wegen... Wat ik altijd doe is een grote slakom op de keukenweegschaal zetten en daar het valkparkietje inplaatsen. Het kan zijn dat hij eruit wil klimmen, dus doe ik er ook een theedoek overheen. Je vooraf wel de theedoek met kom zonder valkparkietje apart wegen.
Bij sommige digitale keukenweegschalen heb je de mogelijkheid het hierop te ijken.

Het gewicht van een volwassen valkparkiet zit tussen de 80 en 120 gram.

Groetjes,
Monky