20 april 2024, 00:15:52

Afvallen

Gestart door Yvette, 2 juni 2008, 12:23:46

« vorige - volgende »

Yvette

2 juni 2008, 12:23:46 Last Edit: 2 juni 2008, 12:26:04 by Yvette
Joepie's borstbeen blijft maar vlijmscherp al krijgt hij genoeg te eten
En teveel eten aanbieden wilt hij niet en kijkt ook niet naar om
Groente, fruit en stukjes brood wil hij niet eens hebben

Je zou denken dat alle vogels brood lusten maar Joepie niet
En mijn vorige papegaai die lustte bijna alles

Joepie weegt nu maar 76 gram en hij heeft 83 gram gewogen
En heel even iets van 87 gram

En hoe kan je het zien dat je valkje last heeft van wormen
Bij honden kan het namelijk meestal als ze gepoept hebben

Saar

Ik zou naar een vogelarts gaan.
Kijken of Joepie nog wat anders mankeert en dan kan de VA meteen ontlasting opvangen en wat dingen op de kweek zetten.
Groeten Saar

Anja

Hoi Yvette,

Je zou de poepjes van Joepie op kunnen vangen en deze door een VA laten onderzoeken.

76 gram is weinig. Zelf heb ik een valkje dat ook maar 76 gram weegt maar hij is ook erg klein. Weet niet of dat met Joepie zo is.

Bij twijfel altijd de VA waarschuwen.

Sterkte ermee.

Groetejs Anja

Yvette

En hij eet ook vrij weinig het meeste aangeboden eten kan ik zo rechtstreeks in de vuilnisbak gooien wat allemaal op de bodem wordt gegooid
In grote bakken of schalen wil hij het niet hebben anders voor paar hapjes en dan is voor de rest van het aangeboden eten mee gedaan

Kirsten

Hoi Yvette,

Ziet de ontlasting er wel goed uit?
Wormen kan je soms de eitjes in de ontlasting zien, verder kan de ontlasting er op een gegeven moment lastiger langs.

Hoe oogt ie verder? levendig of toch anders kwa gedrag.

Ontlasting opsturen kan uiteraard altijd en dan weet je het gelijk maar zeker als je twijfelt.

Ik heb zelf ook een valk in de voliere die gewoon nooit fors geweest is, hij zit altijd rond de 80 gram en is verder niets mis mee. Zo te lezen is het nooit een dikkertje geweest, het kan ook heel goed dat dit gewoon bij hem hoort.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Yvette

2 juni 2008, 14:50:43 #5 Last Edit: 2 juni 2008, 15:01:03 by Yvette
Hij oogt zoals hij altijd is de ene keer een tukkie doen en op het andere moment is hij zich aan het poetsen
En is niet zoals bij de meeste valkjes een vrij forse en groot tonende valk

Meestal is het groene met witte ontlasting
En soms kan het ook zijn dat alleen wit is

Kan je ook even tijdelijk op de pap zetten of is dat geen optie om Joepie weer zwaarder te krijgen

En de DA zei vorig jaar ook dat het heel erg slecht is als je vogel te afvalt en het borstbeen kan voelen

Rianne

Het valt mij hier op dat de binnenvalkjes (buiten heb ik 2 koppels met jongen) minder eten als het warm is, ze zijn natuurlijk minder actief en verbranden minder energie.
Als je nu gaat pappen wordt het denk ik dwangvoeren, je valkje is het niet gewend.
Ontlasting opsturen voor controle kan natuurlijk nooit kwaad.

Yvette

Naar welk adres kan het beste opsturen?
Zijn er ook kosten aan verbonden?

Ik wil toch weer een stevig ogend valkje krijgen en ook zo houden

Rianne

Je kunt dr Feld in Amersfoort even bellen, dan weten ze ook gelijk dat je wat opstuurt en kun je vragen wat het kost. Maar volgens mij kan het ook via je eigen dierenarts, het wordt dan doorgestuurd naar een laboratorium.

Yvette

Aha bedankt Rianne

Kirsten

Als je twijfelt gewoon even wat ontlasting opsturen.
Zorg dat je even wat eronder legt. Ik leg er altijd aluminiumfolie of een wit velletje papier onder.
Dan schep ik het met een wattenstaafje op een stukje folie en pak het met wattenstaafje in om op te sturen. Het wattenstaafje wordt ook met de kweek/test gebruikt, dus kan je gewoon erbij laten.

Informeer altijd wel even naar de kosten, want dit verschilt enorm per dierenarts

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Yvette

Ik wil wel zeker weten met zijn ontlasting of die wel goed is
En ik zou zeker naar vragen over de kosten hiervan

Oh ja mijn eigen DA is ook een vogelarts

Yvette

Is er nog iets anders wat je aan hem kunt geven om hem weer op peil te krijgen qua gewicht?

Gerda

Hoi Yvette,

Het lijkt me zinvol om eerst ziektes uit te sluiten.
Alleen witte ontlasting is zeker niet goed. Wit is uitscheiding door de nieren!

Heb je al ontlasting opgevangen?
En opgestuurd?
Of moet je nog een prijsvergelijking doen?

Hoeveel weegt Joepie nu?
Krijgt hij nu wel de hele dag door voeding aangeboden?

Het is jammer dat hij geen voorbeeld heeft, hier zie ik dat zelfs de jonge valkjes alles gaan eten wat de ouders ook eten. En ze steken elkaar aan: zien eten doet eten.

Wanneer er onderzoek is gedaan, dan kun je met de dierenarts verder een plannetje bedenken. Wij zijn geen dierenarts, dus misschien geven we niet het juiste advies wat Joepie betreft.

Gerda

Yvette

3 juni 2008, 16:24:27 #14 Last Edit: 3 juni 2008, 16:31:23 by Yvette
Ik wil vanmiddag/morgen  iig zo spoedig mogelijk eerst prijsvergelijking doen en ook zijn ontlasting opvangen
En met de DA samen kijken hoe het verder moet

Joepie weegt nu 76 gram en krijgt ook iedere keer opnieuw voedsel aangeboden maar helaas wil hij niet alles tegelijk hebben of hij zou moeten overeten

Op aanraden van de verkoper/kweker was beter om geen 2e valkje erbij te nemen misschien heeft de DA een betere idee hoe je het beste met Joepie kan omgaan qua eten

Gerda heel erg bedankt voor je reactie en je weet hier meer van dan ik