2 mei 2025, 02:29:18

Een paar vragen.

Gestart door Gerco, 27 mei 2008, 01:26:50

« vorige - volgende »

Gerco

Hoi.

Ik woon sinds half maart op me zelf, in de stad van Flipje.

Nu ben ik van plan om 1 of 2 valkparkieten aan te schaffen.

Maar ik zit met een aantal vragen.

Ik ben single, dus dat betekend, dat er niemand thuis is, als naar me werk ben.
Af en toe, zijn me ouders er, maar dat is ook niet constant.
Heeft dat invloed op de valkparkieten, niet wennen aan mij, of aan andere mensen.

Dan heb ik nog een andere hobby, Scouting.
Ik heb wel eens een weekend kampje.
Weet iemand een adres in de Betuwe, waar ik me valkparkieten, naar toe kan brengen, als ik een nacht of 2 weg ben, i.v.m. met een weekend kamp?

Hoe zit het met muziek, ik luister voornamelijk naar house muziek en ook naar gabber house.
Ik zet me muziek, niet knetter hard, maar worden valkparkieten onrustig, als ik muziek aanzet, of de radio aanzet.

Ik heb vele vragen, maar ik heb nooit een vogel gehad.

En ik wil me valkparkieten niet na een paar weken, niet op marktplaats zetten, zoals ik las in een andere topic.
Je hebt natuurlijk wel verandwoording over een dier.

nancy

Hoi,

Ik vermoed dat dit bij valken hetzelfde is als grasjes. Als je veel van huis bent, kan je je best twee valkjes aanschaffen. Valken zijn groepsdieren en houden heel erg van gezelschap. Het tam maken houdt niet in van de uren wanneer je thuis bent, maar van de hoe goed je je bezighoudt dan met je valken.
Wat betreft je weekendje weg, vind ik dat geen probleem. Ik ben soms ook een weekend weg en ik zorg dat mijn vogels genoeg te eten en te drinken hebben. Eventueel kan je je ouders gaan vragen of zij ze kunnen voederen als je langer weg bent.
Als die muziek niet knetterhard staat, maakt het voor de vogels niet zo veel uit, denk ik, welk genre muziek het is. Wie weet hippen ze wel leuk mee  ;D

Jel

hallo gerco

valkjes kosten veel tijd om ze tam te mken aan het begin maar na een tijd zal je minder tijd er aan kunnen besteden en ik weet geen plekken waar je ze kan brengen als je weg bent.
En je moet inderdaad verandwoordelijkheid nemen over je valkjes dat is heel belangrijk want het zijn toch jou valkjes
En van de muziek zullen ze aan het begin wat last hebben maar daar wennen ze van zelf aan;)

groetjes Jelke
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Gerco

Ik heb verder nog een vraagje over het zingen, van de mannetjes valken.
Op de filmpjes, die ik heb bekeken, zingen de valkjes een deuntje van een liedje, of zo iets.
Hebben vlakparkieten een eigen fluittoon, zoals een merel of een lijster dat heeft, of moet dat aangeleerd worden.

En je kan valkjes leren praten, maar kunnen ze ook geluiden nadoen, zoals een telefoon.
Een oud collega van me vader, heeft een blauwe ara, die kan dus de telefoon nadoen.
Die oud collega van me vader, wordt er soms compleet gestroord van, als hij de telefoon weer eens op neemt, voor jan met de korte naam.

En ik nog vraag over de kleuren.
Op de achterkant van het boek De Valkparkiet - Door Adri van Kooten, staan 2 valkjes.
1 daarvan heeft een blauwe kleur.
Mijn vraag is, zijn er ook valkjes die blauw zijn.
Of heeft die valk op het boek een andere kleur, want ik ben een beetje kleurenblind. :P

Alvast bedankt maar weer.

Sjimmie

Blauwe valkjes  :P?
Pot verf overheen gevallen?
Geen idee, misschien grijs met een blauwe gloed? of echt blauw zoals blauwe ara's?

Als je de radio aanzet vaak, heb je best kans dat ze mee gaan fluiten.
Die ik nu heb die gaat als we niezen of hoesten mee zitten schreeuwen, maar volgens mij kunnen ze ook de deurbel, telefoongerinkel, niezne/hoesten etc. na doen hoor.

Met veel geduld kun je ze ook liedjes leren, door muziek op te zetten ook als je weg bent bijv.
Maar dan moet je wel geluk hebben.
Als je echt een vogel wilt die praat, kan je beter een grijze roodstaart nemen dat zijn de 'echte' praters  :P
Heel vaak herhalen en herhalen en nog eens herhalen, maar bij valkparkieten duurt 't wel langer dan bij bijv. papegaaien heb ik gelezen.

Heb er verder geen verstand van  hoor, misschien heb ik het wel helemaal fout  ;D

Sjorsje :-)

Gerco

Even terug komend over de kleur, me moeder zei dat ie grijs is.
Zal wel even foto plaatsen.

En nee, ik wil niet per se een pratente valkparkiet.
Ik stelde de vragen over het praten en nadoen van apparaten puur uit nieuwsgierigheid. ;D

Maar toch bedankt voor de info. :)

En als ik iets wil, wat moet praten, dan schaf ik wel een furby aan.... ;)

Anke

Hoi Gerco,
Allereerst wil ik even zeggen dat ik het heel goed van je vindt, dat je eerst informatie vraagt voordat je een valkparkiet gaat aanschaffen.

Ik ben ook Single en werk 4 dagen in de week.
Een jaar geleden heb ik 2 valkjes gekocht zodat ze gezeldschap aan elkaar hadden.
Wat ik doe om ze toch tam te krijgen is ieder ochtend (ja dat is dus eerder de wekker zetten... ::)  ) en avond in iedergeval een kwartier met ze bezig zijn.
Nu heb ik er inmiddels 12 ;)

Wat de muziek betreft:
Als je de muziek niet heel hard zet en ervoor zorgt dat de boksen een flink eind van de valkjes vandaan staan, zal dat wel meevallen.

Het boek van Adri van Kooten heb ik ook.
Bij mij staan op de achterkant een bont valkje en een geparelde getekende lutino. Hi hi dus niet blauw ;D

Als je een weekend weg bent is het handig om iemand te vragen je valkjes te eten te geven.

Wat het immiteren van geluidjes betreft
Niet elk valkje heeft daar talent voor.
Als je een valkje wilt leren praten, vergt dat heel veel tijd, heel veel oefenen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Gerco

Hoi Anke.

Inderdaad een oppas regelen, is het belangrijkste.
Je kunt je huisdier niet een weekend alleen laten.

Ik ben ook van plan, om op marktplaats een advertentie te plaatsen, of er in mij in buurt iemand is, die op me toekomstige valken wilt passen.

En me buren wil ik vragen, of ze in geval, als ik een nachtje weg ben, de valkjes willen voeren.

Ik wacht tot het najaar met het aanschaffen van de valkjes, want ik ben van de zomer 4 weken op vakantie.

Ik lees ook, dat er mensen zijn, die hun valkjes meenemen op vakantie.
Ik ga ook wel eens een weekend naar de Ardennen.
Kan ik ze dan meenemen.
Ik vind het persoonlijk wel een lange rit, voor valkjes.
Het is ongeveer 2,5 uur rijden, naar de Ardennnen.

Sjimmie

Citaat van: Gerco op 31 mei 2008, 22:46:03
Even terug komend over de kleur, me moeder zei dat ie grijs is.
Zal wel even foto plaatsen.

En nee, ik wil niet per se een pratente valkparkiet.
Ik stelde de vragen over het praten en nadoen van apparaten puur uit nieuwsgierigheid. ;D

Maar toch bedankt voor de info. :)

En als ik iets wil, wat moet praten, dan schaf ik wel een furby aan.... ;)

Haha, ja furby's zijn ook errug leuk ;)
Of zo'n fur real friends papegaai  ;)

Sjimmie

Gerco,

Is het wel zo verstandig om op marktplaats een advertentie te plaatsen?
Je moet eens weten hoeveel oplichters daar rond neuzen, als ik jou was zal ik liever hier een advertentie plaatsen ;)
Voor je het weet laat je iemand oppassen die toch ineens niet de goede bedoelingen heeft met je valkje(s)..

Als je hier een advertentie plaatst dan weet je iig dat diegene ook de liefde voor valkjes deelt (anders zou die hier niet rondneuzen lijkt me ;)) en er misschien ook wel veel verstand van heeft.

Gerco

Hoi Sjimmie.

Je hebt daar wel gelijk in.

Er zitten inderdaad vage gasten op Marktplaats, die vaak beter van je willen worden, op een slechte manier.

Je wilt ook niet, dat je vlakjes weg zijn, als je terug komt van vakantie.

Bedankt voor de tip.