Clear Pied, gele/witte zwartoog... (bont zonder aftekening)

Gestart door •=Bonnie=•, 17 juli 2008, 00:50:13

« vorige - volgende »

•=Bonnie=•

Ze zijn in opmars lijkt wel, de bonten waar al of bijna alle bont aftekening uit gekweekt is.

Vorig jaar was er op dit forum 1 persoon die twee van deze valkjes kweekte. Ik ben de gelukkige bezitster van 1 daarvan en die heeft nu 2 jongen met een getekende split geelwang man. Die zijn pas een paar dagen oud dus is nog niet veel van te zeggen.

Zelf kweekte ik vorig jaar een witmasker met alleen links 3 bonte veren en dit jaar een bonte met links en rechts 2 bonte veren (helaas niet symmetrisch), een dochter van die eigen kweek witmasker. Zij is gekoppeld aan een symmetrisch bonte man split geelwang.

Dit jaar zijn er al drie mensen, 1 met twee en 2 met één op dit forum die perfecte clear pieds of nagenoeg perfecte clear pieds hebben gekweekt en ik zou niet vreemd staan kijken als er nog twee mensen bij komen.

Het lijkt er heel sterk op dat bij het streven naar getekende valkjes steeds meer valkjes worden geboren warbij het bont nagenoeg verdwenen is. De conclusie is in dat geval dat het bont patroon bij de valk niet "hufterproof" vast te leggen is en dat je dus in geval van Getekend nooit zult kunnen spreken van een mutatie maar altijd van een patroon. Dat zal voor de clear pieds ook wel gelden trouwens, maar ik wil mijn eerste EK clear pied niet opofferen aan een tesje, niet nu al althans ;)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën?


Daniëlle de Boer

Hallo Bonnie,
Ik heb een vraagje. Wat is de naam van de valkparkiet rechts op jouw plaatje? Ik vind hem namelijk zooo mooi!

Henry


•=Bonnie=•

Citaat van: Daniëlle de Boer op 17 juli 2008, 09:25:07
Hallo Bonnie,
Ik heb een vraagje. Wat is de naam van de valkparkiet rechts op jouw plaatje? Ik vind hem namelijk zooo mooi!


Dat is een opaline bonte witmasker :)

Rianne