22 juli 2025, 08:13:25

Martha's kippekoppen....The end...

Gestart door Martha, 5 juni 2008, 15:57:16

« vorige - volgende »

*Manon*

Inderdaad een tijdrovende klus het schoonmaken van de kooi, maar..... naderhand heb je er wel profijt van, ik kan er enorm van genieten als alles weer fris en lekker ruikt.  ;D ;D ;D

Anja

Nou ik heb erg genoten van je foto's. Wat een heerlijke valkjes heb je toch. En die kroelfoto's.............om te  :-* :-* :-* :-* :-*

Liefs Anja

Martha

Daar waren we weer eens....
Het is al weer een tijdje geleden en er is hier weer heel wat gebeurd.

Ten eerste hebben we een nieuwe aanwinst; een stoere wildkleur man genaamd Dodo!

Het is een echte wilde man en dat heeft ie meteen de eerste dag al laten blijken.
Toen we de (te grote) doos van Intratuin uit zijn kooi wilden halen besloot hij te ontsnappen en de vleugels te nemen!
Dat betekende dus dat ik hem meteen moest vangen waarop Dodo even een lekker hapje uit mijn vinger heeft geproefd.
Achja, dat hoort er nu eenmaal bij hé!
Nu een weekje later mag Dodo al los, en 's avonds gaat hij uit zijn eigen in de kooi.
Dan ga ik nog een uur met trosgierst in de kooi zitten wat steeds beter gaat, hij gaat al bijna op mijn vinger zitten (al schrikt ie daar zelf nog wel eens van).

En ten tweede is Soekie weer naar de dokter geweest...
Op een dag kwam ze naar me toe gehinkeld op haar manier, waarop ik zei "lieve hinkelpink" en tot mijn schrik de reden van Soekie's loopje zag...
Haar voetje was zo opgezwollen dat haar ringetje te strak zat.
Bijna hyperventilerend heb ik de dierenarts gebeld en 's middags konden we al terecht.

Na even prutsen en priegelen is besloten om het toch maar onder narcose te doen, vooral om de stress bij Soekie (en mij) te verlagen.
En tien hele spannende minuten later kreeg ik Soekieloekie weer terug; in coma lag ze in haar doosje.
Na nog eens vijf minuutjes (onder luid oeh's en aah's van ook aanwezige meisjes die op het kattenspreekuur waren) sprong Soekie op en blies eens stevig naar me...ZE WAS ER WEER!!!

Na een antibiotica kuurtje voor de reden van de zwelling: weer haar teentje, is alles weer koek en ei en kan Soekie héérlijk haar pootje wassen...

Dus, ik weet dat het meer regel dan uitzondering is dat valkjes ringetjes om krijgen als ze nog klein zijn...maar dit laat toch zien wat er kan gebeuren als het mis gaat.

En Soekie is natuurlijk zó'n lief doorzettertje, die laat noooit blijken dat ze pijn heeft en blijft altijd haar vrolijke lieve zelf, des te groter het schuldgevoel voor mij...

Nou goed, we hebben het weer overleefd.

Met de rest van de kippen gaat het uitstekend, Koekie kan alweer vliegen en maakt daar vrolijk gebruik van, Oezie is bezig "vlieft" te worden op Dodo en is zó blij dat ze weer een vliegmaatje heeft, Kobus is ook bezig zijn vliegkunsten weer op te pakken maar loopt helaas een beetje achter; we hopen dat zijn rui ook snel inzet.

En tot slot nog een foto-reportage, ik had weer wat in te halen!

Groetjes Martha

Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl

R.I.P. Pino 2006-22/07/2008
R.I.P. Soekie 04/2008-12/12/2008

Dierenfreackske

Hoi Martha , allereerst gefeliciteerd met je nieuwe en supermooie aanwinst hoor , hij voelt zich al direct thuis he !
Wat een heerlijke foto's heb je ook van ze gemaakt en wat een fun hebben ze daar ook ! Mijn complimenten hoor ! Grtjs Ann ;D ;D

♥Debby♥

wat een mooi valkje heb je erbij... en wat een schrik zeg met Soekie's ringetje.. fijn dat het helemaal goed gekomen is.

Leuke foto's weer!

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Caroline

Gefeliciteerd met Dodo ... beterschap voor Soekie en bedankt voor de mooie foto's.

Je hebt een leuk stelletje zo.  :D

Leuk weer eens een update!!

Groetjessssssssssss
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Martha

Zeer onverwacht hebben wij afscheid moeten nemen van Soekie.

We vonden haar 's ochtends in een vreselijke toestand onder haar stok, terwijl ze de dag daarvoor nog vrolijk als altijd was.

Haar kopje draaide volledig onder haar lijfje en ze had continue spasmes waardoor haar oogje helemaal beschadigd was geraakt (dit beeld heeft zich vannacht weer even kraakhelder voor mijn ogen afgespeeld).

Wij denken dan ook aan een hersenbloeding omdat ze de controle volledig kwijt was en nergens meer op reageerde.

Ze heeft nog even bij "mama" gelegen voordat we het besluit hebben moeten nemen haar uit haar lijden te verlossen, wat tot nu toe wel de moeilijkste beslissing uit mijn leven heeft moeten zijn.
Het is misschien voor sommige mensen onbegrijpbaar maar als je zoveel om een diertje geeft wil je het niet op je geweten hebben om het onnodig te laten lijden.

Soekie is voor mij het liefste vogeltje van de hele wereld en zal dat in mijn hart ook altijd blijven, we zullen haar zo vreselijk missen.

Daarom ook het besluit om haar op de kast naast Pino te zetten; zo'n speciaal vogeltje wil je toch altijd bij je houden.

Soekieloekie 04/2008 - 12/12/2008

Rust in vrede, lieve Soekieloekie

Omdat dit dagboek voor en door Soekie gestart is wil ik bij deze dit dagboek sluiten.

Ik kan het ook niet meer opbrengen nu nog een dagboek bij te gaan houden, het vrolijkste nootje in de kooi is voor eeuwig weg en komt nooit meer terug.

Iedereen bij deze heel erg bedankt voor de lieve en leuke reacties in het verleden en ik zal zeker zo nu en dan blijven lezen.
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl

Anke

Hoi Martha,
Och arme Soekie wat vreselijk :'( :'(
Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

♥Debby♥

Wat vreselijk Martha,

heel veel sterkte met dit grote verlies..  :'(

Rust zacht lieve Soekie..

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Caroline

Heel veel sterkte Martha, verschrikkelijk voor jullie.

Rust zacht, lieve Soekie  :-*

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*~Jeanine~*

Martha,

Heel erg veel sterkte met het verlies van jullie lieve Soekie.

Rust zacht lieve Soekie :-*

Liefs Jeanine

Little Cockatoo

Gr. Hanneke

Vogels: Vido, Chico en rosé kaketoe Yinka

Kimm

hoi martha,

wat ontzettend verdrietig :'(

ik wens je ontzettend veel sterkte met het verlies van soekie.

rust zacht lieve soekie :-*

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Caroline

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Hele fijne feestdagen!!

Liefs van Ed, Caroline, Sanne,
Thomas, Jasper en Sophy.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Martha

Hallo,

Hier waren we toch weer eens...
De schok van Soekie's dood is een beetje gezakt, ik mis haar nog regelmatig maar gelukkig eisen onze andere kippetjes de aandacht wel op...

Iedereen overigens nog heel erg bedankt voor de lieve reacties!!!!

De reden dat ik toch weer mijn dagboekje gebruik is het volgende:

Oezie en Dodo hebben een week geleden het wiel uitgevonden, ze zijn aan het wipwappen geslagen!!!
Niet één keer maar meteen vier of vijf keer op een dag...
De donkere hoekjes werden opgezocht en toen de andere valkparkieten door de kooi gejaagd werden hebben we toch maar besloten het over-broedse stelletje apart te zetten...
En vandaag uit het werk gekomen werden we verrast met een prachtig, klein, rond, wit valkparkieteneitje!!!!

Dodo en Oezie duiken elk op hun beurt zo nu en dan het hoekje in en vertroetelen het eitje regelmatig...

Na een controle naar de conditie van mijn kleine vriendinnetje kwam ik wel tot de ontdekking dat ze geplukt wordt door Dodo, ik weet dat dit natuurlijk gedrag is maar het ziet er toch een beetje raar uit...

Dus, ik denk dat ik de sprong maar moet wagen, we gaan proberen kleine valkparkietjes te maken!!!
Het is voor mij (en de valkjes) de eerste keer maar ik hoop dat ik met de expertise van jullie (collega-valkparkieten-virus-geïnfecteerden) een mooi nestje knapzakjes kan verzorgen!

Nu even een vraagje; als het stelletje elkaar plukt, betekent dat ook meteen dat ze hun jongen gaan plukken???

En is het erg als een eerste eitje nog niet continu bebroedt wordt????
(Dodo is wel erg fanatiek maar Oezie zit nog voornamelijk uit te rusten van haar ei-leg avontuur)...

Goed, maatregelen zijn getroffen; eivoer, grit en het badje worden dagelijks ververst...dus nu is het maar afwachten!

Groetjes Martha & de kippies
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl