24 april 2024, 09:02:55

afgestote kraai helpp..(kennis)

Gestart door Laura, 10 juni 2008, 11:51:06

« vorige - volgende »

Laura

hoi hoi kennis van mij heeft een jonge kraaie mee naar huis genomen omdat het via een schoorsteen naar beneden was gekomen en niet meer geaccepteerd werd door de moeder.

nu is de vraag hoe kun je zn beestje het beste opvoeden,

gaat dat op de zelfde manier als bij valkparkietje... voeding op gewicht enz of?

hopelijk snel een reactie op terug.

alvast bedankt namens hen
groetjes laura
....................................

Yvette

Het is het beste om de kraai naar vogelopvang te brengen of dierenambulance in te schakelen

Laura

hoi dat had ik al gezegt. hebben ze opgebeld maar die kwamen daar niet voor ???

ze zeiden dat ze hem op mochten voeden tot die hersteld was en oud genoeg was, dan moes hij hem weer vrij laten omdat het volgends (wet fauna) wet geloof ik verboden is deze dieren te houden.

dus wou die dat toch proberen maar heeft geen idee hoe die moet beginnen , dus van daar hier de vraag

groetjes laura

groetjes laura 
....................................

Anke

Hoi Laura,
Het is toch het beste om de jonge kraai naar een vogelopvang te brengen.
Ze komen hem niet halen, maar je kan hem wel brengen :)
Dan kan  hij als hij groot genoeg is de vrije natuur weer in.

Het thuis houden van tamme kraaien gaat heel vaak fout.
Dit omdat een tamme kraai die in een buurt rondvliegt ook naar andere mensen gaat.
Een kraai is best groot en dus eng. Mensen voelen zich bedreigd en zullen hem wegjagen.
Waardoor de kraai agressief kan worden
Een tamme kraai in een woonwijk zorgt voor veel ellende.

Ik heb zelf jarenlang in een vogelopvangcentrum gewerkt en heb hier veel ervaring mee.
In de vogelopvang gaat de kraai als hij zelfstandig is in een buitenvoliere waar hij kan verwilderen. Dan kan hij daarna zijn gewone kraaienleventje weer oppakken.
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Laura

hoi hoi, oke ik zal het nogmaals door geven .

bedankt

groetjes laura
....................................

Mara

Hoi hoi

Hier is de dierenambulance al eens voor een mereltje gekomen...dus lijkt me sterk dat ze niet voor een kraai komen. Vogelopvang dus.

Groetjes

Mara

•=Bonnie=•

Het is waarschijnlijk geen kraai maar een kauwtje, kraaien nestelen niet in de schoorsteen. Heeft het helder blauwe oogjes?

Als de dierenambulance niet komt, wat heel goed kan ik ken zelfs gevallen dat ze voor een kerkuil nog niet komen  >:( kan je hem zelf naar de vogelopvang brengen. Bel desnoods de politie als je geen vervoer hebt.

Dat ze zeggen dat je hem zelf op mag voeden vind ik straf, dat mag namelijk niet. Je bent strafbaar als je wilde vogels langer dan 24 uur in bezit hebt.

Maar goed, het beestje heeft eten nodig. Heb je katten of honden in huis? Doe dan wat brokjes in een kom en giet er kokend water op, als de brokjes afgekoeld en zacht zijn kan je die voeren. Ga zitten met de vogel op schoot en maak voorzichtig de snavel open. Pas op want die kan nog zacht zijn en beschadigen. Stop een brokje achterin en duw dat met je wijsvinger zachtjes iets naar beneden de keel in.

Waarschijnlijk zal de vogel nu slikken en de kans is groot dat het bekje nu vanzelf open zal gaan. Zo niet herhaal het dan. Zolang de vogel niet zelf aangeeft honger te hebben  voer je niet meer dan 5 brokjes per keer. Gaat de snavel zelf open en gaat het bedelen mag je het geven zoveel het wil.

Let op, dit is een noodvoeding!! Het is geen volledige voeding voor kraaien. Brengt het zo snel mogelijk naar de vogelopvang waar ze hem in een groep kunnen opvangen zodat de vogel vogel kan blijven en kans heeft te overleven in de natuur.

Voer in geen geval brood met melk en wees asjeblieft niet egoïstisch hou het beestje niet zelf maar geef het de kans tussen zijn soortgenoten op te groeien.

Kauwen zijn zeer intelligente vogels die in kolonies met complexe rangordes leven en een partner voor het leven kiezen. Ontzeg hem dat niet, een door mensen opgevoede tamme kauw wordt bijna altijd kattenvoer omdat ze geen natuurlijke angst voor gevaar kennen, dat leren ze van de ouders. Als huisdier zijn ze beslist ongeschikt zodra ze geslachtsrijp worden.

Laura

hoi hoi ze hebben gister nogmaals naar een opvang gebeld maar kwamen echt niet dus. nu gaan ze een andere rond bellen kijken wat hun ervan zeggen.

ze hadden gister de da even voor de zekerheid gebeld wat ze op dat moment moesten geven en zeiden ze ook brokjes weken dus daar zijn ze gister mee begonnen.

o ze hebben niet gezegt dat het strafbaar is,

ze zeiden als het verzwakt of gewond is mag je hem verzorgen tot deze weer klaar voor de natuur is (en dat heb ik al vaker gehoort) als hij beter is mag je hem niet houden dat weet ik dus maargoed hij zal vandaag of morgen wel weg gaan neem ik aan.

bedankt voor de info namens hen.

groetjes laura
....................................

Laura

hoi hoi, heb net even kontact met ze gehad ze brengen hem van het weekend weg dus.

maar even een vraagje. ze hebben hem brood gedoopt in water gegeven maar hoe zit dat met de voeding? is dat ook bv 10% van lichaams gewicht en hoeveel keer per dag of?

hij zit al geheel in de veren zowat dus

alvast bedankt groetjes laura
....................................

trienke

Hoi

WIj hebben ook al eens een jonge kraai of kauw gehad. Wij gaven die inderdaad ook geweekte kattenbrokjes. Net zoveel als ie dus wou.

Groetjes Trienke

Laura

hoi trienke oke dus is niet het zelfde als bij een valk parkietje zeg maar 10% lichaams gewicht.

hij stopt dus zelf met eten  ;D

bedankt ik zal het door geven

groetjes laura
....................................

Laura

hoi hoi nog 1 vraagje hoe vaak perdag moet zn diertje eten?

groetjes laura
....................................

•=Bonnie=•

Citaat van: Laura link=topi ::)c=28889.msg504815#msg504815 date=1213251841
hoi hoi nog 1 vraagje hoe vaak perdag moet zn diertje eten?

groetjes laura


Hoevaak hij moet eten hangt af van de leeftijd, een foto zou helpen. Weeg hem en zie dat hij niet afvalt. En voer geen brood, zo moeilijk kan het niet zijn aan kattenbrokjes te komen.

Je bent trouwens wel degelijk strafbaar als je ze langer dan 24 uur in bezit houdt ongeacht je excuus. Je hebt een speciale ontheffing nodig zo'n dier te mogen opvangen.

Geef dat ook nog maar even door  ;)

Laura

hoi hoi

bedankt voor de info

zal ik doen ;)

groetjes laura
....................................

•=Bonnie=•

en, is het beestje naar de opvang?