1 mei 2025, 20:05:03

vogeltje is een ECHTE man!

Gestart door Sander & Lenke, 18 april 2008, 13:01:31

« vorige - volgende »

Sander & Lenke

Sinds kort is ons valkje echt tam, en klimt hij op je hand, ook als je niets in je handen hebt, wat eerst een probleem was.
Het probleem is dat hij nu een echte man aan het worden is: Staart constant over mijn hand heen wrijven en eerlijk gezegd heb ik daar geen behoefte aan. Ondertussen speelt hij met mijn vingers, en dat vind ik verder geen probleem.

Hoe leer ik hem dit af?
Het probleem is dat ik maar met 1 hand in de kooi kan, namelijk de hand waar hij op gaat zitten, dus kan hem er niet vanaf tillen met mijn andere hand ofzo... En als hij op mijn hand zit is hij er echt bijna niet meer vanaf te krijgen, daar moet ik echt HEEL veel moeite voor doen, schudden met mijn hand oid is niet genoeg!

Wie helpt?
Groetjes,

Lenke & Sander

Hermien

Haha, ja lekker wiebelen noem ik dat. Gabber van mij doet het soms wel3x op een avond. Dan pakt hij inderdaad mijn wijsvinger aan de nage. Ik neem aan dat hij die ziet als het kopje van het popje. En dan maar lekker wiebelen. Als-ie klaarkomt even met de vleugels over mijn hand en een diepe zucht...
Persoonlijk vind ik het geen probleem hoor. Als man moet je toch wát. Het is duidelijk dat ík het popje ben.... En dat was ook de bedoeling. Overigens heb ik inmiddels drie mannen, de anderen doen dit (nog) niet. Of het af te leren valt, weet ik niet, maar ik gun mijn beestje zijn pleziertje gewoon.

Rianne

Het is beter om partnergedrag te negeren, dus probeer toch om je valkje van je hand af te krijgen, je kunt ook proberen hem met de volle hand te pakken (op z'n rug) en ergens anders neer te zetten.
Partnergedrag kan problematisch worden, van schreeuwen tot voer opgeven aan toe. Dit kunnen ze dan gaan doen zo gauw ze je ook maar zien.
Als ze zich dan zo nodig uit willen leven, pakken ze maar een zitstok ;)

guillaume

hoi ik las dat van jullie mijn valkje ging altijd op zijn schommel zitten en daar lopen rijen en dan voer opgeven op zijn schommel vaak deed hij dit als we muziek op hadden staan.helaas is koko er niet meer maar ik had ook zoiets van ik gung hem zijn pleziertje op zijn schommel -)))))))))

Anja

Nou ik zou er al helemaal niets van moeten hebben als ze dat op mijn hand zouden doen.
Wat Rianne al aangeeft Ze pakken maar een zitstok ipv mijn hand.

Groetjes Anja

Sander & Lenke

tsjah, we zijn nu een hele tijd verder, maar dit gedrag krijgen we dus nog steeds niet aangeleerd.
Meneer komt echt alleen op mijn hand zitten om dit te doen en doet dit ook direct als hij op mijn hand zit.
Om andere redenen komt hij ook gewoon niet op je hand zitten..
Nogal een frustrerend geval mijn vogel...
Groetjes,

Lenke & Sander

Anke

Hoi,
Misschien kan je je man een popje geven?
Dan kan hij zich met haar uitleven :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Nadja

Ik heb Croky een knuffeltje gegeven (twee valkjes is voor ons geen optie). Dat is echt zijn vriendje, hij zit ook vaak lekker tegen hem aan te kroelen. Maar hier kan hij ook zijn behoeftes op kwijt, dus bij ons vertoont hij dat gedrag niet. Inderdaad, gun hem gewoon eventjes dat pleziertje ;).

Sander & Lenke

toevallig hebben we het idee van een popje dit weekend overwogen, maar ik ben te bang voor een nestje, dat zie ik echt totaal niet zitten. Heb wat navraag gedaan en kreeg te horen dat dat alleen te voorkomen is door steeds op tijd de eitjes weg te halen, zodat ze niet uitgebroed kunnen worden en daar heb ik echt heel veel moeite mee...
Zo'n knuffeltje wil ik wel overwegen, dat ga ik iig proberen, alhoewel ik het idee van een knuffel die vol met vogelpoep en andere troep zit niet echt zie zitten, hoe doen jullie dat, om hem een beetje schoon te houden?

Overigens hebben we sinds 2 dagen hem af en toe los gelaten en waar ik bang van was is dus zo: buiten de kooi komt hij niet. Hij is dan niet geinteresseerd in eten of in mannengedrag omdat er teveel te zien is, en hij blaast alleen maar naar je hand en begint er in te bijten (niet doorbijten, maar zachtjes, als waarschuwing). We moeten hem dus echt grijpen om terug in de kooi te krijge....
Groetjes,

Lenke & Sander

Anke

Hoi,
Het is echt niet gezegd dat een man en pop jongen gaan krijgen.
Als je geen broedblok ophangt is het vaak al genoeg.
Gaan ze toch eitjes leggen, dan moet je eitjes vervangen voor nepeitjes.

Je zegt dat je moeite hebt om onbebroede eitjes weg te halen.
Het is niet zo dat je een vogeltje dood als je de eitjes weghaald.
Een onbebroed eitje is nog niet ontwikkeld en er zit dus ook nog geen leven in.

Succes met het nemen van een beslissing!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Nadja

Croky z'n knuffel zit nooit onder de poep eigenlijk, hij hangt vrij hoog, aan de tralies. Eens in de zoveel tijd moet je de knuffel loshalen en in een teil heet water gooien en laten weken. Daarna kun je eventueel nog met de hand wassen (ik gebruik geen wasmiddelen, want ik weet niet precies wat voor zooi daar allemaal in zit). Als je het in goed heet water laat weken en dat met de hand goed uitspoelt is hij ook schoon.
Succes ;)

Sander & Lenke

Citaat van: Anke op 10 juni 2008, 11:22:14
Hoi,
Het is echt niet gezegd dat een man en pop jongen gaan krijgen.
Als je geen broedblok ophangt is het vaak al genoeg.
Gaan ze toch eitjes leggen, dan moet je eitjes vervangen voor nepeitjes.

Je zegt dat je moeite hebt om onbebroede eitjes weg te halen.
Het is niet zo dat je een vogeltje dood als je de eitjes weghaald.
Een onbebroed eitje is nog niet ontwikkeld en er zit dus ook nog geen leven in.

Succes met het nemen van een beslissing!!
Groetjes Anke

Oke, een pop is dus een optie die we serieus gaan overwegen.
Dat eitje ben ik het niet mee eens, maar dat is wellicht hetzelfde als de aloude discussie over abortus. Wanneer leeft iets ;).

Rest wel de vraag: hoe kan ik mijn vogel zo gek krijgen om niet alleen op mijn hand te gaan zitten als hij het mannetje wil uithangen, maar gewoon om hem tam te krijgen, want iedere dag weer is het ellende om hem terug in de kooi te krijgen, we moeten echt achter hem aan zitten en hem uiteindelijk vangen om hem terug te krijgen en dat is niet wat we willen. Ook eten is dan niet meer interessant, want hij wil gewoon die kooi niet meer in!!

Zou dit opgelost zijn met een pop, m.a.w. zal hij dan dit gedrag niet meer vertonen en kunnen we hem dan "tam maken"?? Zodat hij ook buiten de kooi tam is bedoel ik dan...
Groetjes,

Lenke & Sander

Nadja

Hoe dat zit met een popje weet ik niet, maar wat belangrijk is dat wanneer je wilt dat hij zijn kooi in gaat je niet achter hem aan jaagt (maar dat doe je ook niet natuurlijk) en gewoon steeds laat zien dat jij de langste adem hebt. Croky wilde in het begin ook absoluut niet terug in zijn kooi, maar na hem steeds rustig te pakken was hij het op een gegeven moment ook zat. Nu probeert hij het nog wel eens, maar nadat ik hem vijf keer mijn hand heb aangeboden kiest hij toch wel eieren voor zijn geld. Dit doet hij alleen heel soms, meestal luistert hij meteen. Ik zou niet weten wat je er anders aan zou moeten doen. Boos worden helpt in ieder geval niet, daar raken ze alleen maar opgewonden van en dan gaan ze hard rondvliegen, en dat is precies niet wat je wilt.