Ideeen van gedragdeskundige wat is hier mening over

Gestart door Yvette, 2 juni 2008, 19:04:07

« vorige - volgende »

Yvette

1. Ik vind hem heel erg goed
2. Ik vind hem heel erg slecht
3. Geen mening

Het gaat erom -

1. Stappenplan
2. Kortwieken
3. Mee gaan wandelen
4. Harrisons
5. Naar een papegaaienmeeting

Kaatje

Volgens mij ben je het punt schouder vergeten  ::)

Dus als je het over dezelfde gedragsdeskundige als in het topic schouder hebt zeg ik:

2. Ik vind hem heel erg slecht.

Waarom !?

Als een gedragsdeskundige jouw iets op de mouw speld over een vergelijking van het niet op de schouder mogen zitten en een piraat met een ooglapje, sorry maar dan heeft hij naar mijn mening toch het verkeerde beroep gekozen  :-X

Verder ben ik het met het stappenplan van deze site eens.

Over de rest van je punten heb ik geen mening !



Yvette

De schouder komt inderdaad van hem af en die was ik inderdaad vergeten

*Yvon

Hoi Yvette

Ik heb zo het idee dat je weleens mag gaan verdiepen in jouw gedragsdeskundige.  ::)
Volgens mij is dat DA H.  ??
Ik heb al genoeg over hem gelezen. 
Ik ben niet helemaal weg van hem. 8)

Groetjes Yvon


Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Rianne

Waar kunnen we deze ideeen van een gedragsdeskundige vinden? Of moeten we zomaar gokken waar het over gaat?

Een gedragsdeskundige is naar mijn mening iemand die wel degelijk verstand heeft van vogels, maar er soms wat extreme ideeen op na houdt. Verder gebruik ik adviezen als richtlijn, niet iedere vogel is immers hetzelfde en als ik zie hoe mijn Rosé zich gedraagt hier, vind ik dat ik het goed doe. Ik ben tevreden en daar gaat het om.

Kimm


ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Rianne

Hoi Kim,

dat bedoel ik nu, we moeten raden over welke gedragsdeskundige het gaat? Ik mag aannemen dat dit land er meer heeft ;)

Gerda

Hoi Yvette,

Ik vind de ideeen van meneer Hooimeijer (ik weet dat je het over hem hebt!) erg extreem.
Bovendien gaan mijn haren overeind staan bij de constante vergelijking tussen een valkje en een papagaai.

Waar deze stroming aan voorbij gaat is dat valkjes groepsdieren zijn, die in een groep moeten functioneren. En met die groep bedoel ik valkjes onder elkaar!

Daarnaast zijn ze een stuk kleiner en lichter dan papagaaien, en hun gedrag is minder extreem en bijvoorbeeld agressief gedrag komt veel minder voor (en als het voorkomt heeft het minder impact).

Ongewenst gedrag komt het meest voor bij solitair gehouden valkjes. Wanneer deze door modificatie (extreem kortwieken) dan ook nog worden beperkt in hun mogelijkheden, lijkt het me dat daardoor de situatie niet beter wordt.

Een valkje wordt dan geheel afhankelijk van zijn baasje, deze bepaalt voor het valkje alles. Het valkje moet vermaakt worden!

Wat papgaaien betreft mag hij misschien gelijk hebben.
Maar mijn mening is dat hij wat valkjes betreft de plank volledig misslaat!

Maar goed, het zal je niet verbazen dat ik deze mening heb.
Ik denk zelf na en observeer mijn valkjes. Ik lees hier op de site en kan hierdoor zelf mijn mening vormen.
En dan kan ik me er echt over verbazen dat mensen die (van) valkjes houden dit soort "goeroes" achterna lopen.

Gerda

Yvette

Ik wilde in eerste instantie geen namen noemen onder de 3 gedragsdeskundigen
Maar het is inderdaad drs Hooimeijer en de meningen mag van mij verdeeld zijn

Sjimmie

Ik kijk niet naar gedragsdeskundigen etc. vindt 't allemaal ook een beetje 'extreem' ..

Ik ben het op dit gebied helemaal met Gerda eens ;)


Sjorsje :-)


Lin

Citaat van: Yvette op  2 juni 2008, 19:04:07
1. Ik vind hem heel erg goed
2. Ik vind hem heel erg slecht
3. Geen mening

Het gaat erom -

1. Stappenplan
2. Kortwieken
3. Mee gaan wandelen
4. Harrisons
5. Naar een papegaaienmeeting


Het was mij ook niet duidelijk waar het om gaat..

Als je toch een gekortwiekt valkje al hebt dan kan je hem inderdaad meer in huis laten zien. Naar buiten gaan blijf ik eng vinden, veren groeien zo snel weer aan. Ik zie liever een valkje in huis vliegen dan zittend buiten met een wandeling. Daarnaast ben ik niet zo n voorstander van tentoonstellingen en op bezoek gaan en je papegaai/valkje mee te nemen. Vooral ook omdat het toch vaak stress met zich meebrengt.

Het punt stappenplan snap ik niet zo. Bedoel je met pap geven, of juist kiezen voor een stappenplan waarvan op dit forum een leidraad staat?

Ik geef ook harrisons pellets maar ook zaden. Omdat ik vaak niet de tijd of de benodigdheden heb om zelf een goede samenstelling te maken geef ik ook pellets. Ik denk dat je zelf ook een goede samenstelling kan maken die misschien veel lekkerder smaakt dan pellets.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yvette

Ik bedoel de 5- stappenplan van hem zelf
En ik heb de werkwijze eventjes tevoorschijn gehaald hoe het in mekaar steekt

Stap 1

U laat zien dat u een natuurlijk overwicht heeft in huis. zoals ouders  'de baas' zijn over de kinderen en de onderwijzers 'de baas' in de klas. Het gaat om een uitstraling en een houding waaruit blijkt dat dat we controle hebben over de situatie.
Toon zelfvertrouwen en zelfverzekerheid. Laat merken dat er geen problemen zijn.
Wees een positief voorbeeld.
U demonstreert deze houding zonder enige communicatie over en weer met de papegaai/parkiet.
Niet naar de vogel kijken! Niet op het gedragvan de vogel reageren! Gedurende stap 1 negeert u de vogel alsof hij/zij er niet is. Zorg er voor zelf in het middelpunt van de belangstelling te staan. Zorg dat de vogel naar u kijk. Speel met speelgoed en maak plezier. Gooi met een balletje, blaasop een fluitje, doe iets wat de vogel niet kan. Laat zien niet bang te zijn voor bepaalde objecten zoals een handdoek of speeltjes.

Als u als eigenaar/verzorger laat merken onzeker te zijn en de zaak niet onder controle te hebben, is het (ongewenst) gedrag van de papegaai/parkiet voorspelbaar. Vooral niet laten merken een probleem te hebben, vooral niet bij/door ongewenst gedrag.
Het betekent dat u een rol moet spelen in de aanwezigheid van de papegaai/parkiet.

Bij stap 1 staat de eigenaar/verzorger centraal. Op deze manier wordt interesse en respect afgedwongen

Stap 2

U laat blijken de papegaai fantastisch te vinden zoals ouders hun kinderen van 3-4 jaar geweldig vinden.
Benoem zo veel mogelijk details, waarbij u laat merken dat de vogel een mooe snavelheeft en fraaie staartveren, mooie pootjes enz.
Bij stap 2 staat de vogel centraal en is er sprake van direct oogcontact. Bij een onzekere vogel blijft u in eerste instantie een beetje op afstand. Stap 2 is een combinatie van een beloning voor het gewenste gedrag dat u heeft opgeroepenbij stap 1 en het laten weten dat u de vogel geweldig te vindt.

Stap 3

U bent de leermeester zoals de ouders van de kinderen en de juffrouw ten opzichte van de klas. Voortdurend laat u zien dat u de intelligentie van de papegaai/parkiet serieus neemt door te werken met kleuren, vormen, materialen en details. Een merel is niet zo maar een vogel, maar een mannetje of vrouwtje met een oranje/bruin snavel. enzovoort. Na het verwerven van respecht en het tonen dat u de vogel geweldig vindt, zijn papegaaien en parkieten geneigd om datgene wat u aanbiedt interessant en aantrekkelijk te vinden.

Stap 4

Bij stap 4 wordt aan de papegaai/parkiet verschillende objecten zoals een pen, een schaar, een handdoekje of speelgoed. We geven aan dat de vogel het object mag voelen of er in bijten. We spelen het zodanig dat de vogel er uiteindleijk zelf voor kiest om te doen wat wij willen.
Vervolgens kan ook de hand, een tak of een touw worden aangeboden met de boodschap dat vogel er wel op mag stappen.
Het gaat in eerste instantie om simpele 'opdrachten'. Prijs de vogel daarbij voortdurend voor elke positieve stap en reactie in onze richting. We zien daarbij dat bange vogels in het begin vaak heftig in iets bijten om even later heel zachtjes met de tong te voelen.
Op deze manier krijgt de vogel steeds meer zelfvertrouwen en een postitieve beloning is uiteindelijk de reden om ergens graag voor te kiezen

Stap 5

Als onderdeel van de omgang met de opvoeding van een papegaai/parkiet is het belangrijk de vogel omstandigheden accepteert die hij/zij niet leuk vinden

Denk aan de spreekkamer van de dierenarts

Sjimmie

Die stappen kan iedereen wel bedekenken daar hoef je geen gedragsdeskundige voor te zijn ;)


Sjorsje :-)


Yvette

Die stappenplan volg ik niet meer met Joepie
En of dat sommige vogels het begrijpen is bij nog de vraag en bij Joepie zeker niet

Sjimmie

Het karakter verschilt van vogels, je kan wel zeggen papegaaien zijn intelligent en ze kunnen alles leren.
Maar ik heb een papegaai gehad vroeger, elke dag dezelfde zin gezegd tegen 'm en dat wel 3 jaar lang volgens mij.
Nog nooit een woord uit z'n snavel gekomen,
Dus ik denk dat het ook meer aan het wil en het karakter van de vogel ligt, niet alle vogels zijn hetzelfde en kun je praten of kunstjes leren.


Sjorsje :-)