15 mei 2025, 00:09:45

Wat zal ik doen ?

Gestart door Karin, 29 november 2003, 03:41:57

« vorige - volgende »

Karin

Even een vraag aan de ervaren kwekers : Breezer zit alleen op haar ene ei plus 3 kunsteieren. Haar man Mystic zit apart omdat hij de vorige eieren kapot gemaakt had. Ik heb net het eitje van Breezer geschouwt ( 8 dagen geleden gelegt ) en die is niet bevrucht. Haar 2 eerdere eieren die ik in het nest van Jazzy en Dizzy gelegt had zijn ook niet bevrucht. Ze doet zo haar best met het broeden en het is zo sneu dat er niks uit zal komen. Wat zal ik doen ?

optie 1 : één bevrucht ei van Jazzy en Dizzy bij haar in het nest leggen.

optie 2 : wachten tot de jongen van Dizzy en Jazzy uit zijn gekomen ( ze hebben 5 eieren ) en dan een jong bij Breezer leggen.

Optie 3 : niets doen, wachten tot ze uitgebroed is, dan de eieren verwijderen en Mystic terug zetten, maar nestbox laten hangen. Hopen dat ze weer gaan paren voor ze eieren gaat leggen.

optie 4 : niets doen, wachten tot ze uitgebroed is, dan de eieren verwijderen en mystic terug zetten. Nestbox weg halen en over een maand of 2 terug hangen. Ze heeft namelijk nu inmiddels in het totaal 11 eieren gelegt.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Lastig in elk geval zou ik haar na dit nestje even niet meer laten broeden want zoveel eitjes is best een opgave voor een valkje en te vergelijken met twee legsels.
eieren zou ik in dit geval niet overleggen en bij de echte ouders laten liggen.
Een jong overleggen zou dan beter zijn en dan een ei weghalen en elke dag een ei meer weg tot alleen het jong maar over is.
Je kan ook na de broedperiode alle eitjes weghalen en even rust geven en de jongen bij de echte ouders laten als die tenminste goed voeren anders kan je altijd nog overleggen dat is wel makkelijk met twee koppels die broeden nu dus :-)
Hoeveel bevruchte eitjes heeft dat andere koppeltje?
als het veel jongen zijn kan je ze natuurlijk ook verdelen over beide koppels als ze uit zijn.
Ik ben benieuwd wat de echte experts zeggen :-)

Groetjes, pau.l

Stijn dc

hello

ik ben niet zon expert, maarik zou niets onderling gaan wisselen eigenlijk. stel dat breezer dit jong verstoot, dan verlies je er een, terwij l het bij het andere koppel het jong wel groot zou brengen.

SDC:D

Paul

Hoi Stijn,

ik heb de ervaring dat als je een koppeltje met een nestje hebt met onbevruchte eitjes en dan als ze even van het nest af zijn een eitje voor een jong vervangt dat dit heel goed gaat.
Ze zien dat dan als hun eigen jong en brengen het dan ook heel goed groot :-)
Maar als het niet nodig is dan is misschien het beste om de jongen bij hun echte ouders te laten.
Ik heb het toen noodgedwongen moeten doen omdat de kleinste twee jongen in een nest van 5 niet gevoerd werden en bij de adoptie ouders werden ze ineens prima gevoerd :-)

Groetjes, paul

Stijn dc

hello

ja, ik zou het ook alleen maar overleggen als er iets fout gaat met de natuurlijke ouders of wanneer het verstoten wordt, anders zo lang mogelijk laten liggen

Mandy

Hmmm ik zou optie 4 kiezen.  ::)
Ik zou de bevruchte eieren bij de echte ouders laten en hun hun eigen jongen groot laten brengen.
Ik snap heel goed dat de verleiding groot is om Breezer een jong groot te laten brengen, maar je vergeeft het jezelf nooit als er toch iets mis gaat.  :(
Dus ik zou ze over een poosje een herkansing geven en nu even een rustperiode gunnen. Ik zou over een maandje het blok terug hangen.
En zijn die 11 eieren in 1 achtereenvolgende periode gelegd, in 1 ronde dus, of in 2 rondes, want anders heb je eigenlijk nog maar 1 kans. Ook al is een legsel onbevrucht, het telt wel als een ronde. :-/

Maar zijn alle 5 de eieren bevrucht trouwens? Anders zou ik er misschien wel 1 overleggen, want dan zouden die andere 4 bij de echte ouders uit komen en dan is dat ook ineens een kleiner eerste nestje voor hun. Maar ik zou dat dan wel een paar dagen voor het uitkomen doen, voor meer kans op succes. :)

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Lique

Ik zou zeker 1 ei overleggen, zodat Breezer deze kan uitbroeden.
Dit is wat Breezer wil en anders zal ze maar blijven leggen en leggen.
Alleen is de vraag hoe paps gaat reageren.
Ik denk dat het de moeite waard is, om een onbevrucht ei bij hem te leggen, zodat je goed kan observeren, wát hij nou werkelijk met de eitjes doet, en hoe hij iets doet.

Zelf ben ik ook veel bezig met switchen.
Als je jongen overlegd, accepteren de nieuwe ouders het jong vaak niet, ook niet als ze tam zijn. Daarom zou ik niet met jongen gaan switchen

Groetjes Lique

Karin

Hoi Mandy,

Ik weet nog niet of ze alle vijf bevrucht zijn. Ze zitten er zo trouw op. Om de paar dagen laat ik ze even uit de kooi zodat ik naar de eieren kan kijken ( niet vaker, want ze hebben het zo naar hun zin buiten de kooi dat ze niet snel genoeg naar mijn zin terug gaan  ;D ) en ik heb dat de afgelopen dagen nog niet gedaan. Ze zitten er nu zo vast op dat ik ze liever met rust laat.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Hoi Stijn en Paul,

Ja, daar zit natuurlijk wat in... wat als ze het jong niet accepteerd  ::) Dan zou ik me wel schuldig voelen dat ik hem bij haar heb gelegt. Ze moet het natuurlijk allemaal alleen doen, want ik durf Mystic er niet bij te laten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Hoi Lique,

De man zit niet in de volière. Die heb ik apart gezet, omdat hij met de eieren klooit. Ik durf hem er ook zeker niet bij te zetten als er een jong uitkomt. Ze moet dus wel alles alleen doen... 1 jong, dat zou toch moeten lukken ? En als ze uitgebroed is en ik haal het blok eruit, dan zal ze toch niet meer gaan doorleggen denk ik ? Ze is nu al 10 dagen geleden gestopt met leggen. Ik moet er nog eens diep over na denken... misschien als alle 5 bevrucht zijn dat ik het probeer.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

30 november 2003, 05:45:40 #10 Last Edit: 30 november 2003, 05:45:55 by Paul
Hoi Karin,

Als je een jong overlegt zie je gauw genoeg of het gevoerd word.
Als de pleegmoeder het jong voert is het in elk geval een teken dat ze het accepteert en kan je het laten liggen.
Hier ging het prima maar ik legde het jong elke keer pas neer als de ouders van het nest waren en haalde dan een onbevrucht eitje weg dus ze dachten natuurlijk dat het een jong uit een eitje was :-)
Maar het kan soms zijn dat ze een jong niet accepteren zoals Lique zegt maar dan kan je het weer terugleggen bij de echte moeder desnoods.
Zeker omdat de moeder met de bevruchte eitjes er misschien 5 krijgt zal dat erg druk voor haar worden en kan je er misschien 2 overleggen zodat het wat beter verdeeld is dat is beter voor de jongen en de ouders.
Wel spannend he een eerste nestje :-)

Groetjes, paul

Stijn dc

hello

tja, ik zou zo doen zoals mandy zegt. enkel en alleen iets overleggen als er iets fout gaat of wanneer het te veel werk blijkt te zijn.?