28 april 2024, 21:52:30

Re: Mee naar buiten

Gestart door Sjimmie, 25 mei 2008, 17:58:12

« vorige - volgende »

Rianne

Citaat van: Sjimmie op  1 juni 2008, 18:48:01
Een valkje kun je niet toevallig kortwieken, dat doe je bewust en dus kun je het dier bewust in gevaar brengen.

Bedoel je daarmee dat je het dier in gevaar brengt als je 'm kortwiekt?
Zo ja, zou je me dan uit willen leggen wat er gevaarlijk aan is om 'm te kortwieken ;D


Sorry hoor, maar waar gaat deze hele discussie nou over? Als je je gelijk niet kan halen, ga dan geen flauwe grappen maken ::)

Sjimmie

2 juni 2008, 13:55:44 #31 Last Edit: 2 juni 2008, 14:01:29 by Sjimmie
Sorry hoor, maar waar gaat deze hele discussie nou over? Als je je gelijk niet kan halen, ga dan geen flauwe grappen maken

???
Het was niet 'flauw' of 'grappig' bedoelt  :-\, eigenlijk een vrij serieuze vraag hoor  ::). "Wat is het gevaar van kortwieken?" 


Sjorsje :-)


*Yvon

Citaat van: Sjimmie op  2 juni 2008, 13:55:44
Sorry hoor, maar waar gaat deze hele discussie nou over? Als je je gelijk niet kan halen, ga dan geen flauwe grappen maken

???
Het was niet 'flauw' of 'grappig' bedoelt  :-\, eigenlijk een vrij serieuze vraag hoor  ::). "Wat is het gevaar van kortwieken?" 

Hoi

Het gevaar van kortwieken is verkeerd kortwieken.  ;)
Als je valkje bv aan 1 kant knipt,zal die niet meer kunnen sturen,dus hele vreemde vliegbewegingen gaan maken.
Te kort wieken ,stort je valkje neer,met als gevolg dat het dan hard op zijn borst/buik terecht kan komen.

Ik denk dat dat bedoeld wordt.  ::)  ;)

Verders bemoei ik me maar niet met deze rare discussie.  ;) :D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Rianne

Het gaat hier over kortwieken en mee naar buiten nemen. Op deze manier breng je je valkje bewust in gevaar.

Sjimmie

2 juni 2008, 17:27:34 #34 Last Edit: 2 juni 2008, 17:34:40 by Sjimmie
Oké dat bedoelde je ;)
Ik dacht dat je bedoelde als je je valkje kortwiekt dat je 'm in gevaar brengt (binnen, dus zonder dat die naar buiten gaat, en dan dat die gewoon juist is gekortwiekt.)

Verkeerd begrepen  ;)

Bedankt voor de verheldering  :D

(Nee dit is niet flauw bedoeld ;))


Sjorsje :-)


Sjimmie

Ja Yvon, wat jij zegt is ook wel juist inderdaad.
Daarom wil ik het liever ook niet zelf kortwieken, er werd gezegd dat je dat zelf gewoon kan doen met een nagelschaartje.
Maar ik durf dat echt niet hoor, ik heb er geen ervaring mee ik laat 't dan nog liever doen door iemand die het juist kan doen en er meer ervaring mee heeft.
Veelste bang dat ik 't verkeerd doe, en dat die neerstort of niet meer juist kan vliegen willen we hier niet hebben hé  :D

Verder was m'n valkje al gekortwiekt toen die hier kwam, maar als z'n veertjes weer aangegroeid zijn dan blijft dat misschien wel zo hoor ;)


Sjorsje :-)


Yvette

Ik laat allereerste keer eerst door een deskundige doen en dan doe ik het zelf maar als ik niet uit kom laat ik het weer door die deskundige doen

Maar ze hebben me wel eerst geleerd hoe je moet knippen
En het gaat beste met een vlijmscherpe schaar

Sjimmie

Mij is geleerd om het met een nagelknip tang te doen, omdat je met een schaar haken kunt maken ofzoiets  ???


Sjorsje :-)


Yvette

Ik heb van zo'n nagelkniptang nog nooit van gehoord
En ik heb zelf ook in de praktijk gezien dat ze alleen met een gewone vlijmscherpe schaar deden

Ik heb ooit een DA gezien die bij kippen met een botte schapenscheerderschaar een veren zien afknippen en bij de ene ging het ook even bloeden - hier ben ik faliekant op tegen om zo die dieren te kortwieken

Lin

ik kortwiek niet en neem ze daarom ook niet zonder kooi naar buiten.
Misschien in de toekomst dat ik kortwiek maar dat zal alleen ter bescherming zijn omdat ik kleine kinderen zou hebben die de schuifdeur open laten bijv. of hij heeft geen goede ogen meer enz.

Een valkje in huis loslaten is ook prima, ik zie geen toegevoegde waarde in het  los laten zitten buiten van je gekortwiekte valkje. Ik neem dan een grote kooi mee naar buiten en daar blijft ie in. Ik moet er echt niet aan denken dat ie in paniek raakt weg wil en niet weg kan vliegen of juist wel omdat ie niet goed is gekortwiekt en verkeerd neerkomt of gepakt wordt door een hond.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yvette

Joepie gaat ook altijd in zijn kooitje naar buiten maar ik kan ook meestal zijn deurtje van de kooi open zetten zonder dat hij eruit gaat

En mijn valkje vloog een paar meter door de kamer heen met zijn gekortwiekte vleugels maar hij kan ergens gelukkig geen hoogte meer bereiken

Sjimmie

Mijn valkje is ook gekortwiekt, hij vliegt als de beste ;)

Leuk dat je valkje zomaar mee naar buiten kan Yvette  :D ;D
Ik zou dit toch niet (los) aan durven met m'n valkje, maar je kan zelf al goed inschatten hoe die in elkaar zit en reageert op sommige dingen ;)


Sjorsje :-)


Yvette

Joepie kan veel beter vliegen dan mijn vorige papegaai toen ze nog niet geknipt was

Hermien

Heel toevallig kwam ik vanavond per ongeluk bij dit topic terecht en ik heb maar weinig woorden nodig om te omschrijven wat ik van deze discussie vind:

stom gezeik!

Mijn voorstel is dan ook om dit topic te sluiten! Wie zijn of haar valkje de echte vrijheid gunt neme hem, wild of tam, lekker los op de schouder mee naar buiten. Is-tie zó weg. Ga je dan niet afvragen of het valkje dat óók zo leuk vindt. Nederland is nl. niet het land waar een valkparkiet zijn of haar 'roots' heeft, dus ook weinig of tenminste in veel mindere mate kans op overleving.

Voor wie ècht van zijn valkjes houdt en ze alles van harte gunt, schenke hem een binnen- of buitenvolière met een paar soortgenootjes erbij, speelgoed, klimtouwen en ladders en verwen ze met al het lekkers wat er aan speciaal voor hen op de markt gebracht voer voorhanden is.

Wat mij betreft gaat dit topic dus nu op slot!!
>:(

Lin

Ieder mag zijn mening uiten. De regels zijn kortgezegd dat je iedereen respecteert om zijn mening. Schelden mag dus niet en ook geen negetaief commentaar leveren op persoonlijk vlak en geen namen noemen (reclame) zoals:

"Wat ga jij dom met je vogels om!" Hier richt je je op een persoon.

Wat jij zegt is prima, maar wel negatief. Heel veel mensen worden juist overtuigd om dingen niet of juist wel te doen. Vrijwel elke discussie is zinvol als er aan de regels wordt gehouden en niet teveel wordt afgedwaald. Ik sluit het topic daarom niet.

Groeten, Lin moderator discussieplatform


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)