22 juni 2025, 16:42:14

Jonkie helemaal onder het bloed

Gestart door lolliefant, 12 juli 2008, 13:19:11

« vorige - volgende »

lolliefant

12 juli 2008, 13:19:11 Last Edit: 12 juli 2008, 13:23:19 by lolliefant
Hallo allemaal

Ik heb een koppel met een jonkie van 17 dagen.  De ouders (beide) is al een paar dagen het jonkie aan het plukken.  Ik keek het wel aan want het leek gisteren en eergisteren beter te gaan. (ik heb namelijk van alles geprobeerd.  Ze hebben eivoer, insectenvoer, wilgentakjes, grit, kiezel en extra groenen en fruit)

Maar toen ik hem vanochtend zag, zat hij helemaal onder het bloed.  Leek wel of ze de hele nacht zijn veertjes aan het uitplukken was en op zijn vleugels zat vrij groten wondjes. (leek erop alsof ze hem beet)  :(   Hij zat ook zielig in een hoekje van de broedhok, en mams en paps waren behoorlijk druk bezig met wip wappen buiten.  Zal ik hem maar uit halen en met de hand opvoeden?  Ik twijfel enorm, want ik weet natuurlijk de risico's......  En als ik hem toch hand op moeten voeden, weet iemand hoeveel ik moeten geven voor een jonkie van 2,5 weken oud??? 

Groetjes
Marijke

Fre

Hoi Marijke,

Wat zielig! Ikzelf zou het jong uit het blok halen en met de hand verder groot brengen, maar ik heb geen idee of je daar ervaring mee hebt. Een jong van 2 1/2 week moet meestal ook nog warm gehouden worden, omdat ze nog niet volledig in de veren zitten.

Ik weet dat er hier op het forum een topic is over handopfok met alle gebruiksaanwijzingen erbij, maar dat kan ik even niet zo snel vinden.

Ikzelf geef mijn jongen pap tot de krop lekker gevuld is, maar ik heb soms ook wel eens echte vreetzakken, die zich tonnetje rond willen eten.

Zoek anders even verder op deze site over handopfok of via google, maar begin er niet zomaar aan, want het is een flinke klus hoor, maar kan me voorstellen dat je ook niet wil dat het jonkie zijn eigen ouders niet overleeft.

Heb je wel alles in huis? Pap, spuitjes, evt. een warmtelamp?

Groetjes, Fre

lolliefant

Hoi

Het jonkie is nu binnen.  Ik heb nutribird in huis en heb hem net zijn eerste voeding gegeven.  Ik kwam een tabel tegen, waar zei dat ik hem 10 % van zijn gewicht pap moeten geven, en hij weegt al 90g  :o  En dat voor een jonkie van nog geen 3 weken oud.  Zal wel zijn omdat hij alleen was.  Ik heb zijn wondjes een beetje schoon gemaakt, en hij ziet er nu een stukje beter uit.  Al dat bloed is weg.  Zelfs in het broedhok zat bloed tegen de zijkanten. 

Nu maar hopen dat het goed gaan.  Ik heb hem gelijk met een lepeltje (die ik een beetje zelf heb gebogen) gegeven, en hij vind de pap wel lekker zo te zien.  Dus nu maar hopen dat ik een goede beslissing heb genomen en dat het goed komt met die jongen.

Groetjes
Marijke

Fre

Hoi Marijke,

Toch fijn om te lezen dat het jong gelukkig nu wat beter er uit ziet. Goed ook dat hij (of zij) al gelijk van een lepeltje kan eten, mocht hij hier toch niet genoeg van binnenkrijgen, haal dan bij de apotheek een spuitje. Ze hebben daar van die spuitjes die ze gebruiken om injecties mee te geven, maar ikzelf heb spuitjes die er meer uitzien als een pipet (ook van de apotheek).

Gebruik je wel Nutribird A21? De pap moet een beetje de dikte hebben van yoghurt/appelmoes en let ook op de temperatuur.  Mijn valkjes maken er altijd een heerlijke bende van, de pap vliegt soms om mijn oren en zelf zien ze er dan uit  :o maar gaat er zo vanaf met een doekje.

Leg ook een stukje trosgierst in de kooi op de bodem en binnenkort een bakje water en zaadjes op de bodem. Misschien is het nog allemaal voor de sier, maar hij zal het snel genoeg interessant vinden en er mee gaan spelen en eten.

Misschien weet je dit allemaal wel  ;)

Ik wens je heel veel suc6 en zal voor je duimen dat dit kleintje het  helemaal gezond gaat redden!!!

Groetjes, Fre

Gerda

Hoi Marijke,

Als de ouders hun jong tot bloedens toe plukken en buiten zitten te wipwappen, dan is het denk ik de beste beslissing om het jong verder met de hand op te voeden.

Misschien willen de ouders een nieuw nest, omdat er maar 1 jong was. Je ziet vaker dat de belangstelling vermindert als er maar weinig jongen zijn.

De basis heeft hij in ieder geval van de ouders gehad.

Zorg in ieder geval dat de krop 1 keer per dag geheel leeg is. Het beste tussen de laatste voeding in de avond en de eerste voeding in de ochtend.
En houd je aan het schema, waarbij je niet meer dan 10% van het lichaamsgewicht in 1 keer geeft.

Ik hoop dat de kleine het gaat redden, maar je had geen andere keus.

Fijn dat hij al van een lepeltje eet, dan is de kans op verslikken veel kleiner.

Het hele stuk over handopfok staat hier

Ik verplaats je ook even naar handopfok.

Succes, Gerda