13 mei 2025, 23:13:49

Koppel en jongen erbij...

Gestart door Cor123, 12 juli 2008, 19:28:10

« vorige - volgende »

Cor123

Ik heb een koppel valkparkieten die tot nu 2 mooie nestjes met 4 en daarna 5 jongen hebben gekregen. Prachtige jongen, we hebben er 5 weg gegeven aan vrienden en kennissen.

De andere 4 laten we fijn in de voliere bij pa en ma.

Vraag: hoe verloopt het volgende broedseizoen?
Het bewezen koppel heeft er nu 4 nageslachten bij zitten, blijft het koppel bij elkaar op kunnen er problemen ontstaan.

Anke

Hoi,
Als je wilt kweken in een voliere met vrije partner keuze is het niet verstandig om kinderen bij de ouders te laten.
De kans is zeker aanwezig dat broer en zus met elkaar zullen paren of dat ze met hun kinderen paren.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rianne

Valkparkieten keizen geen partner voor het leven. Ook maakt het ze niet uit of ze nu een nest maken met familie of niet. Als de jongen de leeftijd hebben bereikt waarop ze broeds worden kan het dus zijn dat je broer-zus of ouder-jong nesten krijgt.
Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar mijn advies is toch om de jongen te verkopen. Natuurlijk kun je er nog wel 1 houden, dan heb je nog overzicht, maar met 4 is dit erg lastig.

Christof

Interessante kwestie wel, vind ik. Zijn er in het wild geen mechanismen waardoor inteelt wordt vermeden? Of volstaat het dat er een ruimer 'aanbod' is aan partners om te verhinderen dat een gezin endogaam is?

Rianne

Valkparkiet kolonies in het wild bestaan uit grote groepen vogels. De kans op inteelt is dan vele malen kleiner als wanneer ze met z'n zessen in een voliere zitten, waarvan er 4 verwant zijn bijvoorbeeld.
Het lijkt mij ook dat de wilde valkparkiet in het geheel een sterkere vogel is als de valkparkiet die thuis gekweekt wordt. Niet dat wij hier met kneusjes kweken maar de wilde valkparkiet is nog zuiver, er is niet mee geƫxperimenteerd qua kweek.