3e ei is half open, jong leeft nog, maar ei zit helemaal aangedroogd aan jong...

Gestart door ovide, 11 juli 2008, 14:11:07

« vorige - volgende »

ovide

Wat moet ik doen?
Moet ik het jong een handje helpen of niet?
Het piept een paar keer achter elkaar en dan is het even stil.
Het ei is half open maar de binnenkant zit vast gekoekt..

Help, wil niet dat het sterft..

Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

ovide

Bedankt voor jullie reacties..

Onderussen heb ik het vogeltje geholpen om uit het ei te komen. Terug in het blok gelegd en maar de ouders voerden vanmiddag alleen de twee anderen jonkies en de kleinste dus niet. Ik heb nu een warmtelamp gekocht en nutribird om zo te zorgen dat ze wat sterker wordt en hopelijk kan ik ze binnenkort terugleggen in het nest.

Ik hoopte op een reactie want ik weet het zelf niet.
Helaas...
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

Rianne

Hoi,

vaak komt het vanzelf wel goed, het is namelijk van groot belang dat de eidooier geheel is opgenomen en het navelstrengetje los is van het ei.
De eerste dag teert het jong nog op de eierdooier, maar daarna moeten ze toch echt gaan voeren.

ovide

het eigeel is dus niet helemaal opgenomen, het hangt nog aan zijn naveltje. De helft van ei-vel is ook vastgekoekt en ingedroogd aan het jonkie. Het leeft nog wel, en neemt wel nutribird als ik het geef met een spuitje.
Is het verstandig om hem weer terug te leggen bij de rest?

Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

ovide

Net Nutribird gegeven en nu heeft het jong een krop... Had dus helemaal geen voedsel meer.. Krop is vol maar door mijn onervarendheid denk ik dat er ook lucht in zijn krop zit. Kan dit heel veel kwaad? Hij piept wel als ik hem voer en wil zijn kopje omhoog doen (wat hij niet kan natuurlijk).
Ik wil hem morgen terug in het nest zetten in de hoop dat ouders het weer overnemen..

kan de lucht in zijn krop kwaad, of komt dat er vanzelf weer uit?
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

Gerda

Hoi,

Ik zou hem zo snel mogelijk terugleggen bij de ouders.
Bijvoeren op deze leeftijd is erg moeilijk, wel zou je hem wat water met druivensuiker kunnen geven zodat hij meer kracht krijgt om te bedelen.

Het is de vraag of het jong het overleeft, het feit dat de dooier nog niet geheel was opgenomen betekent dat het jong eigenlijk nog niet klaar was om uit het ei te komen.

Tevens mijn tip: ook al moet je een jong valkje bijvoeren, leg hem lekker terug bij de ouders zolang dat kan. De ouders kunnen hem in ieder geval warm houden en pikken misschien het voeren zelf weer op.

Gerda

PS het kan gebeuren dat er niet meteen gereageerd wordt op een vraag. Dat is vooral bij spoed erg jammer, maar dit is een forum. Bij dingen die je niet vertrouwt kun je ook altijd telefonisch overleggen met een goede vogelarts.

ovide

Het gaat nu redelijk met het jong.
Ik durf haar nog niet terug te leggen want ben bang dat het zo een grote achterstand heeft met de rest, dat het niet gevoerd zal worden.
Hij eet goed bij mij, en ik houd me aan het voedingsschema. Ga elk kwartiertje kijken hoe het is. het is behoorlijk intensief maar ik kan het niet dood laten gaan en durf het nog niet terug te leggen.
Het jong blijft niet op zijn poten staan zonder steun, en wanneer het gegeten heeft krijgt het jong zijn kopje niet meer omhoog. Komt dit door de krop? Of is dit altijd bij jongen..
Het naveltje is goed gedroogd en hij poept en plast. Niet al zijn donsjes staan uit want de helft zit vastgeplakt door het ei-vel. Ok over zijn oogje zit dat vastgekoekt.
Ik vind het heel lastig allemaal, zou hem het liefst terug zetten maar ben bang... Hij heeft de kracht niet om te schooien om voedsel (net druivensuiker gegeven) waar hij wel even wat kracht krijgt.  Heb vandaag 5 voedingen gedaan, dus nog 2.
Hopelijk sterkt ie snel aan en kan ik hem nog terugleggen.

Ik heb graag reactie op mijn verhaal, want advies en tips zijn altijd fijn. Ik weet dat er velen vinden dat ik het jong terug moet leggen, maar zou toch graag ook van hen reactie hebben.

Nancy
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

Anke

Hoi Nancy,
Je doet je uiterste best om dit beestje in leven te houden.
Of het normaal is dat zo'n kleintje zijn koppie niet omhoog kan houden na voeden weet ik niet.

Komt het kleintje aan van je voedingen?
Ik ben het eens met Gerda, leg het beestje in iedergeval bij de ouders, zodat die hem warm kunnen houden.
Je geeft aan dat je hem graag terug wil leggen als jij sterker is
In jouw geval zou ik het kleintje bij de ouders laten liggen, maar hem wel voeren. Dan heb je het snelste kans dat hij straks bij pa en ma  om voer gaat bedelen. En de ouders hem weer gaan voeren.
Ik wens je heel veel succes, zo'n iniminvalkje voeden is geen gemakkelijke opgave!!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rianne

Heb je al bij handopfok gelezen hoe je te werk moet gaan?
Pap voeren vanaf dag 1 loopt vaak genoeg verkeerd af. Het jong moet natuurlijk warm gehouden worden, maar ook tijdens de voeding is de omgevingstemperatuur van belang, alsmede de temperatuur van de pap. Ik begrijp dat je het jong in leven wilt houden maar hou ook in je achterhoofd dat het pijnlijker is als een jong overlijdt omdat jij iets verkeerd hebt gedaan, dan wanneer de oudervogels iets verkeerd hebben gedaan.

Ik ben ook van mening dat je het beter terug kunt leggen, het jong is te vroeg geboren en is daarom al een zwak dier. Oudervogels voelen dat aan, voeren ze hem niet is dat alleen omdat zij weten dat het verspilde energie is.

ovide

Ik heb net het jong terug bij de rest gezet... Met heel veel pijn en twijfel  ???

Ik hoop dat de kleine het mag overleven, de papa ging wel meteen naar alledrie en betastte ook de kleinste. Daarna ging hij erop zitten.
Als ie het overleeft mag ie bij mij komen wonen.. En zijn naam is Moes..

Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

Fre

Ik ga voor je duimen dat alles goed komt!

Suc6 en strekte.

Groetjes, Fre

ovide

Het jong zit sinds gister avond weer in het blok.
En het gaat goed!!
De ouders hebben het jong helemaal schoongemaakt en het eivel eraf gehaald. Ook zijn kropje is gevuld.
Het jong ligt duidelijk achter en is een stuk kleiner dan de andere 2, maar hij heeft de nacht in ieder geval overleefd.
Denk dat ie er nu wel door komt..

Groetjes Nancy en  Moes :D

Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

Gerda

Hoi Nancy,

Mooi dat de ouders het goed hebben opgepakt.
Nu is het nog even afwachten of het helemaal goed gaat, maar het gaat in ieder geval de goede kant op!

Gerda

Kimm

hoi nancy,

wat fijn dat moes de nacht goed is doorgekomen. ik zal voor je duimen dat moes het gaat redden!!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Anke

Hoi,
Wat fijn dat de ouders de verzorging van Moes weer hebben opgepakt.
Ik duim voor je dat het helemaal goed komt!!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes