DNA-test - heb je daar wat voor over ?

Gestart door Karin, 1 juli 2008, 22:14:00

« vorige - volgende »

Heb je er meer voor over als je het geslacht weet ?

Ja
Nee

Rianne

Wij kijken naar de moeilijkheid van het kweken van een mutatie, en baseren daar de prijs op. Een wildkleur is het eenvoudigst te kweken, dus zijn die het goedkoopst. Voor bijv een bont jong heb je al 2 bonte ouders nodig, en aan geelwangen heb je heel wat meer werk omdat de ouders niet zelf broeden/voeren, dus zijn geelwangen (bij ons) het duurst.
Omdat de geelwang over het algemeen meer een kweekvogel is, zou men daarvoor wel wat meer willen betalen als ie op geslacht getest is.
Maar voor een huiskamervalkje, waarvan het geslacht je niet uitmaakt, vind ik die 20 euro extra voor een test, toch een hoop geld.

Yvette

6 juli 2008, 20:50:26 #16 Last Edit: 6 juli 2008, 21:27:05 by Yvette
Citaat van: Rianne op  6 juli 2008, 12:36:32

Maar voor een huiskamervalkje, waarvan het geslacht je niet uitmaakt, vind ik die 20 euro extra voor een test, toch een hoop geld.


Die 20 euro extra daar heb je wel gelijk in althans voor mensen zoals ik die alleen valkje(s) voor de plezier hebben en perse niet willen gaan kweken met ze

Aan de andere kant vind ik ook heel erg leuk om te weten wat voor geslacht je valkje heeft maar dat kan ik op zich achteraf
gebeuren

Jullie hebben heel erg veel werk aan om een babyvalkje klaar te maken om vervolgens naar zijn toekomstige bestemming gaat mag je als kweker best wat meer voor vragen dan bv 20 euro
En als koper heb je dat misschien voor over als een kweker helemaal voor jou klaarmaakt

Hermien

Ik ben geen kweker en heb mijn 'vliegtuig' puur voor mijn plezier. Toch wil ik bij aanschaf vooraf weten of het een man is, want ik wil geen popje. Waarom ik geen popje wil? Omdat ik zelf het 'popje' wil zijn voor GG&S. En tot op heden is dat heel goed gelukt. Ik heb dus graag wat meer over voor een DNA-geteste valk. Omdat een test mijn wens is, vind ik ook dat ík de kosten daarvan moet dragen, óók als blijkt dat het geteste valkje een popje is en ik het niet zal aanschaffen. Dat is het risico dat ík neem.

Karin

Grappig... de meeste die reageren hebben het er niet voor over, maar bij de stemmingen wel  ;D Overigens zou het 10 euro meer zijn, en geen 20 euro  ;D Nou ja, ik zie wel tegen die tijd.....Ik heb inmiddels 3 aanvragen voor het winterseizoen en de geslachten maakt in dit geval niet uit, dus ik wacht nog even met beslissen.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Ligt eraan bij welk laboratorium je het laat doen, Gendika vraagt 22,50 voor 1 test maar er zijn er ook die doen het voor 15 :)

valkje-jacco

ligt eraan denk ik, als je een speciale mutatie hebt en zeker moet weten wat voor geslacht het is, zal ik het er wel voor over hebben, maar bijvoorbeeld voor een wildkleurtje..
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Karin

Citaat van: Rianne op 16 juli 2008, 18:36:30
Ligt eraan bij welk laboratorium je het laat doen, Gendika vraagt 22,50 voor 1 test maar er zijn er ook die doen het voor 15 :)


ja, weet ik, daarom zei ik ook in mijn eerste bericht dat de goedkoopste die ik tot nu toe gevonden had 15 euro kost  ;) Als ik normaal test ( dus voor mezelf of voor iemand op verzoek ) doe ik het bij gendika.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Valerie

Moeilijke discussie.
Stel je wilt persé een bonte pop. Je laat dna test doen en tot 3 keer toe (in slechtste geval) blijkt het valkje, dat getest wordt, een mannetje te zijn. Dat is dan al 3 x kosten voor een test zgn weggegooid. Dan wordt zo'n bonte pop wel heel erg duur.
Heb je geluk, is de eerste valkparkiet een pop. Dan valt de prijs erg goed mee. Snap je? Dan is 10 € extra om het geslacht te weten niet verkeerd.
En 40 € voor een wildkleur valkje wat tam is, valt nog mee hoor.
Ik heb destijds voor Valko 42,5 € betaald. Bij die kweker zijn alle valkjes even duur, ongeacht de mutatie.
Wat dat betreft sta ik achter Yvette. Bij een goede kweker betaal je makkelijker wat meer.
Maar 10 € extra rekenen voor een valkje wat getest is, vind ik niet veel.
Een wildkleur mag makkelijk 30 € kosten (als hij ook tam is).
Ik heb in 2006 (toen ik mijn eerste nestje had) 30 € gehad voor een wildkleurtje.



Yvette

Ik vind als ik als koper zijnde voor die prijs betalen of hij getest is of niet dan ga ik niet onderhandelen om de prijs verder omlaag voeren dan wil ik voor die prijs gaan betalen

Ik denk zo als je iets heel erg graag wilt dan heb je voor alles voor over en niet met alles van onderste uit de kan te halen

Hermien

Als je pech hebt en in het slechtste geval driemaal kosten voor een DNA test betaald, maar niet de gewenste uitslag, is dat echt balen. Maar dit kun je wèl van tevoren bedenken en daarop je afwegingen maken.
Aan de andere kant zie ik het ook als een soort verzekering. Ik betaal voor van alles en nog wat hoge premies, maar hoop feitelijk dat ik er nooit een beroep op hoef te doen....ingewikkeld en o zo tegenstrijdig..... ::) ;D

Bert_85

Dit jaar laat ik de jongen van de duurdere mutaties testen (bronze fallows en geelwangen).
Ik heb contact opgenomen met 1 van de goedkopere labs (15 euro/vogel) en deze lijkt me best betrouwbaar.
Deze testen verreken ik slechts gedeeltelijk door in de prijs van de vogels, want ik vind ze op zich al duur genoeg.

Ook laat ik enkele minder dure jongen testen.
Er zit een hele uitleg achter, maar dit doe ik om na te gaan of een bepaalde vogel wel split is voor geelwang.
Bij die minder dure vogels verreken ik de test helemaal niet door in de prijs.
Anders betaal je veel te veel voor een gewone mutatie en de meeste mensen hebben dat er niet voor over.
Dit zie ik dan als een investering van mezelf om de betrouwbaarheid van de mutaties en splits van de valken maximaal te waarborgen, en dus ook je naam als goede kweker.

Groeten,

Bert

Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

kenay86

ik schop dit topic even omhoog omdat ik dit toch wel erg intressant vindt..

ik stem niet in de poll omdat ik best wel over zou hebben als ik wist welk geslacht mn nieuwe valkje is, maar zoals valerie al zegt vindt ik 3 keer een test betalen + de kosten van het gewilde mutatie wel weer erg veel bij elkaar..

ik ben het dan ook wel met bert eens.. misschien is het zelfs wel handig als de prijzen van de valkparkieten omhoog gaan, ook die van de wildkleur, en daarbij dus gelijk de DNA test is gedaan.. zo weet de kweker wat hij weg doet, ook ivm mutaties endergelijken, maar hoeft het nieuwe baasje geen dubbele testkosten te gaan betalen omdat hij/zij perse een man of pop wilt hebben..

ik zelf ben nu opzoek naar een man, wil best testen uit laten voeren omdat ik echt zeker een man wil hebben (zal hiervoor nog wel een test laten doen van tailey, zodat ik van haar ook zekerheid heb). maar als ik na 3 keer een valkje heb laten testen en alle 3 blijken popjes te wezen houd ik het eerlijk gezegt wel voor gezien.. ik lees dat een test 22,50 kost.. als ik dit 3 keer betaal voor een test van een valkje wat een pop schijnt te wezen ben ik al 67,50 kwijt voor de tests.. als ik dan bijvoorbeeld een cinnamon bonte witmasker wil *pakt prijslijst van valkparkiet.com er even bij* dan ben ik voor de mutatie 30 euro kwijt.. samen met de kosten van de testen is dit al 97,50.. dit vindt ik toch echt te veel voor een cinnamon bonte witmasker.. en dan komt er nog bij dat de 3 tests enkel popjes heeft uigewezen en ik dus nog een 4de test moet laten doen in de hoop dat het eindelijk een man is.. in totaal alweer 120 euro voor inprinciepe een simpele en best wel veel voorkomende mutatie?

ik betaal dan liever 60 euro voor een valkje van de mutatie die ik noemde en ik weet gelijk welk geslacht dit is.. en zo ook met mijn volgende valkjes...

•=Bonnie=•

Ik zou het er wel voor over hebben, ik betaal liever wat meer per valk dan dat ik testen betaal die een uitslag geven waarop ik niet zat te wachten.

Ik ben dan ook van plan om duurdere mutaties waarbij ik het geslacht niet kan berekenen standaard te laten testen.

Wel kan ik me voorstellen dat mensen die het niet kan schelen geen 30,- voor een niet tamme wildkleur willen betalen, en die raak je al moeilijker kwijt. Dus tenzij die bijzondere splits hebben zou ik die niet standaard laten testen maar enkel op verzoek.

*Esther*

Ik heb er ook wel wat voorover maar...
als blijkt dat het niet het juiste geslacht is, vind ik het fair om de kosten van een test te delen.
Ik kan bv een valkje dan verkopen omdat ik (als kweker)  dan weet wat voor geslacht het heeft terwijl iemand anders pech heeft en de kosten heeft moeten betalen??
Voor de goedkopere mutaties heb ik het er ook niet echt voor over. Met goed zoeken is er vast een kweker te vinden die het geslacht met enige zekerheid kan vertellen.

ADC heb ik goed ervaringen mee.
Als je dan de prijs zou delen 50/50?(=in overleg) ben je pp 7,50 kwijt.

gr Esther

kenay86

delen in de kosten van de test is natuurlijk wel een mooie oplossing, maar zijn er dan ook meerder kwekers die hierin willen investeren?
ik denk dat ik bij reserveringen al zou vragen of ze een dna test willen doen.. dan weet je ook hoeveel tests je aan moet vragen en hoeveel je als kweker kwijt zou wezen.. (ga er hier even vanuit dat de kosten gedeelt gaan worden als het geslacht niet klopt)

het gaat er natuurlijk wel om welke mutatie het valkje zelf heeft maar ook de splits die hij/zij draagt.. als je met geelwangen kweekt dan is het misschien wel handig om zo'n test voor jezelf uit te laten voeren zodat je met zekerheid kan zeggen welke splits hij heeft (gaat natuurlijk niet altijd op) maar jullie snappen vast we wat ik bedoel :D

Ik heb de kosten er dus wel voor over, maar ligt er ook geheel aan hoeveel testen ik al heb laten doen ;) je kan mazzel hebben en in 1 keer het juiste geslacht gevonden te hebben, maar je kan ook 10 vogels laten testen en de 10de is eindelijk de man die je zocht.. als ik dan even uitga van die 7,50 pp die hierboven genoemd werd, dan ben ik alsnog 75 euro kwijt voor het testen enkel.. plus gemiddeld 50 euro is 125 euro voor een witmasker valkje (bijvoorbeeld) dat gaat me dan dus echt te ver :D ook al zou het ene geelwang jong wezen, heb al verschilende prijzen gezien voor ene geelwang van rond de 100 euro, dan ben ik 175 euro kwijt voor 1 valkje ;D

ach ja, ik denk dat dit topic nooit uitgeleeft zal wezen, ieder zijn mening en zijn eigen ding.. de 1 test ze allemaal, de ander alleen op verzoek.. er is voor beiden wel iets te zeggen vindt ik :)