DNA-test - heb je daar wat voor over ?

Gestart door Karin, 1 juli 2008, 22:14:00

« vorige - volgende »

Heb je er meer voor over als je het geslacht weet ?

Ja
Nee

Karin

Zoals meerdere hobbykwekers die hier zitten loop ik nog wel eens tegen het probleem aan dat ik van veel koppels geen idee heb wat voor geslacht de jongen hebben. Nu kun je natuurlijk wel koppels gaan vormen waarbij je het wel in de meeste gevallen weet, maar goed, mijn beste koppeltjes geven nou eenmaal verrassingsjongen  ;D Nu loop ik met het idee om alle jongen gewoon standaard DNA te laten testen zodra de veren doorkomen. Het goedkoopst is momenteel 15 euro ( zonder certificaat ). Ik zou het dan gedeeltelijk door gaan berekenen in de aanschafkosten, ik zit te denken aan 10 euro meer. Maar..... hebben mensen dat er wel voor over ? Want er zijn er natuurlijk ook die het niet uitmaakt of het een man of pop is. Maar veel mensen vinden het wel leuk om te weten, zodat ze wel al een goede naam kunnen geven.... Natuurlijk kan k op verzoek DNA laten testen, maar als ze graag een pop willen en het blijkt een man of andersom zjn ze dat geld kwijt.... Ik weet het nog niet...... Heb nog even de tijd, want de blokken gaan pas weer in september erin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Yvette

1 juli 2008, 22:42:53 #1 Last Edit: 1 juli 2008, 22:48:13 by Yvette
Ik vind het persoonlijk heel erg handig als ik als koper weet of ik een pop of mannetje wil hebben en anders als ik perse een mannetje zou willen hebben ............ het klinkt in dit geval beetje raar met een popje heb je kans op legnood en daar heb ik niet zo veel trek in toen ik een verhaal op dit forum las die toen uiteindelijk is overleden

En nu moet ik zelf een DNA onderzoek laten doen als ik perse vooraf willen weten of Joepie eieren zou gaan leggen mocht Joepie een popje zijn

Of als je een mannetje nodig hebt en je hebt al een popje al in bezit als je met hun wilt gaan kweken

Rianne

Ik zou het alleen op verzoek doen. Mensen schrikken dan toch wel van de prijs van een valkje denk ik. Als ze nu voor 10 euro getest zouden zijn op ziektes is het een ander verhaal. Maar dat kan nu eenmaal niet.
Wil iemand een pop, en die laat een valkje testen en het blijkt een man te zijn, zou ik zelf de kosten delen. Zij wilde testen maar bleek niet het juiste geslacht te zijn, maar ik heb een valkje waarvan ik zeker weet dat het een man is.
In de lente/zomer maanden is het aanbod ook erg groot dus als je de geslachten niet weet, gaan ze wel op zoek naar een kweker die een nest heeft waarvan hij/zij het wel weet.

Lin

goed discussie punt. Ik sluit me bij Rianne aan (verrassing) 10 euro is voor veel mensen een obstakel soms 5 euro al als je van 25 naar 30 euro gaat.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yvette

Hier kosten de valkjes in de winkel iets van 37 euro

Lin

In dit geval hebben we het over kwekers die valkjes verkopen.

ik bedoel dus dat mensen lezen dat ik bijv. 35 euro vraag voor die mutatie en vervolgens terugmailen dat ze een (die kan niet tam zijn) valkje voor 17,50 of 20 euro hebben gekocht. Ik denk dat Karin dat ook wel eens hoort. Je zou een dna test wel eventueel incl. kunnen doen bij duurdere mutaties omdat je dan toch wat meer voor een valkje kan krijgen en de verhouding niet bijna half DNA geld wordt bij een valkje van 30 euro bijv.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

*Yvon

Hoi hoi

Ik zou het ook eerder op verzoek doen.
Tenzij het om de flink duurdere mutatie zou gaan.
Die zijn toch een stuk vaker voor de kweek bedoeld en willen ze toch zekerheid hebben of ze een man of pop kopen.
Die test zou ik dan ook bij de Gendika doen,dan heb je ook weer een bewijs erbij,voor de mensen die wat wantrouwend zijn.  ;)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Saar

Citaat van: *Yvon op  3 juli 2008, 21:20:03
Hoi hoi

Ik zou het ook eerder op verzoek doen.
Tenzij het om de flink duurdere mutatie zou gaan.
Die zijn toch een stuk vaker voor de kweek bedoeld en willen ze toch zekerheid hebben of ze een man of pop kopen.
Die test zou ik dan ook bij de Gendika doen,dan heb je ook weer een bewijs erbij,voor de mensen die wat wantrouwend zijn.  ;)

Groetjes Yvon



Ik denk er hetzelfde over..
Als ze perse een man willen hebben, dan meld ik het er wel altijd bij dat de berekeningen wel eens niet kloppen. Ook al is de kans heel erg klein. Ze moeten dan zelf weten of ze van de berekening uit gaan, of dat er toch getest moet worden.

Voorbeeld:
Ik vraag voor een opaline bonte witmasker 35 euro. Gelsacht onbekend. Deze prijs is incl het tammaken. Mochten ze er een dnatest bij willen, dan vraag ik er 50 euro voor. Dus dan geef ik ze 7,50 korting

Dus nogmaals, ik laat de toekomstige eigenaren zelf beslissen wat ze willen. Mocht ik ook bleekmaskers of geelwangen gaan kweken, dan denk ik dat ik die standaard laat testen :)
Groetjes Saar :-*

Rianne

Dure mutaties zou ik alleen testen als het geslacht niet duidelijk is. Zo had ik dit jaar bijv 3 opaline geelwangen, maar de geslachten waren niet hetzelfde, bleek achteraf.
Zo zijn er ook mensen die gewoon een valkje willen, ongeacht geslacht. Die schrikken behoorlijk als je 40 euro (20 voor valkje, 20 voor test) rekent voor een wildkleur. Zo'n DNA test heeft voor hun geen toegevoegde waarde.

Yvette

Hoi Rianne

Ik vind het niet echt heel erg duur 40 euro voor een valkje die ook nog getest is

Rianne

Voor een wildkleur? Die zonder test 20 euro kost? Let op: het gaat hier om het geval wanneer iemand het geslacht niet uitmaakt. Dan betaald die in principe 20 euro meer voor een valkje terwijl een DNA test niet nodig was.

Yvette

Als je voor die prijs moet betalen bij een kweker dan zou ik ook voor die prijs gaan betalen en niet onderhandelen om de onderste vanuit de kan halen

Ik vind voor mij persoonlijk als het valkje maar gezond is heb ik alles voor over

En bijna 40 euro moet ik betalen waar ik Joepie gekocht heb ook ervoor betalen dan heb je geen geteste vogels

En de mutatie maakt me niets zoveel uit de wildkleur vind ik ook heel erg mooi

Kaatje

Hoi,

Al een paar gekeken hier en nu een reactie ! Omdat ik graag het geslacht wilde weten hebben Gerda en ik in overleg Xena en Nienah laten testen. Uiteraard heb ik deze kosten geheel voor mijn rekening genomen.

Dus als ik ooit zou besluiten om er een valkje bij te nemen dan heb ik dat er zeker weer voor over !

Maar dat is persoonlijk  ;)

Groetjes, Karin


Lin

Citaat van: Yvette op  5 juli 2008, 17:26:36
Als je voor die prijs moet betalen bij een kweker dan zou ik ook voor die prijs gaan betalen en niet onderhandelen om de onderste vanuit de kan halen

Ik vind voor mij persoonlijk als het valkje maar gezond is heb ik alles voor over

En bijna 40 euro moet ik betalen waar ik Joepie gekocht heb ook ervoor betalen dan heb je geen geteste vogels

En de mutatie maakt me niets zoveel uit de wildkleur vind ik ook heel erg mooi


Rianne bedoelt dat je niet 20 euro extra gaat betalen als geslacht je niet uitmaakt. Dan moet je dus niet bij niet speciale mutaties/splitten de dna test er standaard in doen. Dan gaan mensen niet 20 euro extra betalen als ze toch al dat valkje nemen, dan gaan ze naar een ander.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yvette

Hoi Rianne

Ik vind op zich 20 euro een koopje voor een valkje zonder dat hij getest is
Dan kan je voor dat bedrag wel gelijk 2 valkjes gaan aanschaffen