25 april 2024, 23:42:23

broeden met 10 eitjes

Gestart door pluisje, 22 mei 2008, 07:50:45

« vorige - volgende »

pluisje

Hallo
Wij hebben een koppel wildkleur ,het mannetje is een jaar en het vrouwtje komt uit de winkel, ze is aanzienlijk ouder ,maar we weten niet hoe oud.
Ze begon eitjes te leggen 5 mei,legde netjes om de dag een eitje erbij en met het derde eitje begon de man te broeden.
Vandaag 22 mei heb ik het 10e eitje ,nog een en het elftal is compleet,maar wat moet ik daar nou mee,ze kan toch niet blijven leggen? is haar eerste nestje.

Mijn tweede vraag is ,er is 1 eitje heel duidelijk grijs ,moet ik die weg doen of laten liggen.
Ik wacht rustig op antwoord voor dat ik iets doe.
Groetjes Corrie
corrie

monica

hoihoi,

Hoe grijs bedoel je, bevruchte eitjes krijgen een grijsblauwe waas nm.
Het best even in de gaten houden en een week na het laatst gelegde ei de eitjes schouwen met een schouwlampje.
Het is wel erg veel, kan je er niet een paar bij een ander koppel bij leggen?

Groetjes Monica.

pluisje

Hallo Monica
Dat kunnen we proberenmaar gaat het vrouwtje dan niet nog meer eitjes leggen en als ik de eitjes bij een ander koppel leg ,moet dat dan in een broedblok?
We hebben namelijk het broedkoppel in een grote kooi en 4 in een hele grote kooi ,dus nog niet zo gek veel ruimte voor de valkjes,dat komt volgend jaar pas.

U vroeg welke kleur grijs het eitje had,wat ik heel snel even kon zien was het grijs ? maar wat voor een kleur grijs durf ik niet te zeggen.
Groet Corrie
corrie

monica

Je zou wanneer je nog een ander koppel op eieren had, die ongeveer gelijkertijd is begonnen met leggen, een paar van de eitjes kunnen overleggen.

Als je er een paar weghaald gaat ze niet om doorleggen hoor.
Hij grijsige eitje best even laten liggen ;)

Ik weet niet of je de eitjes ook gemerkt hebt, dan zou je kunnen zien hoe oud ieder ei is.
Dan zou ik zelf de jongste 2 eitjes zowieso weghalen, die zijn immers haast nog niet ontwikkeld, anders word het strakjes echt een zware klus voor de ouders ;)


pluisje

Helaas heb ik geen koppel meer wat eitjes heeft,dat koppel heeft al twee valkjes gehad,maar we vonden het zo leuk dat we nog 1 nestje van de wildkleur wilden,zodoende.
Ik heb wel de eerste eitjes kunnen stippelen ,maar  na de derde mocht ik er niet meer bij .
Tjonge typisch een beginner he?,hahaha.
Toch heel erg bedankt en mocht er nog iets zijn meld ik me weer.
Groetjes Corrie
corrie

Lin

Ik zou niet meer dan 5/6 eitjes laten liggen en toch echt gaan schouwen. Rare vraag je weet zeker dat je een pop en een man hebt en niet twee poppen? De meeste stoppen met leggen na 5/6 eieren. als ej denkt dat ze gaat doorleggen dan 5 eitjes vervangen voor nepeitjes en dan die langzaam weghalen 1 voor 1 om de dag. 10 eieren zijn eigenlijk niet te doen om optimaal warm te houden en al helemaal niet om op te voeden.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Jacqueline

Ik heb ook een koppel met 10 eitjes en dat is toch echt te veel hoor. Ik heb er 2 overgelegd bij een pleegkoppel en 2 die niet bevrucht waren weggegooid en ze zitten nu nog op 6 eitjes te broeden waarvan nog 2 bevrucht.
Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties en adviseer je toch om alleen de bevruchte eitjes te laten liggen en de rest weg te halen.

pluisje

Hallo Allemaal
Even een bericht dat ze erg hun best hebben gedaan,maar de kleintjes die geboren werden ,waren niet groter dan een rupsje en de dag erna dood.
De eerste 4 eitjes was niks en zo hoe de andere eitjes uitkwamen , vond het popje het wel goed,en liet alles over aan het manneke.
Ze keek er niet meer naar om en voeren was er helemaal niet bij.
Het manneke is 1 jaar en het vrouwtje is vermoedelijk 5 jaar (de eerste valk van ons en komt uit een winkel  ???)
Is het voer probleem blijvend of is de mogelijkheid dat ze het bij een volgend nest wel goed doet.
We durven eigenlijk niet goed meer voor een nestje met haar.
Groetjes Piet en Corrie
corrie

Lin

Een net geboren valkje weegt inderdaad heel weinig. het kan best wel goed komen hoor. Een eerste nestje gaat wel vaker mis.



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

pluisje

Hallo Linn
Bedankt voor het antwoord,dan gaan we het komend jaar toch nogeens kijken of het goed komt,nou is het erg zwaar voor haar geweest .
Dit was het eerste nest voor beiden en ze hebben het goed gedaan alleen het voeren was een probleempje.
Maar bedankt,we hebben weer een beetje moed gekregen.
Groetjes Piet en Corrie
corrie

Gerdy

Hoi Corrie,

ik heb een koppeltje waarvan het eerste nestje dit jaar ook niet goed ging..ze lieten de twee jongen gewoon liggen en keken er niet naar om...toen begon het popje weer eitjes te leggen..maar het waren twee popjes en een mannetje en ze hadden samen 10 eitjes..twee eitjes bij een ander koppel gelegd..werden wel geboren maar gingen snel daarna dood..de andere 8 eitjes zijn allemaal uitgekomen..helaas was er eentje het broedblok uitgekomen en is snel daarna overleden..deze was toen ruim twee weken..de andere zeven gaan super goed..
ze waren natuurlijk wel met drie ouders maar het voeden ging erg goed..alleen de schuif van het broedblok heb ik eruit gelaten omdat het wel heel erg vol was..nu heb ik er dus nog vijf in het blok..twee zijn er uitgevlogen..en het popje heeft alweer vijf eitjes gelegd.

gr Gerdy