Valkparkiet grootbrengen door grasparkiet koppel?

Gestart door DL2006, 3 mei 2008, 19:04:59

« vorige - volgende »

DL2006

Ik heb een koppel valkparkieten waarvan alle 6 eieren zijn uitgekomen. Je ziet wel eens dat de jongste het niet haalt en helemaal met een nest van 6 jongen, dus heb het laatste jong een paar uur geleden bij een koppel grasparkieten gelegd die aan het broeden zijn.

Het valkje werd gelijk gevoerd door de grasparkiet pop (het jong is ongeveer 2 dagen oud denk ik). Overigens heb ik het grasparkiet koppel al jaren en om de 1 of andere manier zijn de eieren altijd onbevrucht.

Maar goed heeft iemand hier ervaring mee? Hoe lang gaat het goed aangezien zo'n jonge valk natuurlijk straks veel groter is als de grasparkieten... kunnen de grasparkieten het jong nog voeren over 3 weken?

Bert_85

Dat zou wel eens problemen kunnen geven ja.
Ik zou het jong gewoon terug leggen bij de valkparkieten.
Ik heb ook al een nest gehad van 6 jongen,
en deze werden allemaal netjes grootgebracht.
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

DL2006

Ik neem aan dat niemand er ervaring mee heeft  :(

Maar tot nu toe gaat het nog goed. Jong is nu 2 weken oud..... ik hoop alleen dat het snachts geen probleem wordt.... het jong kan natuurlijk niet meer onder de vleugels van de grasparkiet dus hopelijk wordt het niet te koud.

Mara

Hoi hoi

Ik denk dat je het 6de jong gewoon bij de valkjes had moet laten liggen en niet bij de grasjes. Dat geeft denk ik straks problemen, het jong kan met uitvliegen waarschijnlijk niet door het invlieggat want een invlieggat voor valkjes is groter dan voor grasjes.

Maar ik hoop voor je dat het goed gaat komen...

Mara

monica

Hoi,

Werd het jong niet gevoerd door zijn ouders dan?
De reden waarom je het weggehaald hebt is niet echt duidelijk :D
Zelf vind ik het vrij riskant het jong bij de grasparkieten te laten.

DL2006

Het is een koppel dat de laatste paar jongen nooit voert..... nr. 5 is vrij snel ook dood gegaan... De 4 oudste jongen worden goed gevoerd dus ik ben blij dat ik het 6e jong bij de grasparkieten heb gelegd...

Het jong kan straks inderdaad niet door het vlieggat maar als ie oud genoeg is haal ik 'm er gewoon zelf wel uit ;)

Jel

ik zoun hem tot dat hij 3 weken is bij de grasparkieten laten liggen en dan handopfok dat heb ik ook al vaker gedaan dat gaat heel erg goed. wel raad ik je aan op het nest elkedag goed te controleren omdat het toch een valkje en een fgrasje is kan het soms mis gaan. zelf heb ik diet al meerdere malen gedaan en altijd komt het goed met de jongkies.


wanneer je geen ervaring hebt met handopfok zopu ik het niet doen en het jong trug leggen bij zij ouders als hij 3 weken oud is


ik hoopdat je genoeg hulp hebt gekregen.

groetjes Jelke
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

DL2006

Bedankt voor de tip..... het werd op een gegeven moment erg lastig voor de grasparkiet om het jong te voeren (wellicht omdat ze zo hard hun kop op en neer bewegen dat het voor de grasparkiet niet te volgen is  ;) )

Dus ben inderdaad verder gegaan met handopfok wat prima gaat. Jong zit mooi in de veren op de stok nou.... nog 1 week bijvoeden en dan hopelijk kan ie zelf eten...