6 juni 2024, 17:01:36

overleggen bij grasparkieten

Gestart door Puck, 30 juni 2008, 21:53:00

« vorige - volgende »

Puck

Kan je jonge valkparkieten ook overleggen in een grasparkietennest?
De vorige keer gingen de valkparkieten erg lomp om met de jongen waardoor ze allebei al na een dag dood zijn gegaan.
Nu zijn onze 2 grasparkieten ook druk bezig met nestelen, dus mocht het weer mis gaan....

En eventueel andersom? Als het bij de grasparkieten dreigt fout te lopen?

Alvast bedankt

Monique H

Een valkparkiet eitje is een stuk groter dan een grasparkiet eitje.
Ik denk niet dat grasjes de eitjes goed kunnen bebroeden.

Als het al lukt:
Een valkjong eten geven zal veel zwaarder zijn omdat die ook groter zijn en meer moeten eten.
Ik denk dat de grasjes uitgeput raken.

En het nestje van de grasjes dan? wat ga je daar dan mee doen?

Ik zelf weet niet of valken jongen het zelfde gevoerd worden als grasjes, grasjes worden op hun rug gelegt en dan gevoerd.
Het zijn toch andere soorten en andere snavels.

Ik zou het persoonlijk niet doen.
Probeer een oplossing te vinden waardoor de ouders de jongen wel goed kunnen verzorgen.

Hoe weet je dat de ouders lomp waren?
Was de broedhok groot genoeg? De ouders onervaren?
Probeer daar een oplossing in te zoeken,

Veel sterkte
Monique

Saar

1 juli 2008, 11:28:07 #2 Last Edit: 1 juli 2008, 12:43:56 by Saar
Hoi Puck,
Ik zou dit nooit doen.
Valkparkieten jongen bedelen heel anders dan grasparkieten jongen dus de kans dat ze gevoerd worden is nihil. De manier van voeren is ook anders, zoals Monique ook al aan gaf. De valkjes staan gewoon op de pootjes en de grasjes worden op hun rug gelegd. De grasparkieten blokken zijn ook veels te klein.  Andersom is dus ook geen optie..

Het enige wat je kan doen, is zorgen dat je ervaren back up koppels hebt.

Maar het vorige nestje van je valkjes... Was dat hun eerste nestje? Het kan ook zijn omdat ze  dan onervaren zijn, dat ze niet weten wat ze er mee aan moeten. Met de grasparkietjes zijn er over t algemeen weinig problemen. Tenminste, in die 12 jaar heb ik bijna niks te mopperen gehad de kweek.
Groetjes Saar :)

DL2006

Op zich kan het wel... totdat de jonge valken ouder worden... dan wordt het een probleem (tenminste bij mij)

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,28445.0.html