18 april 2024, 21:05:13

vraagje ivm voeding en krop

Gestart door stefkee, 28 mei 2008, 16:53:09

« vorige - volgende »

stefkee

28 mei 2008, 16:53:09 Last Edit: 30 mei 2008, 08:31:10 by Sanna
Zoals eerder gezegd heb ik 4 jongen die nogal in grootte verschilden zondag hebben we het kleinste jong dood gevonden, het was echt heel klein en pas dood. Hij was nog heel warm. Het 2de kleinste Was niet veel groter en toen hebben we besloten om hem met de hand te gaan voeden. Dit was zondag. Hij was heel sloom, kaal en haast blauw/purper van kleur, met gesloten ogen. Dit jong was op dat moment ten minste 10 dagen oud, misschien zelfs ouder! De Krop was helemaal leeg en we hebben echt de truukendoos moeten bovenhalen om de voeding binnen te krijgen. 3 dagen verder doet hij/ze het beter, de oogjes zijn wijd open, ze vecht met de spuit om het voedsel binnen te slikken, stoppen we dan roept en schreewt ze . Als we dichterbij komt dan begint ze terug te roepen met haar bek wijdopen.  Toch denk ik dat we het helemaal fout doen, door een misverstand (hopelijk niet) door de dag voederen we pas als de krop terug leeg is. Is dit ok? Of moeten we echt om de X uur gaan voederen?
Nu is het een beetje ad random. De ene keer 3 uur, de andere keer pas na 5 uur.  Moet de krop helemaal leeg zijn tijdens de dag? Of moet dit alleen 's ochtends?
Alvast bedankt.
Ik heb foto's van de eerste dag, en vanavond plan ik nieuwe foto's te maken!


trienke

Hoi

De krop moet 1x per dag legen en dat gaat in de nacht.
Dus je mag zeker om de 3 uur voeren. dus 5x per dag.

Hoe gaat het met het gewicht van het jong? Blijft dat wel stijgen?

Groetjes Trienke

Lin

Had je deze link al gelezen?
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Als ie aansterkt kan je het weer bij de ouders proberen. Vaak pakken ze het gewoon weer op.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

stefkee

i heb een paar fotos geupload.
Het kleinste die we met de hand voeden.


het grootste vogeltje in nest, diegene die met al het eten gaat lopen :-)


en dan het middelste van formaat. hij zit in nest en doet het behoorlijk :-)


reakties heel graag!!
Ze zijn alle drie van hetzelfde nest. Is een heel groot verschil qua grootte.
Kan iemand mij ongeveer zeggen hoe oud hij het kleinste schat?

trienke

Ik schat die kleinste op een dag als 12.
Verder zien ze er wel goed uit.

Die andere 2 schat ik op een dag of 18

Je hebt 2 lutino's en een cinnamon.

Groet

stefkee

Terwijl we toch bezig zijn
2 fotos van toen ik ze pas uit het nest heb gehaald




hier was ze er heel slecht aan toe :
oogjes dicht
krop leeg
blauw
trillen
dunne nek waar je een ader zag lopen

...

Lin

Het valt me wel op dat je een erg klein blok hebt en ook erg vuil. Je mag dit best schoonmaken daar raken ze niet van overstuur. Ik zou gewoon even kijken hoe het gaat als je het kleintje terug zet. Als het niks wordt kan je alsnog pap geven.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Sanna

Ik denk ook dat je voor de volgende keer een groter blok moet nemen, zo'n rechthoekige speciaal voor valkparkieten. Het zou best kunnen zijn dat dat heeft meegespeeld bij het afstoten van de jongen. En wat Lin zegt, een keertje uitmesten kan geen kwaad. Ik haalde altijd elke morgen de poepjes van de jongen weg en om de 1 à 2 dagen het nestmateriaal verschonen. De ouders vonden dit geen probleem en de jongen waren zo meteen goed gewend aan handen.

Groetjes, Sanna

stefkee

Hier is een update over ons saartje.

Ze groeit als kool. Intussen weegt ze zo'n 75 gram! Ze zit wel nog niet in de veren! Ik vreees dat het een dikkertje gaat worden  :)
We geven ze om de 3 a 4 uur eten. Soms iets vroeger omdat de krop al leeg is. Wat ik wel vreemd vind is het volgende:
Soms voeden we haar na 3 uur en is de krop nog niet helemaal leeg, toch geven we dezelfde hoeveelheid als tervoren 6 ml. Kijken we dan na een uur of 2 is haar krop wel helemaal leeg? Is de vertering bij een vogeltje niet altijd gelijk? Ze schreewt wel heel veel om eten, enkel als we een doek over het aquarium leggen is ze stil. Zou dit er iets mee te kunnen maken hebben?

Vorige zondag hebben we onze nest volledig gereinigd, en er nieuwe houtvlokken ingelegd. Ook komt de grootste valk af en toe piepen om het nest uit te gaan. Hij is geboren 3 mei, wat hem dus een 4.5 weken oud maakt. Nis dit een normale leeftijd of te vroeg? Hij lijkt me nog zo klein  :)
Ik zal proberen vanavond nog een paar nieuwe fotos te maken van onze kleintjes  ;)

Groetjes, Stef

trienke

Hoi

Het gewicht is goed ;) Is dit het gewicht in de morgen?
Je mag der trouwens wel een voeding minder geven, en dan 8 ml per keer geven.

Dat de krop zo verschild in het legen weet ik geen antwoord op.


Over dat andere valkje die bijna uitvliegt, het is de leeftijd wel hoor :D Meestal vliegen ze rond de 4 weken uit. de ene is wat eerder dan de anderen.

Groetjes Trienke

Lin

Je kan je valkje anders ook wel in een kooi zetten met wat kleine zaadjes en trosgierst eventueel een bakje met wat vochtig eivoer. Kan ie alvast wennen aan klimmen en het vliegen naar een stok.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)