3 mei 2025, 19:59:54

Veel uitgevlogen jongen sterven

Gestart door Remco, 15 juli 2008, 11:19:56

« vorige - volgende »

Remco

Hey iedereen, de tijd gaat vlug...ben al twee jaar niet op het forum geweest zag ik in mijn e-mail! Dus ik heb maar een nieuw account aangemaakt.

Ik zit met een probleem, ik heb dit jaar al best veel nestjes gehad, soms sterven er één of twee kleine valkjes in het nest als ze nog klein zijn. De rest groeit dan goed en vliegt ook uit, maar daar sterft dan de helft nog eens van na ongeveer een week uitgevlogen te zijn. Eerst zien ze er gewoon gezond uit.

Het begint er altijd mee dat ze op de grond zitten, een beetje dik. Daarna reageren ze slecht, soms zet ik ze even apart om ze te laten bijkomen en dan vallen ze er soms door en blijven ze leven.

Nu gisteren zat er weer 1 op de grond, weekje uitgevlogen en 's middags was hij dood.

Vandaag zit er nog 1 op de grond...zal me niet verbazen heb vanavond dood te zien liggen.

Iemand enig idee hoe dit kan komen  ???

Nu heb ik een geparelde witmasker gekweekt en die wil ik echt niet kwijt, deze is twee dagen van het nest. Wat moet ik doen om te voorkomen dat ze doodgaan?

Ik geef de vogels momenteel eivoer en het gewoonlijke voedsel. Geen medicijnen. Er zitten ongeveer 15 valkparkieten en een koppeltje grasparkieten met 3 jongen in de voliere. (grasparkieten jongen zijn ook al dood gegaan na uitgevlogen te zijn). Overigens zie ik geen bloed, dit was eerder wel het geval bij de grasparkietjes.

help..

Gerda

Hoi Remco,

Het lijkt me zaak om met een goede vogelarts te overleggen.
Heb je al dode jongen opgestuurd voor sectie?

Het blijft anders speculeren wat het is. Zelf denk ik dan meteen aan de megabacterie. Zuur je het water aan met appelciderazijn?

Preventief kun je het drinkwater van de vogels 2 à 3 keer per week verzuren met appelciderazijn (verkrijgbaar bij Albert Heyn of reformwinkel, 15 ml op 1 liter water) of citroenzuur (poeder verkrijgbaar bij dierenarts of websites voor sportduiven, 1 gram per liter water). Aangezuurd drinkwater mag nooit samen met medicijnen of vitamines gegeven worden! Door het verzuren van het spijsverteringskanaal krijgt de schimmel hier weinig tot geen kans.

Maar als je vogels al ziek zijn, dan is er meer nodig dan preventieve maatregelen.

Dus eerst je vogels laten onderzoeken door een VA.

Succes er mee, Gerda

Rianne

Ik kan me alleen nog maar bij Gerda aansluiten. Zo gauw je weer een dood jong vind, wikkel het in aluminium folie en stuur het als pakketje op naar een vogelarts, met een begeleidend briefje erbij.

Remco

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben meteen om Appelciderazijn gereden bij de AH, ik heb dit in het water vermengd, nu hopen dat ze niet nog zieker worden en dat het zieke valkje wat beter gaat worden!