16 juni 2024, 09:01:25

Broeden

Gestart door Broecky, 25 november 2003, 19:05:56

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Marije,

Hoe groot is het broedhok wat je hebt opgehangen en hoe groot is het gat wat erin zit?
De minimale maten zijn ongeveer 25x35x25 cm en het gat moet 7 a 8 cm zijn.
Omdat ze je bij de dierenwinkel dat touw voorschreven lijkt het me dat ze er weinig verstand van hebben dus ik hoop dat de maten van het broedhok wel goed zijn.
Eitjes waar niet op gebroed is kan je zeker een week bewaren maar als ze eenmaal begonnen zijn met broeden mogen de eitjes niet te lang koud liggen want dan is het proces in het eitje al begonnen.

Groetjes, Paul

tommy

hoi IK heb een vraag aan Paul. Hoe ziet een nestkast eruit?
Heeft hij een vloermaat van 25 bij 25 en is hij/zij 35 hoog of bedoel jij wat anders?
Groetjes annemieke en haar indianen bende

Paul

Hoi Annemieke,

Je hebt staande en liggende modellen.
Ik heb zelf de liggende uitvoering omdat ze dan ook meer ruimte hebben want ik heb al 2 nesten gehad met 5 jongen en als de ouders er nog bij zitten heb je op een gegeven moment 7 valkjes in het broedhok en dat is best vol dan.
De jongen liggen buiten het broedhok ook op een breg hoor dus wat dat betreft kan het in een kleiner broedhok ook maar vaak beschadigen ook de staarten omdat ze er niet languit in kunnen zitten.
Het staande model is dus bodemmaat 25x25 en 35 cm hoog en de liggende die ik heb zijn bodem 25x35 en 25 cm hoog.
In beide gevallen is het gat 7 a 8 cm groot en voor het gat heb ik een stokje zitten.
Zeker bij een staande kan je aan de binnenkant een soort trapje maken vanaf de bodem naar het invlieggaat door een stikje gaas onder het gat te monteren tot de bodem.

Groetjes, Paul

tommy

wat is een breg :-/

Inger m

Ik denk dat Paul 'berg' bedoeld
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Inderdaad Inger ik bedoelde dat ze op een berg lagen :-)
Maar volgens een stkje maakt het niet uit hoe je de letters neerzet die tussen de eerste en de laatste staan en de meeste mensen zullen gewoon berg lezen   :D
Maar het was een foutje te snel geprobeerd te typen he :-)

Groetjes, Paul

Broecky

Hai!

Ik moet zeggen dat ik niet precies weet wat de maten zijn van dat hok, ik weet wel dat ie loeizwaar is!!  :D
Sjakie vindt het voornamelijk erg leuk om eraan te knabbelen en Karel (degene die erin zou moeten) vindt het alleen leuk om er bovenop te zitten. Ik heb al wat gierst erin gedaan om te kijken of het scheelt, maar die beesten zijn zo bijdehand om er net zo lang aan te trekken dat ze die hele sliert eruit hebben!! Zouden ze  het eng vinden om naar binnen te gaan?? :-/
De laatste tijd zijn ze zo lief voor elkaar, lekker aan het kroelen en elkaar aan het wassen.... Volgens mij bloeit er wel wat tussen die twee want in het begin moesten ze niks van elkaar hebben. Tenminste Karel moest niks van Sjaak hebben, Sjaak is wel helemaal ondersteboven van Karel