29 maart 2024, 14:09:58

Tam popje (10j) stokkende ademhaling

Gestart door amano, 14 juni 2008, 23:36:22

« vorige - volgende »

amano

14 juni 2008, 23:36:22 Last Edit: 14 juni 2008, 23:42:37 by amano
Hi,
we hebben een supertam popje van een jaar of 10.
Haar kotje staat in onze woonkamer en het is ons enigste valkje (ook geen andere vogeltjes).
Daarnet deed ze heel erg raar,  we dachten echt dat ze er aan ging!
Ze vloog even rond, kwam bij ons zitten, en kroop plots weg onder een dekentje, wat ze nooit doet. Toen zijn we uit de zetel gegaan en hebben  het dekentje weg gedaan.. ze bleef zitten en ze zat heel erg laag op haar pootjes. Haar hoofdje lag bijna op de zetel, ze kon precies heel erg moeilijk ademen met een geluid alsof ze bijna aan het stikken was en haar oogjes gingen alsmaar dichter. Ze reageerde bijna totaal niet meer.... en toen we echt dachten dat het bijna gedaan kwam er een klein waterig kakje was kwam ze er weer zachtjes door. Al bij al duurde dit enkele minuten maar het leek een eeuwigheid.
Zou ze ziek zijn , zou er iets zijn wat we nog kunnen doen?
De laatste tijd zat ze veel kippetje te spelen.
Sinds enkele dagen deed ze wel erg raar: in een hoekje zitten op de grond, met haar achterste in de hoek, en maakte een kwart cirkel met haar bek in het zand.
Ik heb snel nog even rondgekeken op het forum, en haar staart hangt wel wat in een hoek naar beneden , wat er misschien op zou kunnen wijzen dat ze een ei moet leggen ? Ze is al een jaar of 10, maar heeft nog nooit een ei gelegd.
Nu zit ze weer in haar kotje op een stokje, maar zit precies nog erg zwaar te puffen (hoewel niet met geluid).
We zijn er toch niet erg gerust in.
Herkent iemand dit? Moeten we ons zorgen maken ? Is er iets wat we kunnen doen?
Alvast bedankt,
    Christof en Katrijn

Lin

Wat jammer dat niemand nog gereageerd heeft bij Spoed, normaal krijg je sneller antwoord. Het kan best wel dat ze een ei moet leggen. Maar je zou dat al vaak moeten merken aan de ontlasting die is al wat anders dan normaal, veel vloeibaarder. De vleugels hangen meestal ook.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Hermien

Sorry, ik kan je niet helpen. Tien jaar is ook al een behoorlijke leeftijd. Ik zou er mee naar de DA gaan.

Gerda

15 juni 2008, 14:23:22 #3 Last Edit: 19 juni 2008, 00:35:32 by Gerda
Een bezoek aan de DA lijkt me inderdaad het beste.
Het klinkt wel als legnood. Misschien als je voorzichtig haar buikje voelt vlak boven de cloaca (uitgang voor ontalsting en eieren), dan voel je misschien een bobbel.
Wat je moet doen is haar in ieder geval wat warm zetten.

Bij mijn popje wat legnood dreigde te krijgen heb ik met een wattenstaafje wat olie in de claoca en rond het eitje gesmeerd.
Dit moet je wel heel voorzichtig doen, zodat het eitje niet breekt.
Ook kun je haar buikje heel zachtjes masseren.

Ik hoop dat het allemaal goed komt!

Gerda

amano

Alvast bedankt voor de reacties: ik heb even geprobeerd om zachtjes te voelen of er iets zit, en het zou wel een ei kunnen zijn. De ontlasting is idd vloeibaarder dan normaal. We hebben een lampje op haar kooi gericht voor de warmte.
Als het een ei is, zou het er dan vandaag uit moeten zijn, of is morgen ook nog mogelijk ?
Hopelijk komt alles nog goed,  we zullen morgen alvast de dierenarts even raadplegen.

Alvast bedankt,
    Christof en Katrijn

Gerda

Belangrijk is om te observeren of er nog steeds ontlasting komt. Groen met wit!
Het witte is de uitscheiding van de nieren. Als een valkje dit niet meer kwijt kan, dan kan het overlijden aan accuut nierfalen.

Dus zolang er ontlasting blijft komen is het goed. Deze mag wel dunner zijn dan normaal.

Wanneer je ziet dat je valkje zichtbaar last heeft van het ei, (en dat zie je nu al) dan moet het er binnen 24 uur uit zijn.

Vervelend dat ze op haar leeftijd nog aan eitjes leggen begint.
Maar 10 jaar is helemaal niet oud.

Als je het niet vertrouwd, bel dan even met een goede vogelarts.
De cloaca insmeren met wat olie (met een wattenstaafje) kan net het laatste zetje geven voor het ei. Of je valkje toch even in de kamer laten vliegen, ook dat kan wel eens het laatste zetje zijn om het ei te leggen.

Sterkte er mee, Gerda

Lin

Asl ze echt legnood had dan was ze nu al dood geweest. Zolang kan een ei niet vast blijven zitten. hoe gaat het nu?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

amano

Amai, twaren spannende tijden!
Gisteren dus naar de dierenarts geweest, en twas wel degelijk legnood. Ze kon nog wel ontlasten, maar met heel veel moeite ( en er zat nog wit bij).
De dierenarts heeft dan een beetje glijmiddel aangebracht, en heeft een beetje glijmiddel in de cloaca ingebracht. Ze heeft ook nog een klein prikje gekregen dat het leggen zou moeten stimuleren. We moesten haar dan warm houden, en de cloaca  bevochtigen met een nat warm doekje, en hopen dat alles op een natuurlijk wijze verliep...
Het ei moest er echt wel dringend uit, want het zat er toch al een paar dagen.
Maar geen ei deze ochtend, en via de dierenarts naar een dierenkliniek in Hulst waar ze deze ochtend nog is geopereerd. Alles is vlotjes verlopen, ze is ook al weer thuis, en ze doet alsof er helemaal niets aan de hand was.
Ze lijkt er echt totaal geen last van te hebben . Morgen bellen we nog even naar de dierenarts om even te vragen hoe het nu zit met die hechtingen, maar ik denk dat het ergste nu wel achter de rug is. Alvast bedankt voor alle raad, en het de info op het forum was van onschatbare waarde!
  Groetjes,
        Christof en Katrijn

margreet

hallo,

Fijn dat het zo goed verlopen is, hoop dat ze verder geen last meer heeft.

groetjes Margreet

Hermien

Oef, ik heb het er warm van gekregen. Wat een kanjer, dat valkje van je. Nu maar hopen dat ze niet nog weer eens een ei gaat produceren, hè?
Je zult nu zelf wel de rest van de week nodig hebben om op adem te komen. Sterkte. ;D