Plannen om een nieuwe grote volière te bouwen

Gestart door Peter en Barbara, 31 juli 2008, 00:42:29

« vorige - volgende »

Peter en Barbara

Hallo,

na vroeger gekweekt te hebben met grasparkieten, valkparkieten, kanaries, rosei-collis en zebravinken zou ik terug een nieuwe voliere willen bouwen.
De oude in hout die al enkele jaren leegstaat wordt afgebroken en ik zou beton gieten van zo'n 6 tot 8 meter lang.
Breedte wordt zeker 1 meter, misschien zelfs nog iets meer.
Ik zou verschillende volieres naast elkaar bouwen, om zo verschillende soorten te kunnen houden/kweken.
Hier zie je een voorlopig eerste plan van wat ik zou willen:

Ik zou dus niet echt nachtplaatsen voorzien. Wat vinden jullie van het idee om geen nachtplaats te voorzien?

En wat van de manier waarop ik de sassen zou plaatsen?
Dacht dat dit de beste manier is om zoveel mogelijk plaats te winnen. De achterzijde zou grenzen aan de buurman en is dus niet bereikbaar.
Nadeel is wel dat je door alle sassen moet om de laatste voliere te bereiken, maar ik zou nog een sas aan de linkerkant ook kunnen plaatsen.

Tenslotte nog deze vraag:
ik zou de voliere in aluminium maken, alleen weet ik niet waar ik mijn materiaal moet halen.
Bij de gewone ijzerhandel, of bij een vogelhandel die alu-profielen verkoopt bedoelt voor volieres.

Bestaan er eigenlijk wel alu-profielen bestaan bestemd voor volierebouw of moet je standaard profielen kopen en alles zelf uitzoeken hoe je het inéén steekt?

Mocht er iemand een tip hebben ivm zo'n winkel in West-Vlaanderen, regio Oostende - Brugge (België), die zijn zeker welkom!

PS. Zou bij de aanvang der werken hier nog wel wat foto's plaatsen.
Denk dat het altijd wel eens leuk is om te zien hoe een voliere wordt opgebouwd.

PS. Alle tips ivm de voliere die ik zou bouwen zijn welkom; ik zie beslist nog wel dingen over het hoofd.
--
Mvg, Peter en Barbara
73.

Yvette

Ik ken wel iemand die zelf ook kooien bouwde  en ook van alu-profielen en hij heet Mark ook wel beter bekend onder de naam The birdman http://members.home.nl/thebirdman/dutch/index.htm
Maar hij woont in Hengelo

I_Xyzyx_I

Ik zou er eerlijkgezegd wel een nachthok in maken, of je moet in de winter wanneer het vriest je voliere grotendeels dichtmaken met plastic zeil of iets dergelijks.

Alleen zijn die kleine vierkantjes sluizen? Als je het mij vraagt is dat ruimte en geld verspilling, tenslotte als er 1tje langs je heen vliegt komt hij in een ander deel van de voliere terecht en kun je hem dus zo vangen. Zelf heb ik helemaal geen sluis omdat alle valkjes toch naar de andere kant van de voliere vliegen zodra ik naar binnen ga.

Overigens zijn er genoeg mensen die alu profielen, hoekstukjes enz verkopen. Meestal in stukken van 1 of 2 meter omdat dat de standaard paneelmaten zijn ;)

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Peter en Barbara

3 augustus 2008, 23:58:40 #3 Last Edit: 4 augustus 2008, 00:12:02 by Peter en Barbara
Hallo,

na het bezoeken van een bedrijf dat voliéres maakt (ze verkopen geen losse onderdelen, wel de panelen (met draad al aan) volgens uw plan die je dan eventueel thuis zelf kan monteren.
We hebben nog geen prijsbestek omdat we nog geen exact bouwplan hadden; eigenlijk kwamen we er nog maar gewoon eens kijken.
Maar ik denk dat het bij die firma in de duizenden euro's gaat oplopen.
Binnen stond er een papegaaienkooi gemaakt van alu, op wieltjes. Hij kostte 1000 euro. Dus kooi, geen voliere!
Kwaliteit zal wel super zijn, maar voor een binnenkooi heb ik geen 1000 euro over. Hoeveel zal mijn buitenvoliere dan wel niet kosten.

Dus denk ik er aan om misschien toch maar hout te gebruiken.
Hier zit ik met nieuwe vragen:
1) Welke houtsoort gebruik ik best voor een voliere? Best een harde houtsoort?
2) Waarmee schilder ik best het hout? Wat is duurzame verf en tevens ongevaarlijk voor de vogels mochten ze er aan bijten?
3) Aansluitend op vraag 2: hoe ga ik best tewerk om te vermijden dat de vogels het hout afbijten? Volstaat het om alu hoekprofielen op de hoeken van het hout te voorzien? Of bedek ik aan de binnenzijde van de voliere beter volledig het hout (dus naast de hoeken ook de volledige vlakke kanten)?
4) Die firma plaatst ook geen dubbelgaas. Ik was dit van plan omwille van de katten, maar ben nu terug gaan twijfelen of ik het bij de bouw van mijn voliere nu zou toepassen of niet. Wat is jullie mening?

--
Mvg, Peter en Barbara
73.

Rianne

Mee eens, ik zou de tussenliggende sluizen niet plaatsen. Het is geen ramp als er een vogel ontsnapt naar de vlucht van het koppel er naast.
Een nachthok heb ik ook niet, wel is mijn voliere aan voor, achter en zijkant beschut en bevind de enige open zijkant zich onder een afdak, net als de rest van de voliere.
Ervaring met hout heb ik niet, mijn voliere is van aluminium. Het is even een investering, maar het houdt zijn waarde en is onderhoudsvrij, in tegenstelling tot hout.
Je kunt even zoeken op marktplaats of Google, er zijn genoeg bedrijven die alle onderdelen voor een alu voliere verkopen.

*Yvon

Hoi

Wij hebben een voliere van alu en hout.
De alu panelen waren helemaal niet zo duur.
Het is gewoon even een kwestie van googlen en goed kijken.
De panelen worden ook al vaak kant en klaar voor je in elkaar gezet hoe je ze zelf wilt hebben.
Misschien wel ietsie duurder,maar kwaliteitshout is ook zeker niet goedkoop.
Zou je het toch met hout gaan doen,dan zou je het gaas aan de binnekant tegen de palen/balken vast kunnen nieten(?) zodat ze niet bij het hout kunnen.

Onze voliere met aan de binnenkant de alu panelen.
Ondertussen er er alweer het 1 en ander veranderd.  :D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

*Esther*

Hoi,

Als het zo groot wilt aanpakken en voorlopig blijft vogelen, zou ik voor aluminium gaan. Het is ook goed schoon te maken en hout toch wat minder.

Voor foto's kun je effe op mijn site kijken daar heb ik allerlei foto's geplaatst in he fotoboek van de bouw van mijn voliere.

Niet iedereen heeft een nachthok. Sommigen hebben een nachthok en de vogels gaan er nooit in. En bij mij zitten ze er juist heel veel in. Het grootste gedeelte van de dag zelfs.
Bij mij staat de buitenvoliere op de wind helaas, maar was de beste plek om geen buren overlast te veroorzaken.

gr Esther