3 mei 2025, 01:04:37

Help! Mager valkje!

Gestart door Bittersweet, 19 juni 2008, 13:24:28

« vorige - volgende »

Bittersweet

Apple (Geboren op 14.04.2008) wordt wel heel erg mager.
Ik kan haar borstbeen zien.

Wat kan ik haar geven zodat ze snel wat dikker word?

Groetjes,
Maaren

Yvette

Wat voor soort voer krijgt je valkje zo allemaal?
En ik heb zelf ook zo'n valkje dat ik zijn borstbeen ook heel erg goed kan zien

Bittersweet

Ze krijgt sinds kort pellets, waar nog wel wat zaad doorheen zit.

Daarna krijgt ze nu eivoer om wat dikker te worden, en natuurlijk trosgierst om te snoepen.

Yvette

Ze krijgt al de beste voeding
Misschien is het beste om even contact op te nemen met je DA die verstand van vogels heeft

Yvette

Is Apple een goeie eter of net als de mijne die heel erg weinig eet

Bittersweet

Apple is een moeilijke eter.
Ze lust niet zo heel veel, en als ze wat eet laat ze meestal de helft vallen.

Sinds ze mij echt leuk vindt (nu twee dagen) wil ze ook wel wat nieuwe dingetjes proberen, als ik eerst zelf maar (doe of ik het) eet.
Zo heeft ze vandaag voor het eerst eivoer gegeten, en ze lust dan ook echt alleen de variant voor kanaries.

Vandaar de vraag wat ik haar nog kan laten eten, want ik heb zo'n vermoeden dat 't nu wel gaat lukken.

Groetjes,
Maaren

Kimm

hoi maaren,

als je de ontlasting ook maar in de gaten houdt, maar ik denk dat je dat wel doet he?

ja en zien eten doet eten.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Bittersweet

De ontlasting begint sinds vandaag een beetje aan haar staart te plakken  :-[

Ik vind dat ze een zwakke indruk maakt.
Ze is minder actief en enthousiast dan normaal, zit een beetje bollig en trilt een beetje.
Normaalgesproken duikt ze echt op d'r trosgierst, vandaag veel minder.

Pleasepleaseplease help!
Wat kan ik doen om haar beter te laten voelen?
Ze heeft nu een mengsel van eivoer, pellets en grasparkietenzaad, en daar eet ze af en toe een beetje van.
Kan ik nog iets anders doen? Ik heb geen idee of ze wel genoeg drinkt, kan dat het misschien zijn?
Een van mijn fretten heb ik een keer dextro toe moeten dienen, omdat ze erg zwak was, is dat in dit geval een optie?

Zelf zou ik graag naar de VA gaan, maar deze maand zat alles even niet mee, dus is het geld even helemaal op.
Denken jullie dat het nodig is om te gaan? Zo ja probeer ik uiteraard wel wat te regelen.

Groetjes,
Maaren

Rianne

Wat voor kleur is de ontlasting? Is dit wel groen of is het heel donker?
Als de ontlasting zich dicht bij de cloaca ophoopt, kun je het beter losweken met lauwwarm water, voor de boel verstopt raakt en/of gaat ontsteken.
Bol zitten en trillen is vrij normaal, zo 'ventileren' ze zich zodat de warmte tussen de veren gaat zitten. Als ze bol zit bij het slapen, en hierbij op 2 pootjes zit, is het niet goed.
Hoe lang heb je het valkje al? Als ze nog maar pas bij je is kan ze weinig eten omdat ze nog niet goed is gewend.

Bittersweet

De ontlasting is vrij donker.
Het hoopt zich gelukkig niet op, maar haar kontje is ook niet echt schoon zegmaar.

Ik zal er eens op letten of ze ook bol zit en trilt tijdens het slapen.

Ik heb het valkje nu een paar weken.
Over het algemeen is ze heel actief, en zit bijna niet stil, alleen sinds vandaag dus wel.

Ze zit nu wel heel rustig af en toe en hapje te nemen van het mengsel dat ik haar heb gegeven.

Ik maak me nogal zorgen omdat mijn vorige valkje ook heel snel is overleden, en dit wil ik niet nog een keer meemaken.

Yvette

Je kan toch maar beter even naar de VA gaan misshien heeft hij nog andere ideeen om je Apple weer bovenop komt en weer wat dikker wordt

Nancy18

Je kan het beste voor je valkparkiet harrisons brid food. Mij valkparkiet was ook vermagerd enzo. en nu door dit voer is hij helemaal opgeknap en is behoorlijk goed op gewicht.

Dit zou de dierenarts of vogelarts raadplegen. Omdat hij dun en misschien wel een bacteriën heeft.

Rianne

Donkere ontlasting is niet goed. Wat je kunt proberen is je valkje alles te geven wat ze maar lust, trosgierst, snoepvoeding, eivoer, maakt niet uit, als ze het maar eet.

Monique H

Ik zou ook suikerwater aanbieden, gewoon druivensuiker opgelost in water. Dit sterkt in ieder geval snel aan.

Maar een vogel heeft het meeste behoefte aan eten, een dag zonder water kunnen ze wel, maar zonder eten wordt moeilijk.

Eventueel kan je het voer fijnstampen zodat ze niet te veel moeite hoeft te doen om te eten. Zo kan ze haar krachten gebruiken om aan te sterken in plaats om eten binnen te krijgen.

Ook ben ik het eens ,met hier boven, bied alles aan wat je hebt.

Wat ik begrijp is dat je haar enkele weken hebt en het ging goed totdat je overging op pallets?
Misschien is pallets nog te hard voor haar.
Nu eerst maar aan het eten zien te krijgen en na enkele weken het eten terug dringen naar het voer dat je wilt geven.

Komt ze uit een buitenvoliere?
Misschien last van wormen of bloedluis?
Dit kan binnen natuurlijk ook maar wormen krijgen ze sneller buiten.
Daar door raken ze ook verzwakt en als daar niks aan gedaan word met de dood tot gevolg.

Zit ze buiten? Last van muizen? Muizenpies is héél slecht voor vogels.

Ik probeer zo veel mogelijk te opperen, zodat je misschien denkt he daar zit wat in.

En wacht niet te lang voor dat je naar een arts gaat.

Sterkte en laat ons weten hoe het is.

Monique

Bittersweet

Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat ondertussen stukken beter met Apple, vandaar dat ik dit topic een beetje vergeten was.

Ik heb jullie raad opgevolgd, en heb haar vanalles gegeven wat ik in huis had. Nu is ze van een mager miepje in een kleine bolle vreetschuur veranderd.

Ze zat bij de kweker (Mandy) buiten inderdaad, maar zit nu binnen. Moet ik haar dan nog ontwormen?

Groetjes,
Maaren