21 mei 2025, 23:23:05

Valkje wordt kaal

Gestart door Pris23, 3 juni 2008, 18:21:20

« vorige - volgende »

Pris23

hoi ik heb sinds 2 weken een geparelde valkparkiet van nu 8 weken, hij word de laatste 2 dagen steeds kaler en dan vooral op zijn borst en in zij nek...kan geen veren vinden dus hij plukt zich niet (denk ik) wie kan me helpen ??

groetjes Pris en Pino

Rianne

Hoi,

zit je valkje alleen in een kooi of met meerdere?

Pris23

hoi

hij zit alleen. eten doet die goed, zodra ik thuiis kom wil die zijn kooi uit en vliegen, hij is levendig enz,..

misschien toch eenzaam???

smiddags is mijn moeder er die bij hem gaat kijken

Rianne

Een valkje van 8 weken zal zich niet gaan plukken van eenzaamheid. Maar een tweede valkje erbij zal er zeker aan bijdragen dat je valkje gelukkiger is.
Voor de jeugdrui vind ik het veels te vroeg.
Je vind echt geen veertjes op de bodem van de kooi? Dat is helemaal vreemd!

Pris23

nee er ligt echt helemaal niks  ??? dat vind ik dus ook raar het was mijn moeder ook al opgevallen dat die kaler wordt! hij was wel een beetje kaal op zijn borstje maar daar miste die gewoon 3 veren maar volgens mijn vader die altijd kanaries heeft gehad groeit dat als laatste tot zondag zat hij goed in zijn veren maar nu ??? hij wast zich ook heel veel! is nu ook bezig er zat veel pap op zijn borstje maar dat hebben we heel zachtjes met lauw water en zo'n baby tandenborsteltje weggehaald... zit zich sinds ik thuis ben te wassen!! is dat normaal???

Rianne

Hmmm.... misschien een parasiet, zoals vedermijt? Maar voor zover ik weet vallen veertjes daar niet van uit, maar worden ze heel lelijk.
Ik zou er even mee naar een vogelarts, misschien heeft je valkje wel een schimmel of toch een parasiet op z'n lijfje.

Pris23

okay dank je wel voor de info!! ik hou je op de hoogte hoe het met hem gaat

Lin

Een valkje wat plukt heeft zwarte puntjes op het lichaam. Heb je een foto van de kale plek?

ps eet ie nog niet goed na 8 weken? Zo nee dan kan je je vraag bij Handopfok stellen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Pris23

eten doet die juist wel goed... wil vanaf zaterdag 1 voeding minder gaan geven...hij eet ook zaadjes dus daar maak ik me geen zorgen over

dit is de foto heb hem net gemaakt

Lin

Mede door het rode denk ik toch dat het eraf is gegaan. Omdat er pap zit gaan ze ook wel zelf knabbelen. Maar dan zou je toch wat plukjes moeten vinden. Een valkje behoort op die leeftijd al zelfstandig te zijn ook als je pap geeft.

Pris23

dus dat houdt in dat het normaal is ??? en ik me er verder niet druk over hoef te maken?? en hoe bedoel je zelfstandig zijn ??

Lin

Als je twijfelt dan naar een Dierenarts. zelf denk ik dat alles prima is. Ik im je wel over je laatste vraag dat hiort namelijk niet bij Spoed en als je meer vargen hebt dan kan dat bij Handopfok.

Pris23