16 mei 2025, 23:10:55

Vleugels hangen? Geslacht?

Gestart door Daniëlle de Boer, 30 mei 2008, 18:55:30

« vorige - volgende »

Daniëlle de Boer

30 mei 2008, 18:55:30 Last Edit: 30 mei 2008, 19:24:39 by Daniëlle (L) Kuifje
Hallo,

Ik merk sinds een paar daagjes dat mijn valkparkiet de vleugels af en toe een beetje laat hangen. Ze zakken dan naar beneden, en na een tijdje haalt ze ze weer op. Ze eet goed, drinkt goed en ik merk helemaal niets aan haar gedag dat er op wijst dat ze misschien ziek is. Ook vliegt ze lekker rond in de kamer. Hier een foto waar je het een beetje op kunt zien. Zou dit iets betekenen of niet?

Sorry voor de grote foto!

Ook vroeg ik me af of ik een popje of een man heb. De fokker zei dat het een popje was, maar als ze 7 weekjes is kan je dat toch nog niet goed zien? Zoals je ziet is 'ze' dus een lutino. Ze schreeuwt best veel, meestal omdat ze aandacht wil, maar voor de rest maakt ze geen aparte geluidjes en ik probeerde ook een deuntje te leren, maar dat lukt ook niet.
Ook is het nu 2 keer gebeurd dat als ik haar op mijn hand heb ze zachtjes in mijn vingers begint te bijten en met haar cloaca een beetje aan het schuiven is tegen mijn hand. Ik heb haar toen meteen ergens anders neergezet. Kunnen jullie hieruit opmaken of het een pop of man is?

Sjimmie

Ik heb geen idee, ik denk dat dat vleugels hangen wel 'normaal' is maar ik heb er verder geen verstand van misschien dat dit ook 'ziek' zijn is. ;)
Ik heb gene idee of het een mannetje of vrouwtje is, ik heb gelezen dat je dat na de eerste rui kan zien ofzo  ::)

En als je het wil weten, DNA test misschien?

Sjorsje :-)

Gerda

Hoi Danielle,

De foto is niet te groot hoor!

Wat betreft de vleugels, mijn valkjes zitten soms ook zo, als ze het een beetje warm hebben. Dan houden ze de vleugels iets van het lichaam.

Wat betreft het geslacht. De kweker zou dit wel kunnen weten. Als de vader lutino is of split voor lutino en de moeder is geen lutino, dan kunnen alleen de jonge popjes lutino zijn.
Als de moeder lutino is dan kunnen ventjes lutino zijn.
Dus een kweker weet dit door kennis van de vererving.

Het gedrag wat je beschrijft lijkt op paargedrag van een ventje, maar dan is 'hij' er wel vlot bij!

Groetjes, Gerda

Daniëlle de Boer

Lastig....dat geslacht bepalen. Zelf denk ik dat het een popje is, omdat ik op de site las dat wanneer een lutino lichtgele spots onder de veren heeft het een popje is en dat heeft ze. Het lijkt me namelijk hartstikke leuk om eeen nestje te krijgen als ze wat ouder is. Wel hoorde ik dat wanneer je een tam popje een nestje laat krijgen ze minder tam wordt, en haar gedrag veranderd, is dit zo?

Gerda

Hoi Danielle,

Spots horen ook bij het jeugdkleeed en bij een man gaat dat na een half jaar, tot een jaar weg (na de jeugdrui). Bij een popje blijft het!

Mijn popje heeft al een paar nestjes gehad, maar is nog net zo tam. Alleen tijdens het broeden is ze wat feller dan anders!

Groetjes, Gerda

Hermien

Als 'ze' je vinger pakt en met 'haar' kontje over je hand gaat wiebelen, dan denk ik eerder dat 'zij' een HIJ is. Mijn valken doen dit nl. ook en het zijn allemaal mannen. En ook het schreeuwen past volgens mij meer bij een man.

Daniëlle de Boer

1 juni 2008, 13:21:46 #6 Last Edit: 1 juni 2008, 16:56:16 by Daniëlle de Boer
Hmm....oké, dan is het dus waarschijnlijk een man. Mijn vriendin heeft namelijk ook tam lutino valkje (man) en het leek me leuk om, wanneer de mijne iets ouder is, ze bij elkaar te zetten en proberen een nestje te krijgen. Maar als die van mij een man is, gaat dat niet meer door.

Ik probeer ook al een tijdje het bouwvakkers fluitje aan te leren, maar dat wil niet echt. Mannetjes pikken dit toch altijd sneller op dan vrouwtjes? Of verschilt dit nog wel eens per vogel? De mijne schreeuwt bijna alleen maar hetzelfde fluitje.

Dat gedrag dat Hermien beschrijft lijkt er wel erg op. Hij zit dan een beetje te bijten/likken aan je nagels en tegelijk aan het schuiven. Ik zet hem dan wel gelijk weg.

Maar de jeugdrui is toch ong. met een half jaar? Want we hebben hem al wel 7/8 maanden, en de spots zitten er nog.

Daniëlle de Boer

3 juni 2008, 15:08:56 #7 Last Edit: 3 juni 2008, 15:11:26 by Daniëlle de Boer
Heel raar! We hebben een schommeltje in de kooi hangen, en daaronder een stok. Als ze op de stok zit kan ze dan zo op het schommeltje klimmen. Nou vanmiddag ging ze op het stokje onder het schommeltje zitten, zodat dat schommeltje een beetje op dr rug komt. Toen begon ze zachte geluidjes te maken en zat ze in een rare houding. Ik heb het schommeltje daarna eruit gehaald, helaas kon ik er niet even een foto van maken want 'ze' hield er mee op toen ik in de buurt kwam. Ik heb toen even wat opgezocht over paargedrag en vond dit:

Zelfs als er geen partner is,kunnen ze in de paarstemming komen. Als je bijvoorbeeld bij een popje over de rug aaid kan het zijn dat ze haar staart omhoog doet en haar lichaam omlaag drukt en daarbij piepende geluidjes maakt.Dat betekend dat ze wil paren.

Zoals het hier beschreven staat zag het er wel uit! Ik vind het maar raar hoor, kan een valkparkiet tweeslachtig zijn  :P Of hoort dit bij de puberteit? Ik weet nu namelijk echt niet meer wat het geslacht is!

kiertjuh

hallo,
als ik jou vogel zo op de foto zie lijkt het op een popje.
Want dat kun je namelijk aan het kopje zien.
Bij een mannetje zie je een duidelijke scheiding van het geel tussen het lichaan en het kopje.
en kopje is dan namelijk veel feller geel dan het lichaam
En op die foto zie je dat niet echt.
Maar Ik ben benieuwd.

groetjes kiren

Daniëlle de Boer

Je hebt gelijk hoor! Ze heeft eergister een onbevrucht eitje gelegd, en vandaag weer. Wat kun je daar eigenlijk tegen doen? Want ik vind het ook zo zielig om steeds maar haar eitje weg te pakken.

Gerda

Haal in geen geval de eitjes weg, want dan blijft ze leggen.
Haal de eitjes weg na een week of vier (of vervang ze voor 4 weken voor nepeitjes).
Of als ze er helemaal geen belangstelling meer voor toont.

Door het weghalen stimuleer je het blijven leggen. Denk maar aan kippen.
Dat zal je valkje uiteindelijk uitputten.

Geef haar ook lekker veel kalk, mineralen en wat extra eivoer.

Gerda

Daniëlle de Boer

Maar broed ze dan niet net zolang totdat ze zichzelf uitput? En ik kon mijn hand niet eens in de kooi doen, want dan begint ze al te blazen en happen.  :-[

Maar als ze dan nu weer een eitje legt, laat ik die wel liggen. 

Monique H

Tuurlijk kost broeden ook energie, maar voor eitjes heeft ze kalk en voedingstoffen nodig.
Zorg dat ze alles heeft om in goede conditie te blijven.

Ik had hier een pop en die bleef maar eitjes leggen en die is hellaas overleden, hoogstwaarschijnlijk door het leggen van de eitjes. Zomer en winter ging het maar door. Geprobeerd te koppelen maar dat wilde ze niet.

Monique

Daniëlle de Boer

Ondertussen ligt er alweer een eitje, maar deze laat ik liggen. Maar ik ben zo bang dat ze zo hard gaat broeden dat ze zichzelf totaal vermoeid. Hoe kun je nou verminderen dat ze kippetje gaat zitten en dus geen eitjes gaat leggen?

Wanneer ik terug ben van vakantie, dat is 10 augustus, ga ik een vriendje voor haar zoeken :)