Valkparkiet en grasparkiet samen in 1 kooi

Gestart door arnold, 1 juni 2008, 16:29:02

« vorige - volgende »

arnold

Ik heb 2 valkparkieten en ik zit er over te denken om een koppel grasparkieten aan te schaffen. Ik heb hier begrepen dat het wel kon.

Ik heb vandaag meer informatie ingewonnen bij een dierenzaak in Rotterdam over de aanschaf van een koppel grasparkieten en dan werd mij ten zeerste afgeraden om dat te doen. Nu is mijn vraag: Wie moet heeft er gelijk? Jullie of de dierenzaak?

Mochten valkparkieten en grasparkieten niet goed samen gaan, welk soort vogel kan dan het beste samen met een koppel valkparkieten in een voliere?

Alvast bedankt.
Arnold
Groetjes
            van
                 Arnold


Kirsten

Hoi Arnold,

Het wordt inderdaad niet aangeraden dat ik weet. Grasparkietjes kunnen nog weleens wat lelijk doen tegen de valk, maar ook dit verschilt enorm. Als het een ruim verblijf is kan eht wellicht wel goed gaan. Ik heb er helaas geen ervaring mee.
Ik heb in mijn voliere wel 4 pruimenkopparkieten en die zijn net zo sociaal als de valk en gaat prima samen. Overigens kunnen pruimenkoppen tijdens de kweek niet bij elkaar, dus haal ik tijdens deze periode één koppel pruimen uit de grote voliere.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Davina

In onze voliere zitten 2 valkparkieten en 12 grasparkietjes.  Hier is dat absoluut geen probleem hoor!  Waarschijnlijk ook wel dankzij de grote van de voliere (3m x 5m en 2,5 hoog)  Dus ze hebben plaats genoeg om elkaar uit de voeten te gaan  :D



Groetjes Davina

Mara

Hoi hoi

Ook hier heb ik geen problemen met valkjes, grasjes, roodruggen en rosella's. Maar ik heb dan ook een voliere van 7 meter. Dus het zal wel door de plek komen die ze hebben.

Binnen heb ik ze wel apart zitten, dit om eventuele problemen te voorkomen. Moeten ze per se bij elkaar in een kooi?

GRoetjes
mara

Moppers

Ik heb in mijn kamervoliere (80 x 80 cm, 2m hoog) twee valkjes (2xm) en twee grasjes (m&v). Dat gaat prima samen. Mijn grasparkietenpopje is de baas, maar dat wordt alom geaccepteerd en gerespecteerd door de rest.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat de combinatie grasjes en valkjes wordt afgeraden, zou ook niet weten waarom.

Saar

Citaat van: Moppers op  3 juli 2008, 11:54:52
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat de combinatie grasjes en valkjes wordt afgeraden, zou ook niet weten waarom.


Omdat de grasparkieten tijdens de kweek de blokken van de valkjes wel eens leeg willen halen ( lees de jongen vermoorden). Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad. De mensen die het hebben meegemaakt en (wat ik heb gehoord), hadden vaak de valkjes wel een blok gegeven en de grasjes niet.


Binnen heb ik ook 2 valkjes en een gehandicapt grasje in 1 kooi, en dat is ook geen probleem. Het belangrijkste is dat ze voldoende ruimte hebben, en mocht je er mee willen kweken dat de grasjes dan ook een kans krijgen (Of je plaatst ze tijdelijk in een andere kooi) :)
groeten Saar

Quinzy

Hier dus ook geen probleem. We hadden een niet tamme vondeling grasparkiet, geen idee hoe oud hij is.
Hij zat in een gewone kooi nu heb ik een kooi van 60x60x130m en dus kon er een vriendje bij.
Ik wilde graag een jonge tamme valkparkiet. Wel we zijn die vorige week gaan halen kooi in orde gemaakt en beiden erin. Ze hebben nog geen sec. ruzie gehad. De grasparkiet begint zelf aanhankelijker te worden!




Gerda

Hier zou het wel een probleem zijn, als ze voor de nacht in 1 kooi zaten.
Ik heb drie valkjes en twee grasjes en de grasjes zijn de baas.
De valkjes worden hierdoor erg zenuwachtig.

Ze vliegen de hele dag los in huis, dus kunnen ze elkaar uit de weg gaan (hoewel de grasjes de neiging hebben de valkjes overal te achtervolgen). Maar samen in een grote kooi gaat niet. De grasjes bijten de valkjes in staart en vleugel en gaan gewoon boven op ze zitten.

Dus in de nacht zitten de grasjes in 1 kooi, het koppeltje valken in een andere kooi en het tamme valkenventje in zijn eigen kooi.

Dus met andere woorden, met veel ruimte gaat het wel (bijvoorbeeld een grote voliere), maar in een kooi gaat het vaak mis.
Valkjes houden meer van rust en grasjes zijn vaak erg druk!

Groetjes, Gerda

Andres


Uit eigen ervaring weet ik dat bourke parkieten prima samengaan met valken.

Groeten,
Andres

greetjevandale

Hoi!
Ik heb hier 1 valkje en 1 grasje in een aardig grote kooi.
Grasje is idd wel wat bazig en brutaal naar het valkje, maar ze kunnen met zijn 2en zitten kroelen waar ik u tegen zeg!
m.a.w. het kan net een getrouwd koppel zijn.het grasje is een mannetje en het valkje een dame,maar vanaf het eerste moment heeft het valkje het grasje wel geaccepteerd en hij tolereert haar `ochtendhumeur`.hij laat haar dan met rust en vraagt aandacht aan ons tot ze een beetje wakker is en actief begint te worden.
ruzies zijn er, maar er wordt niet gevochten.er wordt dan heel wat afgekwetterd, maar daar blijft het bij.

jan-willem

Hallo, Ik heb zelf 5 valken en 10 grasparkieten in een kamer vollere. Dit gaat prima samen de valken en de grasparkieten eten gesamelijk uit de voer bakken. Oke de grasparkiet jaagd soms de andere weg maar doen dat ook bij hun eigen soort genoten. Ze gaan heel goed samen ook met het broeden in een kooi alleen de ruimte moet dan wel wat groter zijn dan een kamer voliere.  vr gr Jan-Willem

carco

Klik op het plaatje voor onze site!