22 juli 2025, 00:00:19

Martha's kippekoppen....The end...

Gestart door Martha, 5 juni 2008, 15:57:16

« vorige - volgende »

Caroline

Hey .... je bent er weer!!!!

Leuk weer wat van je te lezen.  :D

Leuk hoor, kweekplannen.

Meestal gana valkjes constant broeden vanaf 2 eitjes.

Succes en veel plezier.

Groetjesssssss
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Dierenfreackske

Hoi hoi, leuk dat je er weer bent, wat leuk dat je een nestje ga doen , gefeliciteerd met je eerste eitje hoor, grtjs Ann

Martha

Hey hallo Caroline en Ann,

Ja ik vind het zo spannend, en onze kippies doen het zooo netjes...

Er liggen inmiddels vier eitjes, ik verwacht morgen nog één maar hoop dat het daarna wel ophoudt...

De wisseling van wacht vindt vlekkeloos plaats, Dodo zit overdag en Oezie 's nachts en soms zitten ze samen in het broedhokje te kippekoppen....

We wachten het rustig af, ik moet zeggen dat Oezie wel een beetje afvalt, maar ze haffelt regelmatig in het eivoer om en eet verder prima dus het zal wel goed komen...

Nou, dat was het weer even voor nu...

Groetjes Martha & de rest
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl

R.I.P. Pino 2006-22/07/2008
R.I.P. Soekie 04/2008-12/12/2008

Dierenfreackske

Hoi Martha, gefeliciteerd met het inmiddels 4 de eitje hoor! Grtjs Ann

*Manon*

Spannend zeg en wat leuk te lezen dat de ouders het zo goed doen! ;D ;D

Martha

28 januari 2009, 21:25:49 #170 Last Edit: 28 januari 2009, 21:27:46 by Martha
En hier de eerste foto's van de - inmiddels vijf - eitjes & Dappere dodo met Oezie!!!

Wat zijn ze lief hé!

Het plukken was trouwens vals alarm, ze bleek traanoogjes te hebben, ziet er nu weer perfect uit!!!!

Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl

Martha

Zo, donderdag is het laatste eitje gelegd en sindsdien zijn er geen meer bij gekomen...
Oezie geniet van haar "lege" buik en heeft dat vandaag even gevierd met een straaljager-stunt-vlucht van heb-ik-jou-daar!!!

Het koppeltje is zo broeds als wat en jaagt je vierkant het nestkastje weer uit dus dat gaat in ieder geval goed!

Met Koekie en Kobus gaat het ook goed, Koekie vliegt al aardig sinds haar laatste rui en arme Kobus had net zijn rui gehad toen hij gewiekt werd dus die moet wat meer moeite doen (ook al komt ie heel goed van A naar B).
Alletwee zijn ze hartstikke eigenwijs en spelen liever dan dat ze bij mij op de bank zitten  :'( :P.

Mijn creatieve uitspattingen worden overigens goed op prijs gesteld, vorige week bij de jumper een wilgentakken-brugje (voor knaagdieren) gehaald, een paar haakjes erin geschroefd, kettinkjes gehaald bij de ijzerhandel ét voila: een schommel-plateau-dingetje!
Eerst werd "het ding" argwanend beloerd en angstvallig ontweken maar na een paar dagen werd er gevochten om een plaatsje op die práchtige "schommel die je kan slopen".

Ik zat trouwens even terug te lezen en zag - tot mijn schrik - dat ik onze laatste aanwinst nog niet voorgesteld had...
We hebben hem, een aantal dagen voor Soekie's dood, gekocht als zijnde aanstaande echtgenoot voor Soekie of Oezie... (waarschijnlijk ben ik aan het voorstellen niet toegekomen gezien mijn emotionele toestand destijds)

Ziehier; Patser!
Een prachtige - volgens mij - Cinnamon Opaline vent die ook nog eens heel mooi kan zingen.
We hebben hem nu dus vanaf half december en helaas is hij sinds het overlijden van Soekie en het "huwelijk" van Oezie en Dodo alleen overgebleven (Koekie en Kobus hebben nml. al een haat-liefde verhouding :P).
Diezelfde haat-liefde verhouding heeft Patser met mij; opstappen wil hij alleen als ik een half uur met mijn hand in de kooi zit (incl. trosgierst), buiten de kooi doet meneertje lekker waar hij zelf zin in heeft.
Maar ik ga er maar vanuit dat het uiteindelijk vanzelf goed komt, even puberen en in de gaten krijgen dat ik nog niet zo gemeen ben als ik eruit zie...
Wat betreft een vriendinnetje voor deze vent; als er een mooie popje uit de eitjes komt rollen is deze bij voorbaat uitgehuwelijkt aan ons Patsertje!

Nou goed, dat was het weer even voor vandaag...
Toch wel fijn om zo nu en dan de valkparkieten-perikelen even te delen met mede virus-geïnfecteerden!!!!

Groetjes Martha en de kippen-clan....
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl

Caroline

Ze zien er super de super uit.  :D

Even een tipje.  ;)

Ik zie dat je beukensnippers in het blok hebt liggen.

Deze kun je beter verwisselen voor zaagsel. (voor konijnen, cavia e.d.)

Waarom??

Beukensnippers zijn erg hard, als eerste voor de eitjes, die er makkelijker door kunnen beschadigen en ten tweede helemaal veel te hard voor de dunne tere huidjes en pootjes van de donsjes.  ;)

In de natuurlijk liggen de jongen ook in een uitgeholde boomstam met in het "kuiltje" waar de eitjes liggen wat zaagsel wat de ouders van de binnenkant van de boomstam hebben geschraapt.  ;)

Het liefs een lekker laag zaagsel, dit voorkomt ook weer spreidpootjes, wat je soms ziet gebeuren doordat de pootjes weg(uitelkaar)glijden op de gladde bodem.  ;)

Heel veel succes!!!!  :D

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Martha

Hey hoi Caroline,

Kijk, daarom deel ik mij ervaringen (en foto's) met jullie, ik had de tip van een collega van me gekregen beukensnippers te gebruiken maar zo zie je maar weer...
Ik zal morgen meteen zaagsel halen en in het blok doen, al hoop ik dat ik dat overleef!
Oezie en Dodo jagen me steeds weer uit het blok dus daar zal ik toch echt even mijn best voor moeten doen :P

Bedankt voor je tip!

Groetjes Martha
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl

Caroline

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Dierenfreackske

Hoi hoi...jaaaaaaa zaagsel is zacht voor de eitjes, hihi!  ;D
Grtjs Ann

Martha

Nou, mijn berekeningen klopten precies!
Toen ik woensdag ziek naar huis ging en bij thuiskomst besloot even in het broedkastje te kijken schrok ik me het l*p-l******s, Dodo keek me vernietigend aan en voor hem zat een klein roze met geel donzerig monstertje te swingen!
Jeeeeeeej, het is ze gelukt!!!!
Toen ik erin was geslaagd Dodo van zijn plek te krijgen, bleken het er zelfs al twee te zijn!
Wat ook weer precies klopt omdat ze bij het tweede eitje zijn gaan broeden!

Gister is de derde erbij gekomen en volgens mij gaat alles zoals het hoort; de kropjes zijn gevuld en de zorg wordt redelijk gedeeld...
Alhoewel, Dodo claimt het nest nogal en daar lijkt Oezie nogal wanhopig van te worden...(is dit normaal?)
's nachts duiken ze samen het blok in en zit Oezie - geloof ik - op het nest....

Ach, het maakt ook niet uit hoe, de kropjes worden gevuld en een echtelijke ruzie hier en daar is niet meer dan normaal....

Hier een paar van de schaarse foto's van zo'n mooi donsje (ik ben níet welkom in het blok)

Bedankt voor jullie hulp!!!!!

Groetjes Martha & de kippies

Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl

Caroline

Hey wat gaaf!!!!!!

Al 3 donsjes.  :D Gefeliciteerd!!!  :)

Fijn dat het goed gaat.  :D

Fijn weekend!!

Groetjesssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Manon*

Hai hai,

Leuk zeg donsjes.... wat een leuke foto's, kan me voorstellen dat je schrok, spannend ook, maar wel fijn dat het allemaal goed gaat.
Leuk om te lezen ook hoe het gaat hier.

groetjes Manon ;D

Dierenfreackske

Hoi hoi , gefeliciteerd met de drie donsjes al , grtjs Ann