12 mei 2025, 20:23:19

Dringend advies nodig!!!

Gestart door Karina, 14 juni 2008, 17:47:30

« vorige - volgende »

Karina

Hallo iedereen

Kan iemand mij aub helpen, want ik begin langzamerhand echt wanhopig te worden.
Mijn koppeltje (Wibi, pop en Lonny, man) zijn nu sinds een aantal weken aan het broeden.
Op 22 mei heeft Wibi haar eerste eitje gelegd, en 2 dagen later haar 2de eitje.
Sinds het moment dat dat 2de eitje er is valt Lonny Wibi aan.
Lonny zit meestal in het nest en laat Wibi er niet bij.
Soms gaat het weer wel samen, soms zit Wibi in het nest, maar over het algemeen zit Wibi dus buiten het nest.
En het is echt extreem agressief gedrag wat Lonny vertoont. Hij pikt Wibi heel hard, bijt haar zelfs tot bloedens toe.
Nu heeft ze in al haar ellende nóg een eitje gelegd buiten het nest.
Ik heb het idee dat de 1e 2 eieren niet bevrucht zijn aangezien het al even geleden is dat die zijn gelegd. Maar Lonny laat mij niet toe in de buurt te komen.
Ik ben ten einde raad!!
Ik weet niet meer wat ik met Lonny aan moet. Hij was altijd zo lief en gezellig. Maar ik begin nu ronduit een hekel aan hem te krijgen om wat ie Wibi aan doet.
Waarom heeft hij dit gedrag?
Doet Wibi iets verkeerd?
En als iemand er ervaring mee heeft, gaat dit nog over?
Aub geef me advies, want op zo'n manier vind ik er niks meer aan dat ze eindelijk een koppeltje zijn geworden.

Veel liefs van Karina

carco

Veel raad kan ik je niet geven, maar toevallig heeft mijn moeder hetzelfde aan de hand gehad..
De pop heeft de eitjes in het blok gelegd en daar bleef het geloof ik bij: ze mocht echt het blok niet in komen. Dit heeft geduurd tot van de week aan toe( de donsjes waren er inmiddels al) Het mannetje heeft toen even apart gezeten omdat het popje ook gewond was aan  haar pootje. Toen hij later werd terug gezet was er vrede gesloten en nu zitten ze beiden in het blok.
Misschien af en toe de man er uithalen zodat de pop ook de kans krijgt om het blok in te gaan?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

wim roskam

beste karina , jouw mannetje heeft wel een hele erg broeds gedrag , ik zou als ik jou was de man nog een paar nepeitjes erbij geven , en de pop een ander blok zodat zij ook kan broeden , waarschijnlijk is het dan na een poosje wel over , en gaan ze samen broeden , verder goed in de gaten houden , veel succes groeten wim roskam .

Lin

Ik zou de man dan weghalen en haar twee echte eieren geven en de rest nep. Vervolgens na een tijdje kijken hoe het samen gaat.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Karina ik heb je topics samengevoegd. Je had twee keer dezelfde vraag gesteld.

Karina

Dankjulliewel voor jullie reacties.
Het dieptepunt was vanochtend helemaal bereikt, Wibi zat helemaal uitgeput in een hoekje compleet onder het bloed.
Het enige dat we nog konden doen was Lonny er meteen bij weghalen, omdat Wibi er anders door zou bezwijken.
Lonny zit nu dus apart, en vreemd genoeg begon ie meteen weer vrolijke melodietjes te zingen  ???
Het ligt dus echt aan het feit dat ie waakt als een havik over zijn nest.
Wibi is meteen weer gaan broeden. En alhoewel ik denk dat het uiteindelijk toch niks gaat worden met het nestje (tenslotte moeten ze toch met zijn tweeën broeden?), wil ik het toch nog een laatste kans geven.
Misschien dat we over een paar dagen het nog eens kunnen proberen met Lonny erbij, maar ik heb er een heel hard hoofd in.
Het is van jullie inderdaad wel een goede tip geweest om Lonny te laten broeden op nep-eitjes, alleen wisten we dat vanmorgen dus nog niet.
Dus ik laat de situatie maar even zo zoals het nu is.
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Veel liefs van Karina

Lin

Wel nepeitjes geven hoor. Een valkje alleen kan ze ook wel uitbroeden maar niet allemaal opvoeden.