28 maart 2024, 11:53:15

doe ik het wel goed??

Gestart door Lisette en chico, 10 juni 2008, 12:18:29

« vorige - volgende »

Lisette en chico

hallo!  ik heb sinds kort een valkparkietje die noodgedwongen met de hand gevoerd wordt. hij is nu 7 weken oud en begint al wat te knagen aan de zaadjes die er voor hem staan.

ik weeg hem elke dag en zit nu rond de 75 gram. is dit niet wat licht voor een valkje van zijn leeftijd?

hij zit ook steeds enorm te bedelen om het spuitje maar als hij dan geen aandacht krijgt gaat hij rustig trosgierst zitten eten.

ik heb op de grond een bakje met voer staan met hierdoor wat ei voer gemengd en wat gepelde zonnebloem pitjes en er ligt trosgierst. hier speelt hij mee het is de vraag of hij het op eet.

graag jullie tips en advies.




trienke

Hoi

Krijgt hij nog wel de spuit?
Verder kun je het eivoer wat vochtig maken, vinden ze ook vaak wel lekker.

75 gram is opzich niet heel erg ligt hoor. Je ziet dat wel eens vaker met handopfok vogeltjes. Alleen moet hij niet minder gaan wegen.

Groetjes Trienke

Lisette en chico

ik weeg hem steeds maar hij komt niet aan hij krijgt 3 keer per dag de spuit en soms als hij erg zeurt krijgt hij tussendoor ook nog. ben zo bang dat ik het niet goed doe!

hij zit nu te slapen op een pootje en met zijn koppie tussen zijn veren ( volgens mij is dat wel goed)

is trosgierst iets waar ze van aankomen?? of meer van eivoer?


toen ik hem net woog was hij 71 gram het schommeld een beetje in de loop van de dag steeds voor ik hem eten geef weeg ik hem. 's middags weegt hij 75 en 's avonds 71 is dat normaal??

bedankt

SallyR

Hoi,

Hoeveel krijgt hij per keer met de spuit? En komt de krop goed leeg?

Je kan hem best elke ochtend voor de pap wegen, het is normaal dat ze een beetje afvallen bij overschakeling van pap op vaste voeding, maar blijf het wel goed opvolgen.

Wat de voeding betreft, de trosgierst mag je geven, deze zaadjes zijn makkelijk te pellen. Ook eivoer eventueel gemengd met gewone zaadjes in een bakje en overgieten met warm water wel elke dag verversen.
Snoepstokken vallen ook snel in de smaak  :)
Wat ook heel goed is, is groenvoer, probeer zeker eens een stukje appel te geven, ook sla, witloof,... hierdoor leren ze dikwijls sneller eten.

Mijn valkje is momenteel 6,5 weken en zo goed als zelfstandig.

Wil je zeker zijn dat hij zelf eet, kun je best doen door hem gewoon in de gaten te houden en regelmatig te kijken naar de krop, je ziet goed het verschil tussen zaadjes en pap.

Hopelijk ben je hier iets mee en nog veel succes met het opvoeden van je valkje!

groetjes sally

caro71

Trosgierst en zonnepitten zijn dikmakers en zorgen voor een vervetting van de lever en worden ze heel erg ziek. een goed merk is Harrison,extravital, fruit. Ik heb het ook moeten leren maar als je eenmaal naar de da moet en een hoop geld betalen dan leer je het wel.


Nou succes met je vogeltje
paco is er niet meer de dagen zullen nooit meer het zelfde zijn.

Lisette en chico

bedankt voor jullie tips. voel me wat zekerder nu ik mijn vragen kan stellen.

hij krijgt ongeveer 7 ml per keer. er gaat nog wel een beetje naast soms! die zonnebloem pitjes zijn dus niet goed????

de krop contoleren ook zoiets hoe doen jullie dat precies??

fruit wil hij niets van weten hij draait gewoon zijn kopje om!!  :P

groetjes lisette


SallyR

Gewoon zorgen dat de krop 1 keer per dag leeg is, dit is meestal 's morgens.
Je kan het zien als de krop nog een bol(letje) vormt dan zit er nog voeding in, is hij plat dan is hij leeg.

7 ml per keer is wel oké als hij zelf meer en meer gaat eten zal hij op den duur de pap gaan weigeren of ga je er per keer minder inkrijgen, zo kan je gaan afbouwen naar 2 voedingen per dag, maar dit wijst zichzelf normaal uit.

Trosgierst is geen vergif het is niet omdat ze er van eten dat ze ziek zullen worden, maar het is wel zo dat je het beperkt moet geven, dus niet alle dagen, 1 of 2 keer per week is meer dan genoeg als ze zelfstandig zijn, anders zullen ze alleen trosgierst eten en hun ander voedsel laten staan en kunnen ze wel ziek worden.
Zonnebloempitten zijn inderdaad dikmakers, maar zijn volgens mij toch wel altijd aanwezig in standaard parkietenzaad.. Ze mogen zeker niet alleen zonnepitten eten dit is niet gezond, ze moeten voldoende variatie in hun eten hebben.
Je kan ook gewoon een stuk appel of ander groenvoer in de kooi hangen, dan krijgt hij de kans om zelf te verkennen, lust hij het niet, ja se, elke vogel is anders zeker  :)

Groetjes sally

Lisette en chico

thnx het is dus niet zo dat ik het moet afbouwen zodat hij zelf opzoek gaat naar eten??

sorry hoor het is voor mij de eerste keer dat ik dit aan de hand heb vandaar dat ik misschien overkom als een kluns!  ::)

als hij los vliegt komt hij automatisch op mijn hoofd zitten zodra ik de kooi open doe komt hij bij me zitten zo schattig!! ;D

hij gaat zelfs heen en weer lopen drentelen als ik ga zitten zo van hallo!!!! ik wil eruit!!!! en als hij wil eten gaat zijn rechter pootje steeds op en neer alsof hij zwaait! hihi

het is een hoop werk maar zooo leuk!!

nogmaals bedankt!

Lisette en chico


caro71

Ik zal je vertellen dat ik sinds 2 weken de spuit geef voor de eerste keer ik kan mij heel goed indenken dat je onzeker ben dat ben ik soms ook nog maar ik vind dat chico er goed uit ziet hoor mijn valkje van 4 weken gaat al dingen ontdekken en proeven hij luisterd ook al naar zijn naam.
paco is er niet meer de dagen zullen nooit meer het zelfde zijn.

Lisette en chico

ja het is erg moeilijk om jezelf ervan te overtuigen dat het goed gaat!! hij ziet er volgens mij ook best goed uit!  en wil steeds bij me zitten!!

groetjes lisette

Lin

Citaat van: Lisette en chico op 12 juni 2008, 17:34:11


als hij los vliegt komt hij automatisch op mijn hoofd zitten zodra ik de kooi open doe komt hij bij me zitten zo schattig!! ;D


Ik ben persoonlijk niet een voorstander van dit gedrag. Ik heb liever dat ze op mijn schouder zitten. Straks poepen ze telkens op je hoofd, worden dominant en/of landen telkens op hoofden ook van bezoek. Ook kan je je evalkje leren om pas uit de kooi te mogen als ie op je hand zit. Dan heb je niet zo snel dat ie "uitbreekt" als je het deurtje vergeten bent dicht te doen.  :) En ook weer opstappen als ie de kooi in moet.

Heb je het stuk al over handopfok gelezen?
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lisette en chico

tjsa daar heb je wel een punt visite kan dat misschien niet zo waarderen! ik haal hem altijd wel met mijn hand uit de kooi en dan gaat hij vliegen en vliegt op mijn hoofd! is het dan een optie om hem steeds op mijn schouder te zetten als hij op mijn hoofd landt???
een ander probleempje is dat hij steeds zit te fluiten veel en hard achter elkaar  (schreeuwen)
om aandacht in het begin ging het wel goed dan stopte hij vanzelf als hij geen aandacht kreeg maar de laatste dagen stopt hij alleen als ik de kamer uit ben! is dit dominant gedrag en hoe leer ik het hem af

thnx

Lin

(we dwalen wel wat af met mijn antwoord...sorry.. maar als je meer vragen hebt kan je die beter bij Gedrag stellen.)

Ja gewoon op je schouder zetten met een handdoek eronder tegen de nagels en de poep. Schreeuwen is aandacht vragen, gewoon negeren of een valkparkiet erbij halen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)