28 maart 2024, 19:21:49

Zwaar/moeilijk ademen, klikgeluid

Gestart door Rianne, 8 juni 2008, 17:25:20

« vorige - volgende »

Rianne

1 van m'n popjes heeft een zware ademhaling, ik zag de zijkant van het keeltje op en neer gaan en hoor een klikgeluid. Ook houdt ze de snavel de hele tijd een stukje open. Wat kan dit zijn?

Nadja

Dit zou longstuwing kunnen zijn. In geval van longstuwing heeft de vogel een moeilijke, onregelmatige ademhaling.
De oorzaak is veelal gelegen in temperatuur schommelingen en de overgang van een lage naar een hoge relatieve vochtigheid.
Therapie:
De enige remedie is schommelingen in temperatuur en vochtigheid tegen te gaan. Regelmatige controle m.b.v. een thermometer en een hygrometer kan je helpen het probleem op te lossen.

Rianne

Ik zat ook te denken aan luchtpijpmijt. Tegen longstuwing kan ik weinig doen, ze zit buiten. Ook voert ze nog haar 3 jongen.

Saar

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/De%20luchtpijpmijt.htm
Hopelijk heb je hier wat aan...
Groetjes Saar

Rianne

Ik zal haar voor zekerheid een pipetje van Bogena in de nek toedienen, hopelijk worden de klachten dan minder.

Anke

Hoi Rianne,
Hoe is het nu met je valkje?
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rianne

Hoi,

ik ben inmiddels terug van vakantie en het gaat goed met haar. Wat het geweest is, geen idee. Misschien oververmoeid door de jongen?

Dierenfreackske

Oei , ik hoop dat het valkje beter is nu ! Veel beterschap en sterkte ! Grtjs Ann