9 mei 2025, 05:22:37

HELP!!!!

Gestart door Rickie, 27 juni 2008, 21:16:29

« vorige - volgende »

Rickie

Hallo

Ik heb niet helaas nog niet zoveel verstand van valkparkieten als jullie vandaar deze vraag.
Ik heb 2 koppels in een voliere, 1 koppel heeft 2 jongen gekregen welke bijna 5 weken oud zijn, nu wilde ik er graag 1 naar binnen halen om tam te maken.
Dus ik ging info inwinnen over welke leeftijd dit kan, toen las ik vanaf 4 weken kun je ze bij de ouders weghalen. maar volgens mij is dit helemaal niet goed. Dat beestje kan toch nog niet zelf eten??
Ik hoop op een snelle reaktie want volgens mij moet hij gewoon terug naar zijn ouders!

Silke *

Dag Rickie,

Je moet inderdaad het valkje zo snel mogelijk terug bij de ouders zetten!
Aan 4 weken vliegt een valkparkiet uit het blok, 2-3 weken daarna kan hij pas zelfstandig eten!

Gr Silke

Rickie

Bedankt Silke!!

Ik ga hem nu terugzetten, wordt hij nog wel geaccepteerd??

Silke *

Graag gedaan!

Hoe lang zit het valkje al binnen?
Je zou hem het beste terug bij de ouders zetten, ja. De ouders zullen hem normaal wel herkennen en terug voederen. Als je morgen in de namiddag merkt dat zijn kropje nog altijd LEEG is, begin je het best aan handopvoeding, maar dat zijn zorgen voor later.

Gr Silke

Rickie

Hij is sinds gistermiddag binnen.
Ik heb hem net teruggzet.

Silke *

Oke, dan zou het moeten lukken.
Heb je trosgierst in huis?

Gr Silke

Rickie

Ja! gelukkig toevallig net gekocht..

Silke *

Je zou morgenochtend ofzo eens je valkparkiet op je handen nemen en hem wat trosgierst laten eten (zodat hij toch IETS heeft gegeten). Ik zou er ook goed opletten dat de ouders hem wel eten geven.

Gr Silke

Rickie

Bedankt Silke
voor het advies.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat, enne met welke leeftijd kan ik hem nu wel naar binnen halen om tam te maken?

Silke *

Mijn jonge valkjes mogen vertrekken naar hun nieuw baasje aan de 6 of 7 weken. Dus nog een 2-tal weekjes geduld  :)

Je kan hem wel al veel nemen in de volière en trosgierst geven, zodat hij al wat tam wordt  ;)

Gr Silke

Monique H

Een valkje hoeft niet met de hand gevoed te worden om tam gemaakt te worden.
Juist de geborgenheid van de ouders is nodig om te weten dat het niet erg is om bij mensen handen in de buurt te komen.

Veel in de voliere en af en toe in de hand , lokken met wat lekkers en ze wennen er van zelf aan.

Om valkjes tam te maken heb je veel geduld en tijd nodig.

Meestal kan je al beginnen als het jong nog in het kastje zit met het laten wennen aan handen, dan heb je de eerste stap al gemaakt.
Zodra hij uitvliegt proberen met lekkers te lokken, hij is dan al niet meer bang voor handen en krijgt dan wat lekkers als hij bij je komt dus word het steeds leuker.

Sterkte,
Monique

♪ Marlies

Je kunt nu al het valkje elke dag een half uurtje mee naar binnen nemen en er mee spelen. Daarna weer terug bij pa en ma.
Hou er wel rekening mee dat ze weg kan vliegen, dus raad ik je aan om ze van de volière mee naar binnen te nemen in een kooitje of vervoerskistje.

Als je dan ziet dat ze zelf goed eet, dan kun je haar binnen halen.

Op deze manier gaat het zeker goed komen. :D

Succes !!

Groetjes Marlies ;)